• Mentat

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.

• Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 11:37:31 följande:
    Äntligen ett seriöst svar.

Jag förstår att du anser att relativ fattigdom är ett mått på avund. Jag kan till och med sympatisera med synen och tycka att det ligger någonting i den många gånger. 

Vad jag ser är att verklig fattigdom växer fram i Sverige och jag är rädd att om vi inte är medvetna om att folk inte äter ordentligt, hamnar på gatan till följd av att de inte betalar hyran och så vidare så hinner det gå väldigt långt och blir svårare att komma till rätta med än om vi ändrar saker redan nu.

Om folk inte är tysta, om fattigdomen får en röst så går det lättare. Om det bara är jag (och det vet jag att det inte är) så blir det lätt att avfärda mig som en ensam galning, någon som skulle behöva ligga, som Josef säger att han behöver.
    Faktum är att du har fel: Fattigdomen minskar i Sverige och har så gjort länge. Den växer inte alls fram, tvärtom. Se Antalet personer försörjda på sociala ersättningar och bidrag minskar (scb.se)

Dessutom redovisar SCB antalet personer som får stöd men befolkningen har under denna tid ökat så den procentuella andelen har minskat ännu mer. Visst är fattigdom ett problem och att vi fortfarande har så många som inte kan försörja sig själva, men min invändning är framför allt att det inte har ett endaste dugg med Cervenkas vänsterpopulistiska artikel att göra.

Folk skall givetvis inte behöva hamna på gatan. Försörjningsstödet skall räcka till hyran och diverse annat av livets nödtorft men man blir definitivt inte fet på det. Samtidigt måste det ju vara en tydlig skillnad i ekonomisk standard när man tar även ett lågbetalt jobb. Hur uppnår man detta på bästa sätt? Jag menar att jobbskatteavdragen var genialiska på det viset - de ökade behållningen av att gå till jobbet utan att försämra för dem som inte kan jobba. Finns det andra metoder som du vill förespråka?
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:01:12 följande:
    Hej, vad intressant!

Jag undrar nu om du har rätt, är detta att jag mötet fler och fler fattiga som vill ha pengar av mig på gatan ett uttryck för vänsterpopulism? (bor i storstad) 

Jag undrar också om det har ett samband att man dragit in på ersättningar och att människor försörjs av sina familjer.

Grafen visade på att det var illa på nittiotalet men sedan har blivit allt bättre, och det stämmer ju överens med att till exempel bopriserna hela tiden har ökat och jobbskatteavdragen gjorde att alla som jobbade fick mera pengar över.

Du frågar efter min lösning och jag tänker att så länge inte jag som inte har dåligt ställt men inte heller särskilt fett i mångas ögon behöver stålsätta mig varje gång jag ska åka kollektivt, eftersom jag då kommer att möta ett antal personer som har det sämre än mig så är jag nöjd.

Jag vill att staten ska hjälpa fattiga med försörjning och bostad, inte att jag själv ska betala för att åka kollektivt med rent samvete. 

Detta är, vilket jag skrivit om i en annan tråd, troligare ett större problem för mig än för de flesta då jag har ett utseende och en utstrålning som drar till sig människor vilka är i behov av hjälp. Så har det alltid varit och jag vill inte behöva klä ut mig till en Danderydsbo eller köpa en lådcykel, eftersom jag uppskattar att åka kollektivt.

Tyvärr sköt man mot en buss nyligen så jag kanske blir tvungen att överväga lådcykelspåret snart.
    Nej, vänsterpopulismen här är enbart Cervenkas artikel där han ju underblåser folks rädslor och totalt ignorerar de fakta jag tog fram på några sekunder.

Alla partier vill väl att staten skall hjälpa fattiga med försörjningen? Absolut fattigdom är ett problem och det finns många som inte kan ta ett jobb även om de skulle vilja. Mig veterligt vill inget låta folk fara illa och jag har läst alla partiprogram.
    Man minskar rimligtvis fattigdomen genom att ge bättre förutsättningar för företag att anställa och gör det möjligt att lyfta sin ekonomi genom att ta även ett enkelt jobb. Att andra tjänar mycket mer än jag själv gör är inget problem för mig.
  • Mentat
    Flash Gordon skrev 2022-10-03 14:23:30 följande:
    Även den absoluta fattigdomen kommer ju att öka när inflationen är 10% - beskrivet i artikeln som allt fler som har räd att ens köpa mat

"Röda Korset och Frälsningsarmén rapporterar om växande antal människor som inte har råd med det mest grundläggande som mat."

