Bortskämd eller diagnos?
Min särbo har ett barn som är 9 år. Jag tror att hen kanske har autism eller liknande då det är många beteenden som jag finner märkliga.
Mitt barn är drygt ett år äldre och har aldrig varit som detta barn. Jag förstår att barn är olika, såklart. Men det är något som inte stämmer.
Ska försöka lista några saker som gör att jag reagerar.
- Barnet beter sig som ett litet barn, ofta. Som max 5 år. Pratar som en bebis. Gör sig till. Vill ha hjälp med allt och börjar gnälla om hjälpen inte kommer direkt. Vill inte ens försöka själv.
- Är oerhört blyg och söker absolut inte kontakt med andra, barn eller vuxna. Sitter bara tyst och tittar ner i golvet vid nya kontakter.
- Är otroligt ängslig och rädd för allt, kan bli rädd för ett program för bebisar på tv.
- Avbryter hela tiden när andra pratar och verkar inte förstå en hint utan man måste säga "Nu pratar vi, du får vänta" och då sitter hen och viftar med händerna tills man pratat klart.
- Kan inte göra spontana aktiviteter utan måste informeras dagar eller veckor i förväg, annars vägrar hen eller gråter och gnäller hela tiden, eller går iväg och sätter sig i ett hörn.
- Kan inte se och förstå att andra människor också har behov eller viljor.
Min särbo tycker jag överdriver men detta är ett problem som uppkommer varje gång vi ska göra något.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-09-19 15:31
Barnet gråter och tjatar sig även alltid till att få sin vilja igenom. Blir sur resten av dagen om det inte blir som hen vill.