Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Nyans (partiet)

Anonym (X) skrev 2022-09-18 23:39:25 följande:
    Jag funderar över var du själv drar gränsen i din tolkning av religionen, då du går rätt hårt åt andra som drar andra gränser än dig. Poängen är att du inte heller nödvändigtvis följer alla delar av religionen.

Att du själv inte förstår att det är respektlöst att vara så lös i din tolkning av grundlagarna att du tycker de borde justeras för att passa just din tolkning av din religion är uppseendeväckande. Det är respektlöst mot samhället och alla de som slitit för grundläggande rättigheter.

Omskärelsen diskuterar jag inte ens, där är jag hundra procent säker på att tiden kommer ge mig rätt att det är ett övergrepp mot barn som ska vara lika förbjudet på så äl flickor som pojkar i Sverige. Det kommer.
    Jag bortser inte från delar av min religion, var har du fått det ifrån? Sharialagar som tagits upp i tråden är ju lagar som en stat har, dvs staten ger straffen. Jag som individ har ingen rätt att straffa andra människor, det är ju självklart att det inte är rimligt att ta lagen i egna händer. Eller var det något annat än just sharialagarna du tänkte på? 

Yttrandefrihet som man gömmer sig bakom när man bränner Koranen är idag inte absolut, du kan inte säga exakt vad du vill utan konsekvenser. Varför är det respektlöst att vilja att bränna Koranen inte ska omfattas av yttrandefriheten? Man säger ju ingenting förutom att förolämpa muslimer genom att bränna. Att tycka detta är inte respektlöst. 
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2022-09-19 01:02:51 följande:
    Jag tänker på henne, som var aktiv i Centerpartiet och ville införa sharia. Jag kommenterade ditt inlägg
    #53, där sa du inget om öppet eller dolt.
    Baserat på hur tidigare muslimska politiker handlat, kan man döma andra muslimska politiker. Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar så. Risken är stor att de faktist har likadan värdegrund, och det är det de vill jobba för.
    Ebtisam Aldebe företräder Centerpartiet i Solna. Hon stod på tredje plats på C:s riksdagslista 2006 och kandiderade till riksdagen senast 2014. Aldebe har tidigare varit i blåsväder hävdade att svenska lagar ska anpassas för muslimer som lever i Sverige. Till exempel gällande skilsmässa. Hon ville även att den svenska arvsrätten skulle anpassas efter muslimsk sed.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

Hon fick som nämndeman i Solna tingsrätt makt att tillsammans med en lagfaren domare och tre andra nämndemän avgöra ett rättsfall där en man med irakiskt ursprung stod anklagad för att ha misshandlat sin fru. De var gifta enligt sharialag men inte svensk lag.Aldebe och den andra av nämndemännen som tillsatts via Centerpartiet enades kring att mannen skulle frias då han kom från en finare familj än kvinnan.
    www.smp.se/ledare/sharia-i-domstolen/

Och ja, hennes man verkar ju ha varit inblandad också som du var inne på.

Hennes make heter Mahmoud Aldebe och var tidigare ordförande för Sveriges Förenade Muslimer. Han gjorde sig ett namn i media när han inför valet
    2006 skickade ett brev till alla riksdagspartier med en rad krav för landets muslimer, inklusive sharia.
    blogg.vk.se/janhagglund/2018/05/04/islamister-arbetar-inte-for-att-vanliga-muslimer-ska-integreras-i-det-svenska-samhallet-de-arbetar-for-att-det-svenska-samhallet-ska-anpassas-efter-sharia-varderingar/

Hon ville precis som sin man vad jag förstått, införa delar av sharialagarna för att underlätta för muslimer i Sverige. En särrlagstiftning alltså och inte ändra nuvarande lagar.

Jag förstår din poäng, men tycker ändå inte att det var jämförbart med problematiken jag tog upp om muslimer som misstros för att vilja införa sharialagar när det inte är något de uttryckligen säger, och politiken dessutom inte tyder på det. Det ovannämnda är som sagt ett öppet brev med krav, det jag snarare menade är att man alltid tror att muslimer som blandar sin in i politiken har för avsikt att förändra landets lagar till sharia. Jag har svårt att tro att detta beror på Ebtisam och hennes man.
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-19 07:15:42 följande:
    Jag tänker på din syn på saker. Du har inte rätt att själv straffa; men håller du med om straffen? Vore de okej om någon annan än just du utförde dem?