Ja, vi kommer att få se fler fattiga, inte bara relativt fattiga, och det har vi jobbat länge på som samhälle.
    Ja, inflationen kommer att öka antalet fattiga om inte försörjningsstöd och liknande räknas upp med inflationen. Även då blir det en fördröjning. Inflation är skadligt för samhället, värt att minnas när t.ex. (s)-märkta debattörer skrev att inflationen borde öka: "Låt inflationen öka" Inflationens skadeverkningar är betydligt överdrivna, skriver socialdemokratiska ekonomer. - DN.SE (visserligen länge sedan, men principen är densamma idag att inflation drabbar de med minst tillgångar)
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-12 13:22:37 följande:
    Kan vi prata om hur fattiga generellt har det i denna tråd utan att gå in för mycket på de insatser som nyanlända får i upp till två år? Därefter har de samma läge som vi andra, då de inte längre är nyanlända. 
    Jag håller med om att försörjningsstödet borde indexuppräknas utan att det kräver specifika riksdagsbeslut. En mycket märklig ordning, såvida inte normen specificerar vad stödet skall räcka till och det därmed finns en implicit uppräkning som inte beror på generell KPI?

De svårigheter verkligt fattiga i Sverige har är dock något som inte har ett smack med Cervenkas populistiska artikel att göra, vilket jag tidigare har visat. En tilläggskommentar i trådstarten kunde vara på sin plats så att ämnet för tråden är fattigdom, helt frikopplat från artikeln.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-12 17:49:57 följande:
    Hur gör jag en tilläggskommentar?
    Vet inte riktigt, jag har inte gjort det själv men jag har sett diverse trådar med tilläggskommentar i trådstarten så det måste gå att göra. Minns inte ens när jag startade en tråd själv senast, jag reagerar mest på vad andra skriver.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2022-10-12 17:49:57 följande:
    Hur gör jag en tilläggskommentar?
    Jo, förresten: Jag hittade en tråd jag själv startat och över trådstarten fanns en knapp "Uppdatera inlägget". Klickade jag på den fick jag upp ett fönster med titeln "Lägg till kommentar"
  • Mentat
    Anonym (Högerliberal) skrev 2022-10-13 12:46:05 följande:
    Sorry men jag måste be dig utveckla:
    -"Bra för alla"- Vad innebär det?
    -"Rättvisa": enligt vem? Rättvisa utgår alltid från individen, din rättvisa är någon annans orättvisa.
    Enligt mig brukar definitionen vara, litet hårdraget för all del:
    Högersympatisör: Rättvisa = Lika förutsättningar
    Vänstersympatisör: Rättvisa = Lika utfall.
  • Mentat
    Anonym (Livslevande äkta fattiglapp) skrev 2022-10-15 02:12:29 följande:
    ...De skulle knappast heller blivit så rika utan att ha fattiggjort någon annan...
    Fel! Ekonomi är inget nollsummespel. T.ex: Ingvar Kamprad blev inte rik genom att göra andra fattiga utan genom att skapa något nytt.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2023-01-09 09:20:09 följande:
    Hej. Jag trodde ju förut att du var ett trollkonto. Fattig-Sverige är ett uttryck från Aftonbladets rubriksättare i oktober och anspelar på titeln på Andreas Zervenkas omtalade bok Girig-Sverige, om ojämlikheten i Sverige.. 
    Mycket tidigt i tråden visade jag varför artikeln var direkt missvisande och ett uttryck för vänsterpopulism. Givetvis finns det fattiga människor även i Sverige, men artikeln är inget bra exempel på detta.

Jag måste säga att jag är besviken på att du inte tillfogat någon kommentar till trådstarten.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2023-02-25 10:13:20 följande:
    www.katalys.org/publikation/alla-far-det-inte-battre/

Apropå källtråden. 
    Fast sammanfattningen där motsäger ju bokens rubrik. De med sämst inkomster har alltså fått reala höjningar av sin inkomst. Däremot har de med höga inkomster fått betydligt mer i reala höjningar, men det är ju något annat. Jag måste ju säga att det är en väldigt svagt underbyggd slutsats, särskilt med tanke på att författarna driver den tesen, att "alla har inte fått det bättre".

Jag skulle ju bli mycket förvånad om exakt 100% har fått det bättre, det vore mycket märkligt om man inte kunde hitta något undantag, men sammanfattningen påstår det och hänvisar sedan vagt till "försvagat socialt skydd och urholkad välfärd" för att kunna få fram sin tes. 
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2023-02-25 16:54:41 följande:
    Jag uppskattar att du läser och ger din seriösa tolkning. Det var faktiskt lite på dig jag tänkte när jag postade. Det verkar inte direkt lättlöst, detta med att människor har det dåligt. 
    Den mötesplats vid Mariatorget som jag länkade till ovan, där man kan få lunch för 20 kronor, har fått stänga tillfälligt. Det kommer för många dit, ibland 900 personer per dag, för att de ska kunna ta emot alla på ett bra sätt. Om allt fungerade skulle det väl inte vara så. Få går i första hand till mötesplatser för utsatta för att få äta. Det är förknippat med skam. 
     Länken kom från en text som en som känner som jag skrivit. Personen kände liksom jag att man inte mår riktigt bra när så många andra samtidigt har det dåligt. Jag vet inte om den här tråden gör skillnad för någon, men jag hoppas väl nånstans på det, och även om du inte håller med så uppskattar jag att du skriver hur du uppfattar situationen på ett sansat sätt. Det gör det enklare att svara. 
    Jag ifrågasätter absolut inte att det finns verkligt fattiga. Jag ifrågasätter bara den tes författarna driver, där de lägligt har valt 1978 som utgångspunkt. Det var kanske då inkomstskillnaderna var som allra minst i Sverige, något författarna säkert gärna vill se igen. De nämner dock inte att det också var då företagen hittade på alla möjliga "fringe benefits" för att kunna belöna duktig personal, då svartjobben bredde ut sig och blev allmänt accepterade och att inflationen under 70-talet var 229%, med förödande effekter på folks köpkraft.

Däremot håller jag gärna med dig om att något uppenbarligen inte fungerar när trycket på att kunna få billig mat blir så stort att de inte klarar av att ha öppet. Sedan vad som orsakar detta har jag ingen aning om eftersom jag inte känner till varken förhållandena, vem som driver det eller vilka som kom dit. Att något är fel för en utsatt grupp verkar helt klart. Hur man bäst gör något åt det är en helt annan femma.
  • Mentat
    Fröken Allvar skrev 2023-02-25 19:37:05 följande:
    Jamen precis, det är det här jag uppskattar med dina bidrag i tråden. Att man kan ha en utgångspunkt i en artikel och ändå ha olika synpunkter. 
    Jag tror att välfärden måste byggas om igen på en rad sätt, och det kommer att ta tid innan allt stämmer. Viktigt är att det får synas och inte skyfflas undan att många svenskar är fattiga. 
    Välfärden är ett brett begrepp. Ja, vi har en karensdag i sjukförsäkringen, liksom alla försäkringar har den nu en självrisk vilket den inte hade 1978. Å andra sidan är t.ex. äldrevården oerhört mycket bättre idag. Likaså sjukvården, ja om man kommer igenom kön åtminstone. Jag skall erkänna att jag inte minns hur mycket köer vi hade i sjukvården för 45 år sedan. Att påstå att välfärden har blivit sämre kan jag absolut inte hålla med om.
    Problemen är möjligen annorlunda och de finns men det är definitivt inte samma sak som att det generellt har blivit sämre.
  • Mentat
    me33 skrev 2023-03-02 08:09:03 följande:

Fan vad du skriver kvinna, se till att göra något för de fattiga istället än för att sitta o gapa här.

Snacka går ju...

Det här var väl ändå en högst onödig kommentar? Dygnet har många timmar och du har ingen aning om vad Fröken Allvar gör IRL som inte hindrar att hon dessutom engagerar sig på nätet.
  • Mentat
    me33 skrev 2023-03-02 11:29:23 följande:

Hade hon lagt hälften av all energi som hon spyr på forumet till det riktiga livet istället hade det kanske blivit bättre i samhället.

Det vet du väldigt litet om. Exakt vem som spyr här tror jag att vi kan överlåta till utomstående att bedöma.
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns