Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-08 20:53:47 följande:
    Skratta åt familjens fattiga bekanta? Är det verkligen någon som gör det? Har jag svårt att tro. 
    Har du? Vad skönt. 
  • Fröken Allvar
    Kockobello skrev 2022-11-08 21:08:20 följande:
    Vet faktiskt ingen som skrattar åt fattiga.
    Nä inte jag heller

• Fröken Allvar

Jag håller på med att svara på era påståenden. Om ni påstår att ingen skrattar åt fattiga visar jag ett exempel på någon som skrattar åt fattiga. 

Om ni inte påstår att ingen skrattar åt fattiga så behöver ni inte heller en länk till fattigföraktande sketcher, eftersom ni  redan inser att människor skrattar åt fattiga. 

Jag undrar verkligen vad som driver er också. Det är inte helt tydligt för mig. Jag känner på något vis att det är jag som är lockelsen och inte de länkar jag lagt upp till berättelser om fattiga. Och lockelsen tycks vara att sätta upp en föreställning om vem jag är och sedan tala om för den föreställningen vad jag kan och bör göra. Det är som jag skrivit jättevälkommet att prata om länkarna och innehållet i dem. Ni säger att ni vill prata om lösningar på fattigdom, varför gör ni inte det i så fall? Som vi konstaterat är det inte jag som bestämmer över den här tråden. Det enda jag bestämmer över är på vilka sätt jag vill medverka i den, och det är samma sak för er. 

• Fröken Allvar
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-08 22:57:44 följande:
    Slösade tyvärr bort ett par minuter av mitt liv med att se denna löjliga film. Det stöder inte ett dugg vad du skriver och var bara otroligt fånigt. Vad håller du på med?
    Jag ville samla röster om fattigdom och visa på attityder men det gick ju inte som tänkt, vilket du engagerat dig för att visa. Sedan har jag tillåtit mig att i tråden kommentera offentliga röster och hur de ser på fattigdom. Jag har även länkat till andra människors trådar. Det känns inte längre helt schysst att länka till någon som ber om råd inför skilsmässa och inte har inkomst eller någon som inte orkar gå till den meningslösa åtgärden på grund av social ångest, även om jag rekommenderar att söka upp dessa trådar. 

Jag ville verkligen något med tråden först. Men det blev något annat. Kanske skapade jag zombies? Ska förklara och citera den enligt egen utsago mycket rika Täbybon Jens Liljestrand och hans syn på Twitter:
    "Vad händer i ett diskussionsforum där den som betalar mest talar högst? Kommer trollen löpa amok när rösterna från etablissemanget drar sig undan? Eller kommer vi se @runken1988 lugnt ta över taktpinnen för det offentliga samtalet och skapa en helt ny form av dialog?

Min enkla spaning är att det är just friktionen mellan högt och lågt ? mellan vampyrer och zombies ? som har gett Twitter dess säregna konfliktenergi. Vi som sätter agendan på plattformen (ja, jag har själv den blåa bocken) är beroende av den anonyma publiken för att amplifiera våra budskap och sola oss i uppmärksamhet, medan de behöver gödas av vår arrogans, likgiltighet och korta ögonblick av samförstånd för att orka fortsätta traska runt i ödemarken.

Vi suger deras blod, de äter våra hjärnor och när spelreglerna ändras förlorar alltihop sin mening. I ruinerna av hierarkierna väntar inte frihet, där finns bara kaos och sönderfall, som ett oändligt Bulletin-möte där alla sansade röster har mutats och allt som hörs är Tino Sanandaji som skriker osammanhängande.

Den som mot förmodan skulle överleva twitterapokalypsen får gömma sig i ett rostigt bilvrak och hoppas på en ny chans att återskapa civilisationen. Någon annanstans".
    Jag har aldrig varit på Twitter tack och lov. Det verkar fruktansvärt. Det här är åtminstone snällt.
  • Fröken Allvar
    Anonym (guldsked) skrev 2022-11-09 18:57:12 följande:
    Jo, men fortfarande är det viss skillnad på dagens attityd "jag kan inte flytta utanför Stockholm" och de som utvandrade till USA och accepterade att aldrig mer träffa sin familj och släkt, för att de faktiskt svalt i Sverige.

