Mentat skrev 2022-10-03 13:48:18 följande:
Faktum är att du har fel: Fattigdomen minskar i Sverige och har så gjort länge. Den växer inte alls fram, tvärtom. Se
Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar (scb.se)
Dessutom redovisar SCB antalet personer som får stöd men befolkningen har under denna tid ökat så den procentuella andelen har minskat ännu mer. Visst är fattigdom ett problem och att vi fortfarande har så många som inte kan försörja sig själva, men min invändning är framför allt att det inte har ett endaste dugg med Cervenkas vänsterpopulistiska artikel att göra.
Folk skall givetvis inte behöva hamna på gatan. Försörjningsstödet skall räcka till hyran och diverse annat av livets nödtorft men man blir definitivt inte fet på det. Samtidigt måste det ju vara en tydlig skillnad i ekonomisk standard när man tar även ett lågbetalt jobb. Hur uppnår man detta på bästa sätt? Jag menar att jobbskatteavdragen var genialiska på det viset - de ökade behållningen av att gå till jobbet utan att försämra för dem som inte kan jobba. Finns det andra metoder som du vill förespråka?
Hej, vad intressant!
Jag undrar nu om du har rätt, är detta att jag mötet fler och fler fattiga som vill ha pengar av mig på gatan ett uttryck för vänsterpopulism? (bor i storstad)
Jag undrar också om det har ett samband att man dragit in på ersättningar och att människor försörjs av sina familjer.
Grafen visade på att det var illa på nittiotalet men sedan har blivit allt bättre, och det stämmer ju överens med att till exempel bopriserna hela tiden har ökat och jobbskatteavdragen gjorde att alla som jobbade fick mera pengar över.
Du frågar efter min lösning och jag tänker att så länge inte jag som inte har dåligt ställt men inte heller särskilt fett i mångas ögon behöver stålsätta mig varje gång jag ska åka kollektivt, eftersom jag då kommer att möta ett antal personer som har det sämre än mig så är jag nöjd.
Jag vill att staten ska hjälpa fattiga med försörjning och bostad, inte att jag själv ska betala för att åka kollektivt med rent samvete.
Detta är, vilket jag skrivit om i en annan tråd, troligare ett större problem för mig än för de flesta då jag har ett utseende och en utstrålning som drar till sig människor vilka är i behov av hjälp. Så har det alltid varit och jag vill inte behöva klä ut mig till en Danderydsbo eller köpa en lådcykel, eftersom jag uppskattar att åka kollektivt.
Tyvärr sköt man mot en buss nyligen så jag kanske blir tvungen att överväga lådcykelspåret snart.