Vilka andra böcker får du inte bränna? Respektlösheten ligger i hur lätt du ser på yttrandefriheten  som så många slagits för genom historien. 

Det är också en ohållbar backe du söker. Om man inte får bränna koranen. Så kommer någon klottra i den. Riva i den. Hälla vatten på den. Slänga den i pappersåtervinningen. Skapa en tecknad serie där man gör det. Eller hur tänker du dig att formuleringen skall vara? 

Det som finns idsg är tillräckligt. Man får inte hetsa mot andra men man har rätt att vara brutalt oförskämd. 
    I ett land med sharialagar så utgår lagarna från Islam och Gud, och de som ger straffen är staten som dömer människor som begått brott. Det är inte individer som tar lagen i egna händer. Inte heller har sharialagar med att gifta bort sina barn, döda sina barn osv att göra som någon okunnig tidigare skrivit i tråden.
    Men svar ja, i ett land med sharialagar är det rimligt att de som begår brott får straff, på samma sätt som människor som begår brott i Sverige bör få sina straff. 

Kortfattat, nej, jag har inget emot dessa lagar men det är heller inget jag vill införa i Sverige. I Sverige gäller svenska lagar.

Så det är respektlöst att inte tycka att det är okej att ta en helig skrift, aktivt SÖKA UPP områden med många muslimer, för att sedan hetsa och förolämpa dem under deras heliga månad genom att bränna den? DET tycker du är respektlöst att vara emot för dem som slagits för yttrandefriheten? Jag tycker snarare din kommentar är respektlös mot dem som kämpat för att människor ska kunna få yttra det de vill utan att oroa sig för konsekvenser av staten. Men istället missbrukar folk yttrandefriheten genom att förolämpa redan utsatta grupper.

Förresten är det ingen som säger att man måste behandla Koranen som sitt barn hemma, det handlar om vad man gör offentligt. Man kan uttrycka sig fullt rasistiskt/homofobiskt osv framför sin vägg hemma men när man är ute bland folk så får man passa sig lite.
  • Gullvivor
    Anonym (Rafi) skrev 2022-09-19 08:56:06 följande:

?Men istället missbrukar folk yttrandefriheten genom att förolämpa redan utsatta grupper.?

Precis som muslimer gör mot judar menar du?1

Ja, precis som en del muslimer gör mot judar. Var jag otydlig innan?
  • Gullvivor
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-19 13:32:10 följande:
    Hoppas du stretchade ordentligt innan du slog knut på dig själv här... Att införa särlagstiftning för muslimer ÄR att ändra nuvarande lagar, dessutom på ett fullständigt oacceptabelt sätt! 
    Men det gäller ju isåfall enbart muslimer och inte att hela rättsstaten ändras där även icke-muslimer skulle omfattas av det. För det är väl knappast särlagstiftningen folk syftar på när de "oroar" sig över sharia (pga muslimsk invandring) som kommer tvinga på dem en burka eller vad för fantasier folk nu har.

Hursomhelst försvarar jag inte det, tycker varken det förstnämnda (särlagstiftning) eller det andra hör hemma i Sverige.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-19 13:47:08 följande:
    Jaså var jag okunnig när jag skrev om de religiösa sharialagarna?

Du vet mycket väl att det inom många muslimska kulturer ses som norm att familjen själva tar tag i att misshandla döttrar som skrivit en oskyldig lapp till en kille med typ "hej". Familjer som själva mördar sina döttrar och även söner för att de "syndat" för att de inte vill gifta sej med den som föräldrarna väljer.

Kopierat från SVD. Fattar inte varför sidan inte gick att dela på normalt sätt.
    Den mäktige stormuftin Abdul Aziz al-Sheikh sade i ett tal i måndags att islamisk lag, sharia, tillåter att flickor som ännu inte kommit i tonåren gifter sig och att de som är emot det gör flickorna ?en otjänst?.

? Vi hör ofta talas i medierna om äktenskap för minderåriga. Vi måste känna till att sharialagarna inte är orättvisa för kvinnor, ska han ha sagt.

Hans kommentar följde på flera uppmärksammade fall där unga flickor gifts bort med män som skulle kunna vara deras gammelfarfar- eller morfar.

