Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns

Mentat skrev 2022-10-03 11:30:42 följande:
    Cervenkas debattartikel utgår från det helt galna begreppet "relativ fattigdom". Det är ett mått som påstår att jag blir fattigare om min granne vinner på lotto, vilket förstås är helt vansinnigt. Det är ett slags avundsjukemått.

Absolut fattigdom är något helt annat och den existerar givetvis men den har inte med artikeln att göra.
    Även den absoluta fattigdomen kommer ju att öka när inflationen är 10% - beskrivet i artikeln som allt fler som har räd att ens köpa mat

"Röda Korset och Frälsningsarmén rapporterar om växande antal människor som inte har råd med det mest grundläggande som mat."

Ja, vi kommer att få se fler fattiga, inte bara relativt fattiga, och det har vi jobbat länge på som samhälle.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 10:51:23 följande:
    I Folkhemmet hade vi en utjämning. Många var arga på den och därför finns den inte kvar. Nu har vi fattigdom igen istället. 
    En fattig idag har mer resurser än en medel-Svensson i folkhemmet på 60-talet och vi hade fattigdom i folkhemmet också.

Var tid får nog bedöma sin fattigdom utifrån sina egna förutsättningar.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 14:50:12 följande:
    Absolut har det funnits fattigdom även under Folkhemmet. Absolut kan man se att all teknik vi har tillgång till kan räknas som resurser. 

Men att varje fattig idag har mer resurser än varje medel-Svensson på 60-talet håller jag inte med om då trångboddheten som byggdes bort kommit tillbaka och boendet är en viktig grundförutsättning för drägligt liv.

Det jag tror gjorde att folk tröttnade på utjämning var just att det fanns så stora möjligheter att göra saker med pengarna. Resor och renoveringar med hjälp av arbetskraft som inte ens avlönas enligt svensk arbetsrättslagstiftning exempelvis. 

Frestelserna blev för stora även för fattiga som kan låna pengar utan säkerhet. Ska se om jag kan länka till en artikel jag läste om detta med att låna utan säkerhet.

Det är en nygammal förutsättning dock, har alltid funnits ockrare.
    Tittar du enbart på bostäder så är dagens bostäder ca 20-30% större än på 60-talet och det var först på 70-talet som utbyggnaden av VA i Sveriges städer fullföljdes.

Trångboddheten har väldigt lite med bostäderna att göra och mer med förändringar i demografi. Det har helt enkelt tillkommit familjer i Sverige med stora barnkullar på ett sett som vi inte sett på ca ett halvt sekel, eller mer.

Folk tröttande in på utjämningen. Världen ändrades och en stor del av befolkningen kunde helt enkelt börja tjäna mer pengar. 
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-03 15:04:37 följande:
    Det finns absolut stora barnkullar som vi inte sett sedan 40-talet, men också människor som bor fyra personer i en tvåa.

Du skriver att världen ändrades och att en stor del av befolkningen kunde börja tjäna mer pengar. Det stämmer ju, men om alla blivit rikare, varför fortsatte inte utjämningen? Det har att göra med att människor inte önskar sig utjämning lika mycket som de önskar högre standard för egen del.
    En tvåbarnsfamilj i en två kan flytta till en trea, eller en fyra.

En tio-barnfamilj kan inte flytta till något så värst mycket större än den fem-sex-rummare de redan bor i.

Därför att alla blev rikare i ojämna takt. Men ALLA blev rikare. Om alla blir rikare kanske det inte gör någonting att folk blir olika mycket rikare?

Det som händer nu är ju att folk blir fattigare. Det går bakåt, på riktigt, för väldigt många. En del har redan innan så små marginaler att de nu kommer att bli fattiga.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-14 08:16:55 följande:
    www.aftonbladet.se/ledare/a/Ll58OP/systemskif...

Jag visste inte att det var förhållandevis få svenskar som bor i lägenhet, 4,5 miljoner. Resten bor alltså i hus, och kan nog inte relatera till fattiga. Det känns ännu viktigare att tråden får leva. 
    Att bo i hus innebär ju inte att du inte kan relatera till fattiga. Det innebär inte ens att du själv inte är fattig.

