Inlägg från: Kockobello |Visa alla inlägg
  • Kockobello

Varför väljer man ett sånt liv?

Många lever kanske från dag till dag och har ingen riktig plan framåt?

Det bara blir som det blir.

• Kockobello
    Anonym (Juli) skrev 2022-10-17 16:45:44 följande:

De kanske inte har lika låg självkänsla som du verkar ha (?) utan gör vad de trivs med och skiter i vad andra tycker och tänker om det. 

De trivs väl inte om de gnäller.
  • Kockobello
    Mimosa86 skrev 2022-10-17 17:31:48 följande:

Intressant. 
    Ponera att dessa människor plötsligt resonerar som du. Vem ska då ta hand om våra äldre?

Jo- då blir det DU som kommer få gå ner i arbetstid, göra avkall på din feta lön för att kunna ta hand om din gamla mamma som blivit senil och din gamla pappa som hamnat i rullstol.

Så istället för att håna de människor som ger oss andra förutsättningar ATT kunna jobba, var tacksam. Jävligt tacksam och höj din röst att de ska få en värdig lön pension som de borde ha när de utöver ett så värdigt arbete (som FAKTISKT, till skillnad från mitt sifferkalkylerande) gör skillnad för människor på flera plan.

Frågan är väl mest varför folk klagar utan att göra någonting åt det?

Annars spelar det väl ingen roll vad folk har för arbeten, så länge de är nöjda.
  • Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-17 17:41:52 följande:

Som flera redan skrivit så kan ju inte alla vara läkare. Det krävs liksom undersköterskor för att samhället ska fungera. 

Så de har jobb de klagar över eftersom samhället ska fungera? Nej, det tror inte jag. Jag tänker att det nog bara råkade bli som det blev?
  • Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-17 17:44:52 följande:

Nu är det ju inte så att lön är något statiskt och att vissa yrken med självklarhet ska vara lågavlönade. 

Att folk klagar kan leda till att lönerna höjs - det är vad som bl a hänt med lärarlönerna. 

Poliser vill de flesta ha och de flesta tycker också att det är fel att poliser tjänar så dåligt som de gör. Att bara säga byt jobb om du inte är nöjd är att ha rätt lite koll på vad löneutveckling innebär och vad som värderas och inte värderas i samhället. 

Ja, så är det ju.
  • Kockobello
    Gaskarl skrev 2022-10-17 22:27:34 följande:

Trolltråd.
    TS är inte med i diskussionen. Föd inte trollet.
    Normalbegåvade ser inte ner på andra, varken människor eller yrkesgrupper. Alla är olika, alla behövs i ett samhälle.

Nej, till exempel influencer eller nagelteknolog behövs inte.

Det finns en hel del som är överflödigt.
  • Kockobello
    lövet2 skrev 2022-10-17 22:50:06 följande:

Vi är alla olika. För mig är ett jobb bara ett sätt att få i hop tillräckligt med pengar för att leva. Status är ett begrepp jag aldrig förstått mig på och inte bryr mig om. Varför skulle jag satsa mer än nödvändigt för att få ett "fint" jobb?

Därför att om du tjänar bra och sparar och investerar kan du i bästa fall sluta jobba och ägna dig åt vad du vill i stället? Det är väl roligare det än att leva från lön till lön?
  • Kockobello
    Anonym (A) skrev 2022-10-17 22:57:16 följande:
    +1
    Ja, varför sträva efter mer än en tallrik gröt.
  • Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-18 07:41:31 följande:
    En dag kommer du vara tacksam för att dina blöjor blir bytta. Memento mori. 
    Vad har det med saken att göra? 
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 09:06:18 följande:

Lätt insett: att den som inte tror sig kunna vara i en svag situation kommer att få det svårt när tiden för att ta emot hjälp kommer. Memento mori betyder ju ungefär: Minns att du ska dö. 

Absolut. Men vad har det med saken att göra?
  • Kockobello
    Anonym (Stina) skrev 2022-10-18 09:34:06 följande:

Du kan inte på samma gång säga att människor i lågstatusyrken förtjänar en låg lön och borde sluta gnälla SAMTIDIGT som du är fullt medveten om att du kommer vara helt beroende av dessa människor en dag. 

Människor har rätt att klaga på sina löner, lön är inte något statiskt som aldrig kan ändras. Klagomål kan leda till förändring. Det är inte hugget i sten att ett yrke med låg lön alltid måste ha låg lön. Kan inte göra det tydligare än så. 

Aha. Då är jag med. 
  • Kockobello
    enfunderandeman skrev 2022-10-18 10:03:39 följande:

Så du tror att du är "bättre" för att du studerat något "fint". Som jag lovar dig med råge. Att de flesta människor skiter i. Det du skriver, skvallrar mer om din människosyn. Det finns dessutom olika typer av intelligens. Och jag kan redan se att du är låg i dessa. Baserat på hur du resonerar. Vissa utbildningar du pluggar på universitet. Är dessutom inte speciellt komplicerade eller svåra att komma in på. T.ex lärare. 

Samhället skulle dessutom kollapsa utan dessa människor som arbetar med såna typer av jobb. Och är därför mer viktiga i samhället än det du arbetar med eller kontorsfolk. Vad är det exakt? Vänder på blad, bär på pärmar och knappar på datan lite. Eller förlåt, tar oerhört viktiga beslut. Många jobb i den sektorn är dessutom rena hittepå tjänsterna som inte behövs.  Man brukar prata om "vardagshjältar" det är den gruppen du talar så illa om.  Vilket jag tror bottnar mer i problem hos dig själv. Lycka, välmående är dessutom individuellt. Jag kan tycka att folk som jagar status, bryr dig om köpa massa prylar. Har missat hela poängen med vad livet ska gå ut på. Är rätt sorgliga. Lite som att man lurar sig själv. Med tro att man är "viktig"  Men som för majoriteten inte kunde bry sig mindre om, om dom försökte ens.

Fast vad har det med saken att göra? 
  • Kockobello

Vad menar du med "kontorsfolk"? 

"Knappar på datan"?

• Kockobello
    sextiotalist skrev 2022-10-18 13:12:09 följande:
    Så du vill inte bo i hus, köra bil, ha vägar, el uttagen, åka tåg.
    Du vill inte heller ha medicinsk utrustning till dina patienter, bra blöjor, medicin etc
    Exempel på vad sk kontorsfolk håller på med 
    Han bor väl i lerhydda utan ström och avlopp.
  • Kockobello
    Fröken Allvar skrev 2022-10-18 14:17:56 följande:
    Jag har inte sagt något särskilt om kontoristers moral i sig. Jag sa bara att det finns kontorister på företag vars affärsidé slår sönder människors liv. 

Om jag var först i tråden med att använda ordet kontorist så ber jag om ursäkt om detta var kränkande att använda en samlingsbeteckning för administratörer, samordnare och handläggare på ockerlånföretag. 
    Jag håller med om ockerbolagen.
  • Kockobello
    Anonym (öhh) skrev 2022-10-18 14:40:20 följande:

Du förstår inte, det är tydligt. Du har inte tänkt på att en del människor inte drivs av pengar utan av mer ledig tid eller något dom tycker om att göra? Sedan finns det dom som är intelligenta men ändå inte lyckats ta sig in på de högre utbildningarna och måste nöja sig med sämre betalda arbeten

Du menar att undersköterskor har gott om fritid?
  • Kockobello
    Grant by me skrev 2022-10-18 15:29:52 följande:
    Det är inte riktigt så kurerna fungerar, det handlar om att se den anställde, via enkla frågor som hur är allt idag osv. man pratar positivt med den anställde, lyssnar o ställer allmänna frågor.

Men jag hjälper mina arbetare, vi har jourtider, vad ingen berättat är att vi har en inställelse tid, man får larm kanske kl 02:00, det menas inte att man ska snabba sig o rusa till arbetet, man har timmar på sig att inställa sig, man kan lugnt somna om 1-2 timme till, få betalt medans man sover denna en till två timme. för att sedan gå upp på full jourtiden när man anländer.

Sedan detta med flextid, man kanske ska serva bilen, man kan lugnt göra det på arbetstid, man flexar, ingen frågar varför man flexa. man har möten, det menas en massa skitsnack där man passa på att ta med en kaffekopp. bolla lite idéer och nya mål man kan säga 1 av 3 möten är viktiga. Möten handlar ofta om att hålla sig vaken, du ser det även på regeringen, ibland blundar dom till.
    Flextid är typ guds gåva till människan.
  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-10-18 15:55:00 följande:
    Du menar att undersköterskor har gott om fritid?
    Oftast går det hand i hand, att ha låg lön och att ha dålga övriga arbetsvillkor. Man kanske inte ens kan ta ledigt om man behöver. Man måste jobba mer, eftersom lönen är låg etc.
  • Kockobello
    fluu skrev 2022-10-19 17:38:15 följande:

För övrigt klagar alla mina nya ingenjörs-vänner på att de har så låg lön när "alla" pluggar till ingenjörer och det finns ett överskott. 

Jag tror på det här med att inga jobb är onödiga, men inte sällan utbildning i det oändliga onödigt. Vi borde ha ett system där det är enklare att tidigt komma in på arbetsmarknaden. Ta min farfar, han började jobba som springpojke när han var 13 år och slutade som platschef i samma bransch.  Att jkbba sig till kunskaper är värdefullt och måste få vara ett alternativ(inte överallt såklart).

Absolut har det gått inflation i utbildning.
  • Kockobello
    fluu skrev 2022-10-19 17:38:15 följande:

För övrigt klagar alla mina nya ingenjörs-vänner på att de har så låg lön när "alla" pluggar till ingenjörer och det finns ett överskott. 

Jag tror på det här med att inga jobb är onödiga, men inte sällan utbildning i det oändliga onödigt. Vi borde ha ett system där det är enklare att tidigt komma in på arbetsmarknaden. Ta min farfar, han började jobba som springpojke när han var 13 år och slutade som platschef i samma bransch.  Att jkbba sig till kunskaper är värdefullt och måste få vara ett alternativ(inte överallt såklart).

Du hade likaväl kunnat vara hemma med barnen om maken tjänat mer på sitt 75% jobb. Du hade kunnat vara hemma ännu längre dessutom.
Svar på tråden Varför väljer man ett sånt liv?