I måndags tillät en domstol i Taif en elvaårig flicka att separera från sin 75-årige make, efter det att hennes mamma vänt sig till domstolen, rapporterar tidningen Okaz.

Flickans far hade arrangerat giftermålet i utbyte mot en hemgift.

I december avvisade dock en domstol i Unayzah en begäran från en mamma till en åttaårig flicka att äktenskapet mellan dottern och hennes 58-årige make skulle upplösas. Domstolens motivering var att fallet fick vänta till dess att flickan nått puberteten och själv kunde lämna in en skilsmässoansökan. Hon skulle lämnas över till mannen först när hon fyllde 18 år.

Människorättsgrupper i Saudiarabien kämpar mot den gamla traditionen med barngifte och vill att en minimiålder för giftermål förs in i lagstiftningen.

Riyad TT-AFP

Ja, du är okunnig när du blandar ihop kulturella saker folk gör (eller även religiösa som sker inom hemmet) med att ha en stat vars lagar utgår från Islams lagar. Då är det inte enstaka individer som straffar utan just staten, och domstol utgår från Islam vid t.ex skilsmässa, underhåll, vårdnad osv. Du verkar ha missat det helt. 

Och nej Islam är varken emot barnäktenskap eller månggifte (max 4 dock) men man får aldrig giftas bort enligt Islam utan måste själv ingå äktenskapet genom att vara redo för det och förstå vad det innebär. Det är inte okej att tvinga. Så vad är det du vill ha sagt här?
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-19 16:29:47 följande:

Att vara kvinna och islamist är samma sak som att vara slav och vara tacksam för det..

Du är verkligen helt rabiat. Först helt absurda kommentarer och nu kallar du mig för islamist också? Precis det här jag tagit upp i början av tråden, det är inte konstigt alls att muslimer får starta egna politiska partier och driva sina egna frågor om rätten till religionsfrihet när den här islamist-stämpeln sker konstant för att tysta ner oss. 

Att vara kvinna och muslim är förresten inte alls som att vara slav. Islam har den bästa kvinnosynen och ger kvinnan rättigheter. Du borde ta och söka lite information om religionen istället för att vara så rabiat så kan jag lova dig att det kommer in i hjärtat direkt. Islam är fantastisk för människor, särskilt för kvinnor. Så sluta jämför det med att vara slav.
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-09-19 15:19:52 följande:
    Nja... du har bara nämnt religionsfrihet och islamofobi. Vi behöver nog vara lite mer konkreta här om vad som utgör problem med att leva som troende muslim i Sverige idag, för att nå själva kärnan.
    Läs inlägg 30, där jag förutom koranbränningar lyfter några exempel. 

Islamofobi är dessutom rätt konkret ändå, det är ju hatbrott, diskriminering, synen på muslimer osv och allt det här kan leda till ännu fler begränsningar för att kunna utöva sin religion. Det har inte bara med hur det är idag, utan hur det kan komma att bli. 
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-20 23:55:39 följande:
    Jag står inte ivägen för dig att utöva din religion på något sätt. Du får göra precis som du vill. Precis som du har fått under hela det liv du varit muslim.
    Däremot har dina barn inte fått valmöjligheten om de vill vara muslimer eller ej, om de vill praktisera religionen eller inte.
    Du tycker att homosexualitet är fel, men förhindrar inte mig från att leva med en kvinna. Borde jag ändå starta eller stödja ett homoparti av rädsla för att muslimer ska döda homosexuella och kanske försöka förbjuda det? Finns trots allt färre homosexuella än det finns muslimer om vi räknar alla som är födda som muslimer och är troende till viss del.
    Jag anser att det endast sår split och misstänksamhet mellan människor.

Fick du, likt dina barn aldrig heller några valmöjligheter om hur du vill leva ditt liv, utan alltid varit beroende av att den goda viljan hos den man som haft vetorätt över dit liv för tillfället (ev farfar, pappa sen maken) eller blev bortgift utan valmöjligheter när du var i början eller mitten av puberteten, tvingades sluta skolan för att bli hemmafru så är det synd om dig också.

Jag tycker att du är rabiat. Någon som inte har något emot publika hängningar, handavhuggningar och spöstraff. Inte har något emot barngiftemål, pojklemlästning och harems är betydligt mer rabiat än någon som kanske enligt dina ögon sett "fel" delar av islam och gör antagningar baserat på hur miljontals andra muslimer lever.
    Att bara bygga moskéer med saudiska pengar när de kräver endast sunnibesökare och sunnilära är rätt taskigt mot alla shiiter. Det är heller inte rätt väg att gå.
    Tror du att omgivningen skulle bli mer öppna mot islam om det kommer in ett muslimskt parti i riksdagen där hälften är islamister eller kriminella?
    Skulle tro att det blir tvärtom, att dessa riskerar att smutsa ner även moderata och halvhjärtat praktiserande muslimer.
    Vilken jämförelse, inte har jag väl skrivit att jag är orolig över att muslimer ska bli mördade? Det handlar om att kunna få utöva religionen ifred och vilken politik de etablerade partierna för. Varför skulle jag ens rösta på ett annat parti vars politik jag inte står för och som jag tycker har en skev syn på min religion? Inte tar upp de frågor jag anser är viktiga?  

Sedan att du ställer frågan om hur folk skulle reagera på ett parti med islamister och kriminella är ganska intressant. För det första är de inte islamister, för det andra ger partiet en andra chans även till dem som tidigare begått brott och det verkar ju fungera för SD idag (som har många kriminella) så varför skulle det vara annorlunda för Partiet Nyans? De skulle dessutom inte "smutsa ner" någon, man måste inte rösta på partiet och ett politiskt parti är inte ansiktet utåt för varenda muslim i landet och det borde även "moderata" muslimer (vad det nu betyder) veta.

Att dessutom uppfostra sina barn som muslimer anser du vara värre än att uppfostra dem till ateister, varför då? Jag tycker snarare det sistnämnda är dåligt, att inte ens ge dem en chans. Och du förstår väl att även barn senare i vuxen ålder kan sluta praktisera en religion de inte tror på? Man är inte på något sätt fast bara för att man sedan födseln uppfostrats till detta.
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-21 11:39:41 följande:
    Två saker här:

1. Menar du att du inte kan utöva din religion ifred idag? På vilket sätt är du förhindrad?
    2. Man kan sluta praktisera, absolut. Men det är svårare att bryta sig loss från en religion och välja om, om man blivit marinerad i den av sin närmsta familj sen man var spädbarn. Än att växa upp och få välja själv efter vad man får för intryck av olika religioner eller avsaknad av en. Det är ju uppenbart.
    1. Menar du själv att man ska vänta tills man inte kan utöva sin religion längre innan man reagerar? Självklart reagerar man innan när det kommer en massa förslag som vill begränsa muslimer. Dessa förslag beror ju på en problematisk syn på Islam och normaliserad islamofobi som förekommer redan idag, och som partierna måste ta tag i. 

2. Det viktiga är att man KAN, sedan att det blir svårare är bara positivt eftersom man såklart inte vill att barnen ska hamna fel. 

Barn har rätt att växa upp i ett hem med religion, man gör inte barnen en tjänst för att man undviker religion och tror sedan att de själva väljer när de blir äldre, oftast följer de sina föräldrars fotspår.
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-21 12:20:51 följande:
    Är det detta du anser gör det svårt att utöva din religion idag?

Att folk protesterar mot omskärelse? Att friskolor som bedömts extremistiska stängs? Att man inte får ekonomiskt bistånd om man inte uppfyller kraven för stödet?

Det är inget som hindrar dig att utöva din religion. Du får omskära idag, skulle lagen ändras (som jag verkligen hoppas och tror) får du inte göra det i Sverige. På samma vis som att det finns annat man inte får göra i Sverige (månggifte ex). Förbjuda extrema friskolor är inte likställt med omöjlighet att utöva religion, det är för övrigt  fullt möjligt att gå i vanlig skola men ändå vara religiös. Ekonomiskt stöd är en förmån, inte en rätt.
    Nu är omskärelse det sista man är orolig över då jag inte tror på ett förbud, även om många vill se det. Men skulle det förbjudas så får man inte göra det utomlands heller, likt kvinnlig könsstympning idag. Så där har du fel att det bara skulle handla om Sverige. 

