• Um Hamza

Min dotter har handlat mobilspel

Abonnemang och annat för 4300 kr på ett par månader. Jag vet att jag borde reagerat mycket fortare, men de första månaderna var det för ett par hundra, då hade vi redan en räkning som skiftade en del. När den var 500 kr dyrare plötsligt anade jag oråd och kom då fram till att hon gjort olika köp för 1000 kr på 2 månader . Jag blev arg förstås och hon fick en avhyvling. Då räknade jag med att det kunde komma en dyr räkning efter den sista på 500, men jag trodde inte att den skulle vara på 3000 på bara hennes köp!! Hon har handlat flera grejer om dagen. Utöver de 3000 är det i oktober 300 kr som inte kommit på faktura än, alltså har hon slagit av på takten men inte slutat helt fast jag förbjöd henne. Det var betalsms och abonnemang mest. Så kanske att hon inte fattade att det var liggande dragningar. I alla fall så har jag tänkt att hon inte ska få något när hon fyller år. Det måste ju vara okej att göra så? Jag brukar ge dem något för 1000 kr var, det är ju orättvist mot hennes storebror om inte annat, som sköter sig. Jag tycke att hon är både uträknad och ansvarslös på något sätt, det är ytterst svårt att få henne att bry sig. Hon är 13 år, och frågar ofta var barnbidraget går, helst hade hon velat ha de pengarna själv. Jag känner mig ofta utnyttjad av henne, tex förra månaden fick hon åka och handla ny garderob, fika och mat ute, långt mer än barnbidraget, och när vi ska åka hem berättar hon att hennes bankkort och busskort varit borta en månad, och att hon tagit med min ipad laddare (jobbets) hem till kompisar och slarvat bort den. Jag känner mig så utnyttjad när jag lånar ut den varje dag för att hon slarvar bort sin till telefonen, och jag uttryckligen förbjudit att hon tar med den hemifrån, och sagts att den är jobbets. Det är inte så roligt att skämma bort henne då. Hon letar aldirg efter saker, det är aldrig hennes ansvar eller fel när något händer. Så ärligt, strypa presenterna kan ju inte vara fel?

• Svar på tråden Min dotter har handlat mobilspel
  • Um Hamza

Att pengarna inte räcker. Jag visade henne vad jag får från försäkringskassan, och alla räkningar, så hon såg att telefonräkningen är det dyraste. Och att vi går på minus. Vad skulle du ha gjort? 

• molly50

Men vart får hon pengarna att köpa spel och abonnemang ifrån?
    Att sluta ge henne de pengarna så att hon inte kan köpa mer kanske lär henne bättre?

• Um Hamza
    molly50 skrev 2022-10-17 10:57:55 följande:

Men vart får hon pengarna att köpa spel och abonnemang ifrån?
    Att sluta ge henne de pengarna så att hon inte kan köpa mer kanske lär henne bättre?

Det går på vårt familjeabbonemang på 3. Jag hade kopplat över det på hennes kort om hon inte slarvat bort det. 
  • mammatill6

Straff på det viset är jag helt emot. En 13-åring saknar ofta konsekvenstänk. hur kommer det sig att ni som föräldrar inte spärrade mobilköp direkt ni upptäckte det.

• molly50
    Um Hamza skrev 2022-10-17 11:00:34 följande:

Det går på vårt familjeabbonemang på 3. Jag hade kopplat över det på hennes kort om hon inte slarvat bort det. 

Ok. Men ge henne ett kontantkort då. Då har hon bara en viss summa att förfoga över.
    Då kanske hon lär sig något om pengars värde när hon upptäcker att pengarna snart tar slut. 

• mammatill6
    Um Hamza skrev 2022-10-17 11:00:34 följande:

Men varför har ni inte en spärr?
  • Um Hamza
    mammatill6 skrev 2022-10-17 11:06:42 följande:
    Men varför har ni inte en spärr?
    Det har vi ju nu kan jag säga
  • Ztrumpan

Att inte ge en present för att du som vuxen inte tagit ditt ansvar och kollat upp sånt här innan det händer, att inte ens göra något efter första gången, är bara elakt.
    Det är en förälders ansvar att lära sina barn konsekvenser, förklara vad som gäller innan det sker och vad som händer om man inte gör det som är överenskommet, och sätta regler. 

Mer rimligt är att dra in på veckopeng/månadspeng eller nöjen och det där extra som man kanske ger i så fall, och sen lånar man såklart inte ut något mer förrän personen visar en viss mogna, då kan man testa igen. Saker som hör till jobb ska man såklart aldrig låna ut till sina barn, väljer man ändå att göra det får man som vuxen räkna med att ta konsekvensen om det skiter sig.

