Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Det är klart att man kan använda andra termer än fattig. Att ha det ekonomiskt knapert till exempel. Men resultatet är detsamma och situationen att leva på för lite pengar skapar oro. Idag på SVT handlade det om den oro många människor känner och vad man kan göra åt den. Där har vi olika förutsättningar utifrån vilket skyddsnät vi har, då samhällets skyddsnät och civilsamhället inte räcker till. 

Sedan kan man absolut ta sig ur en situation genom sina beslut. Det har många människor gjort. Alla klarar det inte, och det tar olika lång tid.

En del människor föds in i fattigdom. I Sverige kallas detta barnfattigdom. Andra förvärvar fattigdom genom sjukdom, olycksfall, arbetslöshet. 

• Fröken Allvar
    Anonym (ww) skrev 2022-10-29 21:07:57 följande:
    Ska inte detta vara en hyfsat seriös tråd, varför länka sånt skräp?
    Jag förstår vart du kommer ifrån. Det ingår i kategorin "saker folk säger om utsatta/fattiga". Men ovan finns två seriösa inlägg från Guldsked och Teddy som handlar om orsaker till att folk kan bli utsatta. Jag blev jätteglad när jag såg deras inlägg, och också glad över att du reagerar över något du uppfattar oseriöst. Det kan absolut ha varit dumt/tanklöst av mig att länka till den tråden. 
  • Fröken Allvar
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 10:01:26 följande:

Dagens fråga kan kanske vara KÄRLEK I FATTIG-SVERIGE

Erfarenhet av fattigdom efter separation. 
    Erfarenhet av att inte separera på grund av risk för fattigdom. 
    Erfarenhet av att LÄMNA en partner som därefter blir fattig och hemlös. 
    Erfarenhet av att INTE kunna träffa någon eftersom människor undviker att bli kära i en fattig person. 
    Fattiga personer som blir kära 
    Fattiga personer som älskar varandra och får många barn
    Fattiga personer som INTE älskar varandra och får många barn.

Alla situationer ovan är autentiska och existerar i Fattig-Sverige. 

Det blev inte riktigt sortens diskussionstråd som jag hoppades på från början när jag skickade ut min första fråga, och kanske mer än lovligt naiva förhoppning om att få svar på frågan om kärlek i Fattig-Sverige, men jag tycker att den tråd som denna skärmdump kommer ifrån är inne på något intressant. TS är frågande inför att "arbetslösa och missbrukare" hittar kärlek, men inte hen.

Eftersom det i de flesta andra trådar handlar om att vara problemfri, vältränad, välbärgad, fräsch och snygg när man dejtar så ville jag påminna om att kärlek finns överallt (och att fattigdom kan drabba många efter exempelvis separation/arbetslöshet) 

Jag har också sett fler än en person skriva saker som att de träffade en kille med timanställning och psykisk ohälsa som nu mår bättre, är välbetald, bor i villa och är gifta. Så det självklart  gå även åt det hållet. 
  • Fröken Allvar

Ur texten ovan:
    Där finns också de som ? i varierande grad av välmening ? gärna vill dela med sig av snusförnuftiga råd kring hur folk som har det dåligt ställt kan förbättra sin ekonomi: Man får väl bli lite kreativ? Cykla och promenera. Handla kläder och annat på loppis, där går att göra fina fynd. Köpa mat efter säsong och laga både billigt och gott. Men som kokboksförfattaren och dietisten Lisa Förare Winbladh nyligen påpekade är många av de där ?billiga och goda? maträtterna alldeles för näringsfattiga. Man får helt enkelt inte i sig allt man behöver genom att varva pasta, rotsaker och grönsaker i måltid efter måltid.

400 000 personer lever på marginalen i Sverige. SCB listar exempel på sådant som de kanske inte kan: äga fler än ett par skor, ersätta slitna kläder, köpa nya möbler när de gamla går sönder, träffa släkt och vänner på fika eller öl eller middag en gång i månad, ta en veckas semester varje år. Och uppstår en oväntad utgift? Ja, då är det kört.

Ulf Kristerssons regering är duktig på att dela ut bidrag till medelklassens bilåkande villaägare. Nu behöver den även se till de allra mest ekonomiskt marginaliserade. För deras liv saknar inte bara guldkant, utan också delar av det grundläggande. Det är ohållbart. Särskilt nu, när existensminimum inte längre kommer räcka för att, tja, existera.

Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns