• Anonym (Tips?)

Namnbyte bebis

Hallå, hur hade ni gjort i mitt fall? 
    Mitt barn är drygt 6 månader och jag funderar på att byta namn på henne. Anledningen är att jag har insett att hon kommer att få det jobbigt i skolan mm. på grund av att namnet rimmar med något otrevligt. Detta tänkte jag inte på när hon namngavs. Men nu när jag är medveten om det så stör det mig och jag vill inte att hon ska få en jobbig uppväxt. 

Vad hade ni gjort? Fasar inför en jobbig övergångsperiod (om vi nu byter) samt familj & vänners reaktioner. 

• Svar på tråden Namnbyte bebis
  • Anonym (Eftertanke)

Tycker du ska fundera ett varv till. Du gillade ju namnet från början, hon har hetat det ett halvår, alla vet att hon heter det. Och de flesta namn går rimma på eller göras om till trista smeknamn eller vrängas på till nåt annat. Hör du folk ofta rimma på just detta namn? Sitter det kanske mest i ditt huvud?

• Anonym (Byt)

Vad heter barnet och vad tänkte ni byta till? 

• Anonym (Tips?)
    Anonym (Eftertanke) skrev 2022-09-21 22:13:29 följande:

Tycker du ska fundera ett varv till. Du gillade ju namnet från början, hon har hetat det ett halvår, alla vet att hon heter det. Och de flesta namn går rimma på eller göras om till trista smeknamn eller vrängas på till nåt annat. Hör du folk ofta rimma på just detta namn? Sitter det kanske mest i ditt huvud?

Jag har hört/sett det ett antal gånger nu. Det verkar vara ett etablerat rim på namnet som vi tyvärr hade missat när vi valde namnet 
  • Anonym (Eftertanke)
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-21 22:16:28 följande:
    Jag har hört/sett det ett antal gånger nu. Det verkar vara ett etablerat rim på namnet som vi tyvärr hade missat när vi valde namnet 
    Lika illa som Ulla-xxxxxx? Om inte tycker jag ungen ska få heta det hon heter. Vill folk hitta orsaker till mobbing gör dom det hur som helst även om man har ett vanligt normalt namn.
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-21 22:16:28 följande:
    Är det typ Kajsa bajsa så är det ju harmlöst. Lydia-Klamydia kanske mindre roligt.. 
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (Byt) skrev 2022-09-21 22:21:35 följande:
    Är det typ Kajsa bajsa så är det ju harmlöst. Lydia-Klamydia kanske mindre roligt.. 
    del av namnet rimmar på ett visst könsorgan tydligen?
    precis som du skriver så är vissa rim harmlösa men när det rimmar på könsorgan o sånt tycker jag det blir elakt och kränkande. Eller överdriver jag? 
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-22 08:39:36 följande:
    del av namnet rimmar på ett visst könsorgan tydligen?
    precis som du skriver så är vissa rim harmlösa men när det rimmar på könsorgan o sånt tycker jag det blir elakt och kränkande. Eller överdriver jag? 
    Så svårt när man inte vet vilket namn det rör sig om. Är det typ Filippa-snippa eller är det grövre än så? Jag har själv 4 barn och har aldrig hört någon bli retad för sitt namn så det verkar inte existera som det gjorde förr. Nu heter ju många barn rätt speciella namn.. Men om det inte känns rätt i hjärtat och att du själv inte kan sluta tänka på rimmet när du hör namnet så skulle jag säga byt! 
  • Anonym (Tips?)
    Anonym (Byt) skrev 2022-09-22 11:39:25 följande:
    Så svårt när man inte vet vilket namn det rör sig om. Är det typ Filippa-snippa eller är det grövre än så? Jag har själv 4 barn och har aldrig hört någon bli retad för sitt namn så det verkar inte existera som det gjorde förr. Nu heter ju många barn rätt speciella namn.. Men om det inte känns rätt i hjärtat och att du själv inte kan sluta tänka på rimmet när du hör namnet så skulle jag säga byt! 
    Det är ett vanligt populärt namn så antagligen är det många föräldrar som tycker att det är fint som ger det till sitt barn men rimmet är i stil som Birgitta-F****
  • Anonym (Byt)
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-22 12:50:51 följande:
    Det är ett vanligt populärt namn så antagligen är det många föräldrar som tycker att det är fint som ger det till sitt barn men rimmet är i stil som Birgitta-F****
    Jaha men är det ett vanligt namn så är det nog inga problem, jag vet barn som heter Flora och Nora och det är aldrig någon som sagt H*** men man vet ju inte vad folk tänker såklart.. 
  • Anonym (Leila)

