Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:01:12 följande:
Hej, vad intressant!
Jag undrar nu om du har rätt, är detta att jag mötet fler och fler fattiga som vill ha pengar av mig på gatan ett uttryck för vänsterpopulism? (bor i storstad)
Jag undrar också om det har ett samband att man dragit in på ersättningar och att människor försörjs av sina familjer.
Grafen visade på att det var illa på nittiotalet men sedan har blivit allt bättre, och det stämmer ju överens med att till exempel bopriserna hela tiden har ökat och jobbskatteavdragen gjorde att alla som jobbade fick mera pengar över.
Du frågar efter min lösning och jag tänker att så länge inte jag som inte har dåligt ställt men inte heller särskilt fett i mångas ögon behöver stålsätta mig varje gång jag ska åka kollektivt, eftersom jag då kommer att möta ett antal personer som har det sämre än mig så är jag nöjd.
Jag vill att staten ska hjälpa fattiga med försörjning och bostad, inte att jag själv ska betala för att åka kollektivt med rent samvete.
Detta är, vilket jag skrivit om i en annan tråd, troligare ett större problem för mig än för de flesta då jag har ett utseende och en utstrålning som drar till sig människor vilka är i behov av hjälp. Så har det alltid varit och jag vill inte behöva klä ut mig till en Danderydsbo eller köpa en lådcykel, eftersom jag uppskattar att åka kollektivt.
Tyvärr sköt man mot en buss nyligen så jag kanske blir tvungen att överväga lådcykelspåret snart.
Nej, vänsterpopulismen här är enbart Cervenkas artikel där han ju underblåser folks rädslor och totalt ignorerar de fakta jag tog fram på några sekunder.
Alla partier vill väl att staten skall hjälpa fattiga med försörjningen? Absolut fattigdom är ett problem och det finns många som inte kan ta ett jobb även om de skulle vilja. Mig veterligt vill inget låta folk fara illa och jag har läst alla partiprogram.
Man minskar rimligtvis fattigdomen genom att ge bättre förutsättningar för företag att anställa och gör det möjligt att lyfta sin ekonomi genom att ta även ett enkelt jobb. Att andra tjänar mycket mer än jag själv gör är inget problem för mig.