Känns faktiskt som du är en typisk förälder som inte riktigt vill ta hela ansvaret för uppfostran, du är hellre polare med ditt barn. 

• symer89

Hon har inte utvecklat konsekvenstänkande ännu. Så att inte ge henne ett födelsedagspresent är helt fel. Straff är aldrig rätt väg. 

du får ge en konsekvens i relation till felet. hon har tappat bort sin laddare, får endast använda din laddare hemma i köket. hon snor med laddaren = du gömmer laddaren och hon får istället ge dig telefonen så laddar du den.
    nu har ni äntligen spärrat, men säg att hon missköter sig online, då får hon en nokia 3310, eftersom hon behöver en telefon för att kunna ringa men får inte använda sociala medier 

förstår att det är extremt bittert att hon köpt saker men det blir en lärdom för er alla.

du skriver att du känner dig utnyttjad och att du la betydligt mer pengar än barnbidraget förra månaden på en shoppingrunda med din dotter, där hon sedan berättade att bankomat och busskort var borta. För det första så kan väl inte hon stå till ansvar för att du valt att
    låta henne shoppa en ny garderob samt att ni troligtvis fick en mysig dag tillsammans? Det tillhör väl föräldraskapet? för det andra så kände hon troligtvis tillit och samhörighet med dig efter dagen och vågade då berätta att hon tappat bort korten. 

kanske borde ni se över hur ni agerar när det blir fel? Menar i all välmening! men saker kanske blir värre för att hon inte vågar säga något för att hon blir straffad när det blir fel, så kan hon lika gärna fortsätta för hon blir oavsett straffad. Och du känner dig utnyttjad istället.

lycka till med allt! Men tycker inte att hon inte ska få presenter. Det hade varit ett väldigt grymt straff så troligtvis hade skadat mer än vad du kan tro

• skolios

Jag tycker att dottern på tov år borde kunna ta ansvar för dessa situationer som du beskriver. Att slarva bort din laddare och annat får hon ju stå för tycker jag. Dra bort kostnaden för ett nytt busskort och din laddare på hennes veckopeng om hon har någon eller som du planerar; att du drar på hennes present. Detta är grejer som jag definitivt tycker att tolvåring ska klara av att ta ansvar för.
    Internetköp är desto lurigare. Förstår hon hur mycket hon har köpt för? Det är inte lätt alltid när det handlar om spel och dylikt. Bra att du har spärrat för köp. Vad säger dottern när du förklarar att detta är mycket pengar? Visar hon förståelse?

• Citronella

Att hon köpt så mycket på mobilen är 100% ditt fel. Varför har du inget lösenord? Varför har du inte ställt in att betal SMS inte ska vara möjligt att använda? 

Det börjar nog bli dags att ge henne hela barnbidraget så hon förstår pengars värde. Hon förstår inte vad er shoppingtur var värd för hon har aldrig fått sköta pengar på det sättet. Istället för att bli irriterad över frågor som vart pengarna går så lär henne om hushållsekonomi, visa kvitton, räkningar och kalkyler på vad mat kostar, låt henne följa med och handla mat och prata om priser låt henne jämföra priser på olika sorters mjölk och ost. Prata om vad ni ser i affären helt enkelt. 

Att hon tar utan att fråga tillhör åldern, det bör få en konsekvens men att du tar det personligt och säger att hon utnyttjar dig är galet. Hon är inte vuxen! 

• ClumsySmurf
    Um Hamza skrev 2022-10-17 10:57:16 följande:

Att pengarna inte räcker. Jag visade henne vad jag får från försäkringskassan, och alla räkningar, så hon såg att telefonräkningen är det dyraste. Och att vi går på minus. Vad skulle du ha gjort? 

När man är 18 räknas man som myndig och förväntas att kunna ta ansvar för (alla) sina handlingar och sina köp.
    För en 13 åring är det förtroende under ansvar som gäller, det är först när man visat att man kan ta ansvar man ska få förtroende.
    Din dotter är skyldig 4300 för att du inte levt upp till ditt ansvar som förälder.

Om ett barn inte kan hålla ordning på sina saker som t.e.x en laddare så är det ju helt uppenbart vad som händer med din om du lånar ut den, det passar inte med offerkofta och känna sej utnyttjad när man vet hur det blir.

När/om du tar på dej vuxenrollen och själv får ett konsekvenstänk, kanske din dotter blir bättre på att ta ansvat
Svar på tråden Min dotter har handlat mobilspel