Men om det är  ett vanligt svenskt namn så skulle jag inte byta. När jag tänker efter så vet Jag flera som heter exempelvis Ida, som rimmar lite olustigt. Men det är ett fint namn so what .. 

vill barn mobba tex så finns det alltid nått dom kan komma på. Jag tror inte att barn som har namn som rimmar på nått tråkigt blir extra utsatta. 

• Bunny s

Jag tycker absolut att ni ska byta om ni (oavsett anledning) ångrat namnet. 
    Hon är så liten än så det är absolut inte försent. Passa på nu innan förskola och allt startar. 
    Vad andra tycker och tänker tycker jag inte du ska lägga så mycket vikt vid. Har du ig eller fb, så skriv om namnbytet så folk kan se er anledning. Ingen stor grej i mina ögon Glad

• Anonym (Eva)

Mitt ena barn har ett barn i sin klass som har ett namn som rimmar på ett könsorgan. 

Mitt barn är fullt medveten om rimordet precis som resten av klassen, men varken mitt barn eller någon annan i klassen skulle våga yppa det till barnet. 

Ungefär lika mycket som jag går och säger "aprilskämtet" till de 3 jag känner som är födda 1 april. 

Ungar idag har andra problem än det...  

• Embla twopointoh
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-21 22:07:00 följande:
    Namnbyte bebis

Hallå, hur hade ni gjort i mitt fall? 
    Mitt barn är drygt 6 månader och jag funderar på att byta namn på henne. Anledningen är att jag har insett att hon kommer att få det jobbigt i skolan mm. på grund av att namnet rimmar med något otrevligt. Detta tänkte jag inte på när hon namngavs. Men nu när jag är medveten om det så stör det mig och jag vill inte att hon ska få en jobbig uppväxt. 

Vad hade ni gjort? Fasar inför en jobbig övergångsperiod (om vi nu byter) samt familj & vänners reaktioner. 

Det är inte alls säker att din dotter kommer att få det jobbigt i skolan på grund av sitt namn. Jag är av åsikten att ingen blir retad för sitt namn, inte egentligen. Mobbare kommer alltid att försöka hitta svagheter hos sitt offer, är det inte förnamnet kan det vara efternamnet, hårfärgen, mammas yrke eller precis vad som helst. Precis vad som helst, alltså.

Det finns mängder med människor som har namn som går att rimma på som aldrig blivit retade för namnet. Det är helt enkelt inte namnet det hänger på om man blir retad eller ej.
  • Anonym (Tips?)

Aaah det är så svårt då man inte vet hur det kommer att bli för barnet i skolan mm. känner starkt för att byta men när jag väl tänker på att skicka in namnbytet så känns det osäkert. 

• Anonym (Byt)
    Anonym (Tips?) skrev 2022-09-22 18:38:26 följande:

Aaah det är så svårt då man inte vet hur det kommer att bli för barnet i skolan mm. känner starkt för att byta men när jag väl tänker på att skicka in namnbytet så känns det osäkert. 

Jag vet ett syskonpar som heter Britta & Nora kom jag på och de har så vitt jag vet inte blivit retade med rim. Men barn kommer ju på alla möjliga saker för att retas och om ett barn som redan är retat dessutom heter ett namn som lätt rimmar på något otrevligt så kan ju det bli ytterligare en grej att mobbas för.. 
Svar på tråden Namnbyte bebis