Dels kan du ju vara hyresgäst i ett hus. Dels kan ditt hus vara värt i stort sett noll - det finns många sådana samhällen i Sverige. det vimlar inte av rika på en ort som Lesjöfors. Dels kan du förstås ha fattigdom i din närhet att relatera till även om du bor i hus.

Fattigdom idag är nog för de flesta av oss relationen mellan inkomst och utgifter, månad för månad. Att ha pengar inlåsta i ett hus hjälper ju bara om du säljer huset, eller tar ut lån på huset för att betala räkningar med de pengarna.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 09:58:08 följande:
    Tänk att jag tvärtom tycker att det är du som avslöjar dig. Visst kan en med försörjningsstöd hyra in sig i ett hus. Alla de som gör det får gärna skriva om sina erfarenheter av att som fattig och medellös hyra hus och låta socialtjänsten betala elen i vinter. Jag vill gärna veta hur jag gör. Skulle gärna bo så. 
    Är det mig du skriver till får du gärna citera mitt inlägg så jag vet.

Men det åsido: du skrev "relatera till". Alltså, relatera till som i "kunna förstå" och liknande. Vad man kan relatera till, vad man kan förstå, har ju inget att göra med var man bor utan med vilka erfarenheter man har.

Att kommunen och soc äger/hyr hus för att placera familjer i behov av bostad i är ju inget märkligt. Vill du verkligen veta hur man hamnar i en sådan bostad?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 10:00:45 följande:
    Däremot tycker jag att det är väldigt orättvist mot andra som är fattiga, så jag vill inte att staten ska betala hus och el för alla fattiga. Bättre med lägenhet nära mataffär så man kan handla utan bil. 
    Orättvist och orättvist. Så kul är det nog inte att vara beroende av socialen för att få en bostad.

Lång i efterhand har jag förstått att ett par ungar man gick i skolan med deras familjer bodde i sina hus på någon slags rivningskontrakt via socialen. Det var hus som var utdömda och som låg på planerad mark för kommande industrianläggningar, de skulle alltså rivas så småningom. Inte jättelyxigt direkt.

Och detta var på den tiden TV fortfarande var i svart-vitt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-15 12:49:39 följande:
    Ja, jag vill veta. Jag visste inte att jag kunde få bo i hus. 
    Och du har bostad genom soc nu?

Stora familjer brukar hamna i den typen av boende. Men det är ju knappast lyxvillor det handlar om. Se mitt inlägg ovan.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-17 08:48:35 följande:
    www.svtplay.se/video/36717051/morgonstudion/m...

Kvart i nio talar Jonas Wistrand på Stadsmissionen utifrån deras nya rapport om fattigdomen i Sverige. 
    Fullständigt intet-sägande inslag.

"I vissa stadsdelar man det vara 1% som lever i utsatthet, i andra stadsdelar 20 %. Malmö har hela 14% i utsatthet. Grannkommunen Vellinge har minst i landet. Vad beror det här på ... ?!"

Bra, du har just talat om att fattigdomen är etnifierad. Utlänningar utan utbildning, utan svenska och utan arbete. Men du har inte sagt detta öppet ...

Vad detta har med tråden att göra? Jag vet inte men jag misstänker att folk är mindre brydda om fattigdomen beror på den typen av faktorer som utbildning och språk. Intresset bland skattebetalarna för att bidra ekonomiskt till en lösning kanske är mindre då?

I alla tider har styret löst arbetslöshet med så kallade beredskapsjobb. Billiga jobb för att hålla folk sysselsatt och förtjäna sina egna pengar - oavsett om man kallar det lön eller bidrag.

----

I vilket fall så talade inte killen i inslaget om den fattigdom som kommer nu. Den där vanligt, hyggligt folk som klarat sig själva förr helt plötsligt inte har råd att betala sina räkningar. 
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-17 10:15:14 följande:
    Det stämmer att Wistrand berättade att förutom svenska långvariga försörjningsstödstagare, 160.000 personer så kommer papperslösa och EU-migranter till Stadsmissionen för mat.

Wistrand nämnde också den tidigare kända siffran 700.000 i ekonomisk utsatthet. 

Om man vill fokusera på etnicitet kan man förstås göra det. Jag har i tråden tidigare tagit ställning för att INTE göra det, då jag varit med om att ifrågasättas i min tidigare fattigdom och jämföras med människor i en ännu mer social tutsatt situation, som flyktingar.

Nu vill du också dra samtalet åt ett håll när vi inte längre pratar om de som är i ekonomisk utsatthet utan de som riskerar minskad förmögenhet och eventuellt byte av boendeform. 

Jag är intresserad av ett samtal om fattigdomens villkor oavsett etnicitet och social situation. 

Vad det innebär att inte ha en buffert och vilka livssituationer det tvingar fram.

Jonas Wistrand nämnde något luddigt i frågan att han vill ha ett samtal om fattigdom och att fattigdom betyder olika saker, men för honom var det mat, hyra och enkla sociala aktiviteter som definierade fattigdom. 
    Jag drar inte samtalet i någon riktning. Du lade in länken och jag konstaterar att den är totalt intet-sägande. Det finns bara en massa fattiga där, helt plötsligt, som av helt okänd förklaring.

Du kan inte lösa ett problem du inte erkänner. / Dr Phil ...

Den sociala situationen skiljer sig enormt mellan en pensionär i Dorotea som plötsligt inte har råd med räkningarna på grund av den stigande inflationen och en somalisk åtta-barnfamilj i Malmö där ingen talar svenska och ingen har jobb.

Det finns inte en gemensam upplevelse och en gemensam lösning för detta.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-10-17 11:03:33 följande:
    Jag håller med om att det inte finns en gemensam upplevelse i allt. Det gemensamma är att pengarna inte räcker.
    Jag tolkar dig som att du tycker att Sverige har gjort fel som tagit emot människor på flykt vilka nu är fattiga och att du vill se en lösning för dem.
    Jag tycker inte att är/var fel med asylrätt men jag vill se en lösning för både damen i Dorotea och familjer där föräldrarna är utlandsfödda.
    Om jag tolkar fel ber jag om ursäkt. 
    Du drar ut dina tolkningar långt. Om vi tagit emot för många eller inte är en annan fråga.

Du vill skriva om fattigdom men om vi inte erkänner att fattigdomen i huvudsak är etnifierad så kan vi inte lösa problemet.

Lösningen för pensionären i Dorotea är att höja pensionen. Löningen för den somaliska familjen i Malmö är att sätta de vuxna i arbete, både mamma och pappa. Arbete anpassat till deras kunskapsnivå. Klassiska beredskapsjobb om det behövs.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-02 21:54:41 följande:
    Avslutar tråden med denna vackra beskrivning av alla oss som tillhör de decimerade. Vi höll ändå igång berättelsen om oss 3 oktober 2022-2 november 2022.

Nu tillhör tråden svensk fattigdomshistoria. Kämpa på, jag önskar er alla det allra bästa. Kärlek och respekt, hat och förakt, ni vet vem som känner vad/
    Fröken Allvar 

"skinnskallar med tuppkam"

Skrattande
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-05 19:08:28 följande:
    www.familjeliv.se/forum/thread/82083833-hjalp...

När man inte vill låta fattigdomen gå i arv till ett barn 
    Om man inte vill låta fattigdomen gå i arv så

1) ser man till att barnet går i skolan och får en utbildning

2) är  man en god förebild genom att slita och släpa själv allt man kan och orkar

Det är inte fattigdomen som går i arv utan sociala mönster, beteenden och attityder.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:16:05 följande:
     Om du har något att säga kring detta eller själv undrar så kan du gå in och läsa tråden.
    Den tråden handlar inte om fattigdom som går i arv utan om en kvinna som vill "trolla bort" pengar från sina konton så att hon kan få bidrag för sitt boende.
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:29:57 följande:
    3 )Det är inte fattigdomen som går i arv, säger du.
    Precis.