Omskärelse och månggifte som du tar upp som exempel är inte riktigt jämförbara. Omskärelse är ett påbud och något muslimer ska göra, månggifte däremot är inget påbud. Dessutom är det nog bättre om det förblir förbjudet, eftersom det motsatta skulle innebära att även kvinnor kunde gifta sig med flera och det är ju fel och onaturligt. 

Sedan förslag om slöjförbud i skola, vård och bland poliser. 

Att muslimska friskolor bedöms som extremistiska men tydligen varken kristna eller judiska är intressant. 

När det gäller ekonomiskt stöd så är det provocerande hur staten vill försöka modernisera Islam och bestämma vad som får och inte får predikas. Det är inte okej.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-24 22:58:48 följande:
    Att kvinnor gifter sig med flera anser du vara fel och onaturligt. Men när män gör det då? Är det inte lika fel och onaturligt då?

Finns massor som jobbar inom vård och skola som går i slöja. Inget konstigt. Som polis kan jag se fler problem. Att brottas med skurkar görs nog lämpligast utan slöja om slöjbäraren inte vill riskera att få tyget över ögonen så synen delvis blockeras eller att slöjan rycks av. Det måste en slöjbärande polis vara beredd på och inte ta personligt.

Burka däremot ska självklart förbjudas. Det är en säkerhetsrisk och en sjuk företeelse. Man kan inte legitimera sig själv. Perfekt för kriminella, efterlysta att röra sig fritt i samhället om de gömmer sig i en burka.
    Tack och lov så är det riktigt ovanligt här! Inte mindre sjukt för det.
    Lider så med våra medsystrar i Afghanistan som tvingas på detta förtryckande "plagg" eller rättare sagt gömsle för att män tror sig ha rätten att bestämma hur sin kvinna ska se ut. I burka får hon varken synas eller ta plats i samhället. Hon blir till en osynlig figur som måste ha en ledare med sig som legitimerar henne och ser till att hon inte snubblar på tyget, i trappor, eller på saker som ligger framför henne som hon inte ser för att vinkeln från trådnätet inte ger henne full syn. Hon måste därför vända hela kroppen för att kunna se åt sidan. Det är en fördel anser många män, de ser tom. vad frun tittar på. Gud förbjude att hon skulle titta efter en annan man!!
    Alla med någorlunda vett i skallen vet att man kan titta efter en man utan att vara sexuellt attraherad. Han kanske har en snygg keps, har ett ovanligt utseende, udda klädstil, ser ut som någon bekant man inte sett på flera år, har en ovanligt ful näsa, snygg jacka osv, osv i all oändlighet.
    Nej, det är inte samma sak. 

Fast nu är det knappast säkerheten man oroar sig över när man föreslår förbud mot slöja, utan att andra ska "slippa" se det. Vilket är idiotiskt, tål man inte se en poliskvinna i slöja så får man vända bort blicken. 
    Jag vet att många inom skola och vård har slöja, det är tack och lov inte förbjudet utan jag talar om förslag som kan innebära att kvinnor inte längre kan ha dessa jobb. 

Burka är väl knappast något stort problem i Sverige ändå så det är en icke-fråga. Inte en icke-fråga för kvinnorna i Afghanistan såklart, men här i Sverige.
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-25 07:02:04 följande:

Såg att Ardalan Shekarabi, vars familj flytt islamism, är förfärad över Nyans. Säger en del.

https://www.expressen.se/nyheter/shekarabi-skulle-utvisas-raddades-av-carl-bildt/

Vad tänker du om att partiet Nyans kom in i två fullmäktigeförsamlingar, i Landskrona och Botkyrka?

? Det är en katastrof i mina ögon. Jag har ju flytt från islamistiskt förtryck och att vi skulle få ett parti i Sverige, som visserligen är väldigt litet men som kommit in i två fullmäktigeförsamlingar, det är ett misslyckande. 

Han är förfärad för att S förlorat många röster till PN, så ja, det säger en del att detta kommer från en socialdemokrat.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-25 13:59:55 följande:
    Så du tycker likt mig att muslimer ska kunna lämna religionen om de vill? Isf tycker jag att du ska sprida din åsikt i den muslimska gemenskapen. Ju fler ni är desto mer kraft har ni att förändra det helvete som uppstår för den som vill lämna. För jag gissar att få skulle lyssna om jag som svensk kommer och försöker få er att acceptera de som vill lämna, eller iaf inte bruka våld mot eller döda de som vill lämna religion. De skulle bara dra rasistkortet direkt.

Finns ju gott om kvinnor som konverterat till islam och gift sig med en islamistisk man (ja, islamistisk, de som konverterar brukar vara bland de värsta i att följa religionen och moralisera över andra, både andra muslimer, kristna och ateister som inte gör "rätt" och väljer därför, eller blir kär i en extremist/islamist).
    Anser man att det går att konvertera till islam så måste man ju anse att det även går att lämna islam på ett säkert sätt. Om man är ute efter den "rätta tron" och att vilja människor väl och inte bara är ute efter makt.
    För jag vet att islam som religion inte är mycket för att tvinga den som inte vill ha det som islam erbjuder. Så då måste det vara fel på en del av folket som praktiserar islam, de som tycker att en avfälling bör hotas, misshandlas eller dödas.
    Det är därför viktigt att imamer går ut med att det är okej att lämna religionen. Att sprida budskapet att de som försöker hindra andra eller döda dem som lämnar islam är de som felar.
    För hur var det nu, visst är det helt rätt att lämna religionen? Eller är det bara i dina ögon det är okej, men att de flesta praktiserande muslimer inte håller med?

Att lämna islam är oftast svårare än att lämna ett kriminellt gäng. Som du vet så anser ni att man föds som muslim och dör som muslim. Att lämna islam är förenat med livsfara. Många muslimer blir helt galet rabiata om de har en son eller dotter, systerson eller brorsdotter som vill lämna religionen för ateism eller annan religion. Det kan du väl inte förneka? Även om du inte skulle vilja döda dina barn om de lämnar religionen så förespråkar sharialagarna det, sharialagar som du inte har något emot.
    Det är ett enormt problem håller du väl med om?

www.dn.se/nyheter/sverige/hot-om-doden-skrammer-ex-muslimer-fran-att-lamna-islam/

www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/stora-risker-for-de-som-lamnar-islam
    Muslimer ska kunna lämna Islam i de länder där detta inte är brottsligt, då man inte får ta lagen i egna händer. Inte att det är okej ur Islams synvinkel, utan att det inte innebär några konsekvenser.
    I länder där det råder sharialagar så blir det såklart straffbart och det är ju ingenting konstigt. Islam ska inte tvingas på icke-muslimer (på så sätt att de måste "tro" på religionen) men har man haft ett "avtal" med Gud som konvertit eller som född muslim så gäller det alltid.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-25 21:07:46 följande:
    Men det här talar ju emot sig själv.

I länder med sharialagar är det inte okej att lämna islam och straff för den som gör det, oavsett om det är stening eller hängning ska ses som helt rätt och riktigt.

Men du menar att i länder utan sharialagar så borde det vara upp till individen själv om den vill lämna religionen? Att det ska ske på ett säkert sätt, utan primitivt våld från familjemedlemmar eller släkt riktat mot den som vill lämna?

Många praktiserande muslimer anser att sharialagarna är de som är riktiga. Vilket gör att även många muslimer som lever i demokratier anser att det där "avtalet" man har med gud är på blodigt allvar och att man aldrig får lämna.
    Inte helt olikt kriminella gäng i tex Sydamerika där "blood in, blood out" och för evig lojalitet mot gänget är det som gäller, eller död.

Ser du hur det talar emot sig självt? 

Ska muslimer i demokratier leva efter helt andra regler än de som lever i samhällen med sharialagar? 
    Anser du att landets lagar är viktigare än religiösa lagar? Jättebra! Då antar jag att du håller med om att alla födda muslimer i Sverige har rätt att ta ut skilsmässa, kvinnor som män. Barnbrudar och tvångsäktenskap ska öht inte förekomma. Förföljelse av avhoppare och hot om våld för att en kvinna blivit kär i en ickemuslimsk kille ska heller aldrig förekomma. Tjejer ska aldrig behöva gå och vara rädda för att bli bortgifta med en släkting i föräldrarnas hemland.

Hedersproblematiken borde vara ett minne blott om alla muslimer delade din uppfattning om att landets lagar är de som styr, eftersom det mesta inom hederskulturer, åtminstone när det övergår till hot och handgripligheter, strider mot lagen.

