Linnie skrev 2022-10-03 12:58:38 följande:
Idioti. Stackars denna lilla BR-ägare som kan få hyresgästgrannar! Stockholm och övriga Sverige har stor bostadsbrist, att en tom fläck i denna Silverdalsbos närområde bebyggs med hyresrätter är ingen surprise, surprise direkt. Det byggs överallt just nu.
I min egen ort ändras skylinen hela tiden av alla nya hus som byggs. Min kommun var under flera år i slutet av 10-talet den kommun där det byggdes mest i förhållande till befolkning i hela Sverige. Det leder till fler resturanger, butiker och annan samhällsservice.
Det får man räkna med om man bor i ett område som expanderar. Ett expanderande område betyder att det går bra och att folk vill investera där eller flytta dit.
Varför flyttar inte denna silverdalsbo till något litet samhälle i Småland eller Dalarna istället om denne inte vill ha expansion på bostadsmarknaden eller utökad samhällsservice?
Sen har jag aldrig förstått att en del människor anser sej vara lite förmer för att de "hyr av banken" istället för av ett seriöst, kommunalägt bostadsbolag. Betydligt mer skakighet och osäkert att hyra från banken, med förändrade räntor osv. Visst, du kanske får en vinst den dag du flyttar. Men minns fortfarande folk under 90-talskrisen som inte kunde sälja till lägre pris än de gav, för att inte skuldsätta sej, trots att de inte ville bo kvar eller som var tvungna att sälja men till lägre pris än de själva gett för villan eller BR och blev skuldsatta på flera hundratusen.
Jag bor i ett hyreshusområde, det är hur lugnt som helst.
Många ställen som folk åker till och ser som "fina" i Stockholms innerstad är fulla med hyresrätter. Det är inte hyresrätter det är fel på. Massor av duktiga hårt strävande människor bor i hyresrätter. Det verkar snarare vara så att hyresrätter verkar vara mest eftertraktade gällande utbud och efterfrågan när man kollar Stockholms Stads bostadskö: )
Blev någon tokig BR-rusning under 00 och 10-talet när folk insåg hur bra vinst man kunde göra på att köpa BR, i bra konjunktur ja. Varför tenderar folk alltid att glömma bort att dåliga tider, liksom bra kommer som ett brev på posten?
Själv skulle jag aldrig vilja gambla så med mina pengar, men är heller ingen som är villig att ta stora risker.
Jag stannar i min hyresrätt med förhållandevis låg hyra.
Hyra är att kasta bort pengarna.