Idag med alla kommunikationssätt som finns hade de verkligen inte behövt lämna sitt sociala sammanhang för evigt, men ändå kan vissa inte tänka sig att ändra ens något för att få ett jobb eller ett hus som de har råd med. Det ska komma ett jobb flygande helt enkelt, det får max vara 2 mil hemifrån och det ska gå en bra buss dit, annars struntar man i det. En del tycker så på riktigt och det gör mig vansinnig.
    Den attityden gör mig också vansinnig, Jag har ett flertal gånger pendlat 3-4 timmar per dag till 8,5 timmars arbetsdag för att det var det som erbjöds. Men bra allmänna kommunikationer måste ju gå om man inte har bil.
    Vad tänker du om att jag levde på väldigt lite pengar de år jag hade såna jobb eller var mellan såna jobb? Tror du att det påverkade min ork att jag var iväg 60-70 timmar per vecka och inte visste hur nästa jobb skulle se ut? Tror du att det påverkade min ork att söka jobb? Var det liksom fel att jag inte orkade tänka så långt när jag väl hade uppdrag eftersom jag jobbade hårt med dem? Tror du att min situation är unik eller tror du att många har det så? 
  • Fröken Allvar

Det finns föresten en ny tråd från idag 9 november 2022 där en långtidssjukskriven person som har lite för ont för att kunna göra något. Ett tips för er som tycker om att ge tips är att gå in i den tråden och peppa henne där. Kom gärna tillbaka och berätta vad ni fick för respons. 

• Fröken Allvar
    Anonym (guldsked) skrev 2022-11-09 19:34:35 följande:
    60-70 h /v är givetvis helt galet om det gäller mer än några månader, men nu tar du till extremer.

De flesta pendlar 1- 2h per dag och klarar av det.

Och funkar inte det man gör får man väl försöka göra något annat eller skaffa sig andra kunskaper- just nu finns det ju ett pinfärskt omställningsstudiestöd, t.ex.
    De extremer jag tar till var mitt liv under många år. Tror du att jag är ensam? 
  • Fröken Allvar
    Anonym (Loth) skrev 2022-11-09 20:34:17 följande:
    Arbetsmoral är A och O för ett bra liv. Det är oerhört märkligt att inte fler förstår det.
    Alltså, jag inser att du verkligen tror på det här. Men det är svårt att ha arbetsmoral utan jobb och ännu svårare om ditt jobb av olika skäl behandlar dig illa. Därför bildades fackförbunden, (som idag tyvärr inte gör så mycket för medlemmarna som för sig själva). Men bortsett från det är det klart att det är bra för de flesta med (ett visst mått av) självdisciplin. Även om det är att svära i frihetskyrkan så kan kanske du och jag enas i just detta. 
  • Fröken Allvar
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-09 20:55:48 följande:
    Ett bra liv är upplevelser. Hur är de upplevelserna beroende av arbetsmoral, dessutom hög sådan?
    Jag håller med om att livet ska ha ett innehåll. Det är det som SCB menar med att man är fattig om man inte kan träffa vänner för en aktivitet åtminstone en gång per månad. Sedan kanske inte jag tycker att det är det enda måttet på upplevelser. Men att kunna resa igen efter många, många år utan resor till nya platser (utöver att pendla till uppdrag då) det var en känsla av att livet återvände. 
  • Fröken Allvar

Fattiga får ofta råd om gratisaktiviteter, och det är ju bra, men kan också kännas som lite av ett hån. "Dröm inte om en brudklänning, låna ett får och börja karda". Så kändes det, i mig i alla fall, när jag drömde om det då oeuppnåeliga och fick hurtfriska tillrop om att dejta per picnic.

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns