Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:33:41 följande:
    Om man exempelvis kommer ur en familj som har försörjningsstöd i andrahandsboende ärver man inte möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt. 
    Om man kommer från en familj med medelinkomster som bor i hus, ärver man oftast inte möjligheten heller att skaffa en bostadsrätt när man flyttar hemifrån. Man bor i stället inneboende, hyr i andra hand etc. Är man då fattig och fattigdomen har gått i arv? 
  • FuckGoggleAskMe
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-11-06 14:03:32 följande:
    Om man kommer från en familj med medelinkomster som bor i hus, ärver man oftast inte möjligheten heller att skaffa en bostadsrätt när man flyttar hemifrån. Man bor i stället inneboende, hyr i andra hand etc. Är man då fattig och fattigdomen har gått i arv? 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 14:44:47 följande:
    Nej, naturligtvis inte. Men om man arbetar kan man relativt snabbt få ett hyreskontrakt i en kranskommun. Det tar 1-5 år som mest. Då ska man inte klaga över dyrhyra i andrahandskontrakt för att man inte kan tänka sig ett förstahandskontrakt i kranskommun medan fondpengarna växer till sig på kontot. 
    Jag hänger inte heller med i svängarna. Någon vill hellre bo centralt i andra hand, i stället för att ha ett förstahandskontrakt i en kranskommun. Hyran de betalar är dyr, och de klagar över det. Vad har det med ärvd fattigdom att göra? 

Du tror alltså att alla som befinner sig i denna situation har en massa pengar i fonder och att alla ungdomar från medelklassbakgrund har en massa pengar på banken? Det stämmer inte. 

Förstår inte hur du resonerar här och vad du försöker att påvisa.

• FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 16:03:19 följande:

Det var någon som berättade att man inte behöver vara fattig för att välja boendeformen bli inneboende, för att alternativ saknades.
    Jag berättade då att alternativet hyresrätt i kranskommun finns, om man har jobb förstås. Jag berättade också att jag ofta berättat om detta alternativ som tyckt att de haft en för dyr andrahandshyra. Denna andrahandshyra är inte möjlig att betala för den som är fattig.

Tråden är extremt rörig nu, jag håller med. Dem blir extra rörig av alla missförstånd, och det var också därför jag egentligen ville lägga ner min egen medverkan i den. Men eftersom medier skriver en del om fattiga just nu, och eftersom det finns trådar i ämnet så länkade jag till de trådarna och ämnena. Om ingen i tråden kommenterar på den tråden eller den artikeln så blir det inte heller någon diskussion. 

Förstår fortfarande inte. Tror att alla vet om att det finns billigare hyresrätter i mindre attraktiva områden, så ingen behöver bli upplyst om detta. Nej, om man inte har pengar nog för en hög hyra centralt, kan man naturligtvis inte bo där, men det beror väl på ens egen lön och inte på om ens föräldrar var fattiga och man ärvde någon fattigdomsgen. 
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 19:13:52 följande:
    Jag har full förståelse för att du tycker att det är förmätet att vilja ge fattigdom en röst.

Egentligen har tråden tre delar.
    Den bästa delen är den första när några med egen erfarenhet skriver, ungefär som du gjorde nu. 
    En annan del består av länkar till tidningsartiklar, citat om och trådar som berör fattigdom. Några skärmdumpar ingår också här.
    En tredje del består av olika människor som talar om för mig att jag är en idiot, också ungefär som du gjorde nu.
    Min gissning är att tråden utövar en lockelse för att den av någon anledning som jag inte riktigt förstår har fått många visningar. 
    Jag försökte också stänga tråden för några dagar sedan. Du kan se mitt lite larviga avskedsinlägg några sidor upp. 
    Därefter fick jag spel på en krönika i fredags och detta gjorde att jag började länka till saker igen. 

Jag tycker också att det bästa vore om fattiga skrev, men som Livslevande fattiglapp har skrivit om i flera välformulerade inlägg så är det inte ett självklart val att vara öppen om sin fattigdom. 

Jag tror också att de som läser i mångt och mycket är personer som skrattar åt tråden och därmed åt fattigdom, vilket får stå för dem. 
    Och en del skriver bara för att de baxnar över din förmätna självgodhet, din vilja att bestämma vilka som skriver i tråden och om vad, ditt beslut om att stänga tråden och din tro om att du kan göra det, dina ologiska slutsatser och resonemang och dina generaliserande uttalanden. Och din tro att du kan föra de fattigas talan. 

Har inte sett någon som skrattar åt fattigdom, däremot de som vill prata om hur man kan förändra de fattigas situation och de som utmanar dina svepande uttalanden. 
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 20:38:29 följande:
    Nuförtiden är det ett familjenöje att skratta åt familjens fattiga bekanta i sociala medier. Loth har rätt i att det skett en viss förmildring av spöstraffen.
    Skratta åt familjens fattiga bekanta? Är det verkligen någon som gör det? Har jag svårt att tro. 
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-11-08 21:31:21 följande:
    Nä inte jag heller
    Slösade tyvärr bort ett par minuter av mitt liv med att se denna löjliga film. Det stöder inte ett dugg vad du skriver och var bara otroligt fånigt. Vad håller du på med?
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2022-11-23 21:44:19 följande:
    Om du läser länkarna och inläggen från andra människor i främst den första delen av de 55 sidorna i tråden istället för att upprepa innebörden i ditt tidigare inlägg som jag redan har svarat på kanske du har nytta av den. Ditt inlägg fick mig att tänka till och inte längre länka trådar från människor som inte bett om det. Även skärmdumpar av fattigdomsförakt kan ha varit fel. Med detta sagt vill jag inte fortsätta att ha en dialog om dina problem med (min betydligt lugnare aktivitet i) tråden. Ha det gott FuckGoggle. 
    Dialog om mina problem? Öh? Vilka är mina problem?
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 19:42:08 följande:
    "Finns det egentligen någon grupp som har större krav på sig i Sverige att leverera än föräldrarna i utsatta områden? Det är de som ska söka jobb, utbilda sig, bearbeta sina trauman, hantera den ekonomiska fattigdomen, uppfostra barn med sin något knackiga svenska. 

Sen förväntas de också vara nattvandrare, hjälpa till i skolan, de ska rösta på partier som de inte tror på, de ska delta på olika projekts föräldraverksamhet, de ska uppfostra sina barn i ett rasistiskt och diskriminerande samhälle som äter upp deras barns framtidsdrömmar, de ska ta hand om andras barn i sitt område, de ska se till att inte hamna i fattigdomsfällan och om de har jobb ska de vara glada att arbeta med minimilöner i tungt fysiska jobb och ge service till de som debatterar om dom. 

Människorna i orten får alltså inte lön för att skolan, vården, tryggheten, jobben ska fungera. De får heller inte lön för att jämna ut skattesystemet eller motverka segregationen. Det svenska välfärdskontraktet och vårt skattesystem har helt enkelt inte varit uppbyggd på det sättet."

Ja, alla föräldrar ska skaffa ett jobb för att försörja sig och sina barn, de ska lära sig svenska om de inte kan det och de ska uppfostra sina barn och visa dem vad som är rätt och fel. Ja, det är svårare om man bor i ett utsatt område. 

En del invandrare skulle kunna söka jobb i en mindre stad och bo där och ha sina barn i en annan omgivning, vilken skulle underlätta för barnen. En del vill dock inte detta eftersom de vill bo nära folk som kommer ifrån samma land. 

Vad menas med att få lön för att skolan, vården etc ska fungera? 
  • FuckGoggleAskMe
    Fröken Allvar skrev 2023-03-27 20:34:31 följande:

Jag kan tolka fel, men jag tror att skribenten menar att eftersom föräldrarna i utsatta områden förväntas kompensera för samhällets icke på godtagbart sätt utförda uppgifter så skulle man kunna ha ett system där de fick lön för att nattvandra och ta hand om andras barn.

Jag vet flera familjer som flyttat till mindre orter. Tyvärr varierar mottagandet väldigt. Det finns en stor oro kring våldet i hela landet och människor med invandrarbakgrund får betala ett högt pris. 

Jag tycker hur som helst att det var en mycket bra text i ämnet. 

Få lön för att nattvandra, dvs övervaka sina egna barn och andras? Visst, kan inte jag få det också. 

Ta hand om andras barn? Vem kräver det av dem? Och varför skulle det på något sätt innebära lön? Jag predikar för min sons kompisar ibland och ger dem mat. Ska jag efterfråga betalning för detta? Eller ska jag betala kompisarnas föräldrar varje gång de säger något klokt till min son?

Jag känner några invandrade familjer som flyttat till mindre orter eller andra områden utanför stora städer, deras barn är väldigt välanpassade. 

Jag tycker det var en vag, populistisk skitartikel. 
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns