Fröken Allvar skrev 2022-10-15 16:23:59 följande:
Har bara sett artiklar nu om medelklass som är oroliga. Är inte så intresserad av den sortens "fattigdom" i denna tråd. Men om artiklar om en fattig änka kommer så kanske jag lägger upp den. Den här tråden handlar om de fattigastes situation, det är korrekt. Jag gjorde en annan tråd om medelklassen men den blev inte så läst. Kan länka till den här.
Hej Förken Allvar.
Detta är mina tankar kring fattigdom och varför vi har den. Den fyller helt enkelt en funktion.
Jag har överskådligt läst lite av dina inlägg. Jag skulle nog tyvärr vilja påstå att att begreppsvärlden är så saboterad att ämnet är svårt att diskutera.
Begrepps som "överklass", "medelklass" och "underklass" är väldigt luddiga att använda. Vi är nog alla överens om att samhället är väldigt skiktat. Klassbegreppen utifrån inkomstnivå kan tyckas bra men även här är det luddigt eftersom dessa förbiser maktförhållanden. Inkomst går att visserligen att mäta men mätbara maktförhållanden ligger inte bara i inkomsten utan mer i vilken ställning man har i produktionskedjan.
Den socialdemokratiska iden om folkhem och utjämning bygger ju på att maktförhållandena i produktionskedjan bibehålls (reglerad kapitalism) men man jämnar ut med skatter och välfärd för att få samhället att veka lite mer jämlikt.
Jag skulle nog vilja påstå att dagens klyftor där fattigdom blir tydligare beror på att man behållit just dessa maktförhållanden.
Med hjälp av ekonomiska kriser och avtagande lönsamhet har de som är längst upp i produktionskedjan istället reformerat folket och politiken till att öka fattigdomen.
Dvs det är bevisat att skatteutjämning eller reglerad kapitalism inte fungerar därför att den som har kontrollen över produktionen har den yttersta makten idag..
Hur du än röstar eller hur mycket yttrandefrihet du än har så ligger inte makten i själva demokratin och folket utan hos näringslivet. Staten är ju i beroendeställning till näringslivet via beskattningen för att kunna finansiera det offentliga. Dvs liberal demokrati.
Vore det ekonomisk demokrati kanske det var en annan femma. Detta betraktas och framställs dock som ren ondska även på vänsterkanten idag. Ändå såg i inte ett enda parti nämna något om att investera oss ur krisen. M.a.o. så är västvärldens felfria kapitalism in i en kris med avtagande lönsamhet, resursbrist, arbetslöshet och stigande priser.
Man ser alltså ingen annan utväg än kapitalförstörelsen och krig där nationer faller samman för att exploateras och skapa nya marknader.
Det kan mycket väl vara vägen in i en tid av svåra nödår för fattiga och detta gäller även många husägare eftersom de inte äger kapital i den bemärkelsen utan är lönearbetande i en offentlig sektor som med säkerhet kommer att beskäras rejält. Mig veterligen betalar ju de du kallar medelklass endast räntor på 2-4 miljoners lån för sina hus. De kommer att få svårt att hitta lediga hyresrätter och värdet på deras hus kommer ju då att rasa.
Vore det tillväxt så skulle det kanske vara värt för härskarklassen att investera och hålla de lägre skikten konkurrensdugliga. Dock har det ekonomiska systemet en tendens att undan för undan komma till en punkt där lönsamheten avtar och investeringsintresset svalnar. Då samlar kapitalägarna sin pengar på hög istället.
De försöker öka vinsterna på andra vis genom att avskeda folk och slimma sin produktion. De försöker bli av med kostnader och utgifter helt enkelt. Då hotar de med att lägga ned eller flytta produktion så att politikerna oavsett vilka de är ser till att sänka skatter och annat.