Om alla imamer skulle tycka att landets lagar är viktigare än de religiösa. Varför går de då inte ut med att medlemmarna i den moskén genast ska sluta upp med att gifta bort sina söner och döttrar? Att man väljer själv vem man ska gifta sig med! 
    Varför går de inte ut med att folk genast måste sluta upp med att trakassera och även mörda de familjemedlemmar som väljer att avsluta religionen?

Om det där "avtalet" är något personligt mellan konvertiten, den infödda muslimen och Gud, varför tycker då andra, muslimska män framför allt, att de har rätt att lägga sig i en annan människas personliga avtal med Gud? Att de har rätten att straffa, misshandla och mörda avfällingar eller döttrar som vägrar gifta sig med en dubbelt så gammal släkting från föräldrarnas hemland?

Det blir extra vidrigt när barnen är födda i Sverige, ser sig som svenskar (åtminstone minst till hälften), är skolade här, Sverige är det samhälle de vet mest om av alla samhällen i världen, de har kompisar som lever som fria människor (svenska föräldrar har också regler givetvis, men de brukar aldrig gifta bort sina döttrar eller hota den som lämnar religionen med utfrysning eller våld).
    Hade de levt i föräldrarnas hemland där detta ses som normalt är det förmodligen lättare att acceptera sin lott i livet. Men är man född i Sverige och är högst medveten om att det finns andra sätt att leva så blir det än mer plågsamt att vara instängd utan egna val, allt enligt religionens påbud.

Förstår att en konvertit har gjort ett avtal med gud som möjligen är livslångt. Men när fick de barn till muslimer av den lite mer extrema sorten välja om de ville ingå i ett livslångt avtal med Gud som förbjuder dem att göra annat än att följa religionens alla regler?

Hade en nära arbetskamrat för längesen (umgicks även utanför arbetet, tex en fika efter jobbet) som var född muslim. Världens trevligaste tjej och totalt ickereligiös. Hon mådde väldigt dåligt och grät flera gånger när vi pratade om hur det var att vara barn, barnuppfostran eller av någon anledning närmade oss det minerade ämnet i andra diskussioner (ville ju inte att hon skulle bli ledsen, men samtidigt få prata av sig om hon kände att hon ville).
    Hon fick jobba som tur var, vilket hon gjorde så ofta hon kunde för det var enda gången hon fick komma hemifrån, men hon fick inte flytta hemifrån förr än hon gifte sig, vilket hon inte ville för när hon hittade en partner hon kunde tänka sig så dög inte han för föräldrarna och tvärtom. Alla dessa regler hade hon fast hon var vuxen med råge! Så tragiskt.
    Det är upp till individen på så sätt att man inte får något straff i detta liv, då det inte finns någon lag att följa. Det är däremot fortfarande en synd inom Islam och det kommer man straffas för av Gud efter man dött. 

Det är ju skillnaden mellan att synda som muslim i ett land utan sharialagar och att synda och bryta mot lagen som muslim i ett sharialand. Det är ju inget motsägelsefullt alls.

Det spelar ingen roll vad några muslimer skulle tycka, eller vad du själv tror att de tycker. Man får inte ta lagen i egna händer. Att familjemedlemmar utsätter någon som lämnat Islam för våld och hot behöver inte ha att göra med att de tror att de är staten och att de ska ta lagen i egna händer, utan att de förmodligen känner skam (kanske har med hedern att göra). 

Jag känner inga imamer som förespråkar hedersförtryck och tvångsäktenskap men du verkar ju känna många så vad sägs om att du själv tar upp den frågan med dem? 
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-26 01:43:47 följande:
    Får man inget straff i detta liv om man vill lämna islam? Säg det till alla döttrar och söner som nu lever under skyddad adress i Sverige pga hot från sin egen släkt. Säg det till alla "balkongflickor" som gjort något oskyldigt och förtjänar att dö för det, enligt deras sjuka familj.
    Nej, jag säger heller inte att familjer tror att de är staten och därför straffar den som vill lämna. Om de skäms spelar ingen som helst roll.
    Finns många som kanske skulle skämmas om ett barn får problem med missbruk eller självskador, men inte f-n har man ihjäl ungen för det! Varför skulle skammen lindras alls om man mördat barnet? Snarare blir skammen enormt mycket större i alla normala människors ögon. Att mörda sitt eget barn är förknippat med den värsta skam man kan tänka sig, med all rätt!