Fattigdom är ett tillstånd som beror på saker som man till viss del kan "ärva". Inställning till utbildning. Hälsovanor. Sociala vanor. Och så vidare. Detta är faktorer som man kan påverka.

Man kan "ärva" dessa faktorer men man ärver inte "fattigdomen" i sig. Ingen är förutbestämd att bli fattig. 
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 07:29:57 följande:
    Om det vore sant skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende när de kunde flytta hemifrån.
    Det är ju inte sant på långa vägar. Du är inte "fattig" för att du inte har råd med ett get boende precis där du vill ha det när du fyller 19.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 09:39:03 följande:
    "Den tråden handlar inte om fattigdom som går i arv utan om en kvinna som vill "trolla bort" pengar från sina konton så att hon kan få bidrag för sitt boende".

Om det du säger stämmer och barnets födelsedagspengar är en förevändning för att få råd om hur man utnyttjar systemet är det naturligtvis förkastligt. Jag hade en bekant som sa att hon var fattig men åt alla måltider ute och plötsligt sade upp sitt jobb. I efterhand har jag kopplat ihop det med arv. Hon ville ansöka om försörjningsstöd och sa till mig som kände till en annan ekonomisk situation hon hade (inte arvet) att "pengarna var fixade" . Helt förkastligt beteende. 

"Ingen är förutbestämd att bli fattig" . 

Jag håller med. Det är svårt att få tråden att handla om när man är fattig. Ingen av er som skriver är intresserade av att man kan vara fattig och hur livet ser ut då. Ni är mycket intresserade av att beskriva andra saker kopplade till ämnet. 

Vad gäller boendet läste du nog fel. Jag har sagt till flera att de kan ställa sig i bostadskö i kranskommun istället för att klaga över hög andrahandshyra. Nu är jag så gammal att få jag känner bor i andrahand, men när jag kände de som klagade förstod jag efterhand att pengar fanns, de satt på fondkonto som skulle vara till boende längre fram. Hyresrätt i kranskommun var därför ointressant. 
    Jag har ärligt talat svårt att se en röd tråd i det du skriver här men detta började alltså med att jag förklarade hur man kan förhindra att "fattigdom ärvs".

Utbildning.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Tow2Mater skrev 2022-11-06 13:30:31 följande:
    Vi är 2 nu som läst det som att Om det vore sant att fattigdom inte går i arv skulle ingen bo i andra hand och inneboende eftersom alla skulle ha råd med eget boende. Eftersom det är vad du skrev.
    * räcker upp handen *
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 13:33:41 följande:
    Om man exempelvis kommer ur en familj som har försörjningsstöd i andrahandsboende ärver man inte möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt. 
    Du är inte fattig för att du inte ärver "möjligheten att starta vuxenlivet i bostadsrätt"

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 15:03:10 följande:
    Nej precis. Men jag tror att källan till missförståndet är att ni fokuserar på dem som har möjligheter som jag jämför den fattiges situation med.

Som ung förstod jag inte att lösningen som jag kom med, att få ett förstahandskontrakt i kranskommun eller en studentbostad inte var aktuellt för de människor som inte klarar av att bo i kranskommun av de identitetspolitiska skäl som det innebär att bli sedd som en kille eller tjej med parkett och takhöjd, även om det kostar 15 000 lax per månad. 
    Jag fokuserar inte på någon särskild alls. 

Du skriver mycket om bostad. Om någon du känt innan som hellre betalade 15 papp för att bo i innerstaden än att bo i "kranskommun" i hyresrätt. Vad har det med fattigdom att göra?

Du skriver i ditt andra inlägg att: "I den här tråden vill jag medvetandegöra Familjeliv om den fattigdom som växer i landet."

Men sedan skriver du om de som betalar 15 papp för en bostad.

Svårbegripligt för mig i alla fall.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Fröken Allvar skrev 2022-11-06 16:03:19 följande:
    Tråden är extremt rörig nu, jag håller med. 
    Så, skippa allt om bostad och fokusera på fattigdom då. Om du vill skriva mer. Bara ett förslag.
    Blå och gul
Svar på tråden Det Fattig-Sverige du inte trodde fanns