Du har helt rätt i att man inte får ta lagen i egna händer. Men när det nu finns så många som ändå gör det. Borde då inte imamer ha ett särskilt ansvar för att stoppa familjer som av "skam" vill mörda sin dotter, eftersom att troende muslimer lyssnar på imamer.
    Imamer är de som faktiskt kan göra stor skillnad. Tyvärr verkar de ha andra prioriteringar än att se till sin församlings hälsa och förstånd.

Du kanske besöker normala moskéer, därför inte "din" imam är för tvångsäktenskap och hedersförtryck, men heller inte emot. Precis som du och sharialagar.
    Men hur kommer det sig, Muhammed himself gifte sig ju med barn, anser din imam att profeten gjorde fel? Eller rör han inte vid ämnet alls?
    Vad har balkongflickor med att lämna Islam att göra? Eller menar du att flickor som gör något som enligt släkten drar skam över dem automatiskt lämnat Islam? Det fungerar inte riktigt så och med straff menade jag straff från en stat, inte hedersrelaterat straff från släkten. 

Jag har mycket svårt att tro att en imam som innan får reda på att ett mord planeras håller tyst. Självklart säger han till, men samtidigt är det få människor som skulle bry sig om de redan kommit så långt i sina tankar att de är beredda att döda sitt barn. Man är långtifrån troende om man gör detta eftersom man låter kultur som går emot sin religion komma först. En troende muslim som har förstått Islam vill inte mörda sitt barn oavsett vad barnet gör. Det är en stor synd.

Du tar först upp tvångsäktenskap och hedersförtryck och sedan blandar ihop det med barnäktenskap. Nej, Islam är inte för de två förstnämnda, däremot det sistnämnda (gifta sig under 18 år) är inte fel enligt Islam men det är heller inget måste (inget påbud) så med tanke på att det är olagligt i Sverige så ska det inte förekomma. Precis som t.ex månggifte.
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-12-08 07:16:49 följande:
    I och med att man inom Islam och Islamistisk kultur är för barnäktenskap, så är man också för tvångsäktenskap eftersom man inte låter barn välja sin partner.

Jag vill också hävda att Islam göder hedersförtryck eftersom det är Islam som sätter levnadsreglerna som anhöriga kontrollerar, särskilt hos kvinnor.
    Att man är myndig vid 18 är ju en ålder som människan kommit fram till, hade lika gärna kunnat vara 16 eller 21 år och det hade känts lika självklart. Att därför utgå från att Islam skulle vara för tvångsäktenskap är märkligt. Visst har Islam per se inget emot barnäktenskap då det inte finns någon specifik ålder man måste uppnå, däremot ska man vara fysiskt och mentalt redo för ett äktenskap innan man ingår i ett, med egen vilja. Och det förstår jag inte hur det skulle kunna vara tvång. 

Sedan är det självklart upp till varje land att sätta gränser för när man får gifta sig som alla bör följa oavsett om man är muslim eller inte (kändes som att jag behövde tydliggöra det innan någon missuppfattar).

Det sista stycket du skriver är också rätt märkligt, självklart har Islam och levnadsreglerna en roll också bland muslimer i hederskulturer.
    På samma sätt gäller Kristendomen eller andra religioner. Det är ju inte så att kristna eller mandeer som lever i hedersförtryck måste följa Islams regler. Så mitt påstående om att Islam inte har med hedersförtryck att göra stämmer fortfarande, men självklart kan en muslim som utövar hedersförtryck utgå från islamiska regler, på samma sätt som i andra religioner. 

Med Islams regler menar jag typ slöja som kan bli slöjtvång, eller att man är emot sexuellt umgänge innan äktenskap och det kan leda till kontroll av barn osv. Så ingenting fel med just det islamiska, men att människan kan använda det på fel sätt för att förtrycka. 
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-12-09 00:53:17 följande:
    Det sjuka med sådana kulturer är att äktenskapet legitimerar allt, sexuella övergrepp, sex med minderåriga mm.
    Utan äktenskap är ingenting tillåtet, inte sex, förhållanden, samboskap e.t.c. inte ens för vuxna.
    Förutom sexuella övergrepp som du nämnde, vad är det sjuka? Varför är det sjukt att en religion eller "sådana kulturer" förbjuder otukt?
Svar på tråden Nyans (partiet)