• Tom Araya

Nyans (partiet)

Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

Vad är det för parti?

Vad står de för?

Vad säger de?

Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

start - PARTIET NYANS

Mikail Yüksel ? Wikipedia

Partiet Nyans är valets stora skräll | GP

Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

• Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Anonym (hjärnceller?)

Eller kanske Gullvivor vill gifta bort sina 9åriga flickor med sina 40åriga farbröder och skapa lite härlig islamsk inavel för att sedan skicka sina lemlästade pojkar att kriga för talibaner eller IS?

Ja, det är förjävligt att det svenska samhället inte tillåter det, eller?

• Överste Senap
    Gullvivor skrev 2022-09-16 23:14:02 följande:
    Man problematiserar Islam indirekt genom att praktiserande muslimer med muslimska värderingar anses vara "extrema", när man tar upp sekulära muslimer som firar Eid ibland som exempel på hur en bra muslim i Sverige är.
    Det är okej att vara muslim, men på andras villkor. Ungefär lika mycket som svenskar är kristna, men praktiserar man religionen så är man automatiskt extrem, värderingarna hör inte hemma i Sverige. Däremot våra röster vart fjärde år tar man gärna emot.

Inte heller kan man som praktiserande muslim engagera sig politiskt utan att behöva tänka på att andas rätt. När man blir kallad för islamist för att man tillexempel inte vill ta en person med motsatt kön i hand så har det väl ändå gått för långt. Det är helt sjukt. 

Partiet vill just att man ska föra statistik för att se om det förekommer diskriminering. Själv tror jag inte att socialen kidnappar muslimska barn med mening (typ "haha nu ska vi sno lite barn") men jag tror att väldigt många har, precis som andra i landet, fördomar mot muslimer och vill assimilera muslimska barn för att man anser att en muslimsk uppfostran är fel. Många föräldrar känner sig orättvist behandlade och det tycker jag att man bör respektera.

Du behöver bara se på 30-talets Tyskland för att förstå farligheten i att registrera religion. Sedan har du helt fel i dina antaganden om att muslimer behandlas speciellt av myndigheterna. Kristna från Syrien har svårigheter i Sverige med och det har med bristande integration att göra och ev lokala traditioner som man har svårt att frigör sig från. 
    Sedan är det stor skenhelighet i partiet. Antar att du vet hur judar som uppsökte partiet för att få info om Nyans med fullt synliga Davidsstjärnor bemöttes? 

Nyans är inte ett parti för minoriteter som inte är muslimer. Inga religösa inslag i politiska partier i Sverige behövs , det finns mer än tillräckligt redan. 

Det ligger för övrigt ett stort ansvar på M, SD, KD att se till att inte Nyans växer inför nästa val. 

• Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-09-17 11:04:02 följande:
    Varför flyttar du inte till ett muslimskt land istället då?

För att en muslim ska kunna leva i Sverige så måste antingen muslimen anpassa sig till Sverige eller Sverige anpassa sig till Islam. Jag föredrar det första, då den sekulariserade staten och religionsfriheten är ett framgångsrecept jämfört med Islamska stater och samhällen.
    Gullvivor skrev 2022-09-17 00:25:28 följande:
    Yngre barn är alldeles för små för att själva avgöra hur de bör uppfostras. Det är en självklarhet att det är föräldrarna som avgör hur de ska uppfostras då, barn vet inte sitt bästa. Man kan dessutom fungera väl i det svenska samhället som muslim också, det ena utesluter inte det andra.
    Behöver barn sina föräldrars religion före de själva förstår den?
    Jag svarar nej på den frågan. Religiös indoktrinering från födseln är inte barns bästa och det är definitivt ett avsteg från den religionsfrihet vi alla har rätt till i Sverige.
    Är du själv nöjd med allt i Sverige? Om inte, varför flyttar du inte? Varför lägger vi inte ner alla partier förutom ett egentligen och så kan de som inte gillar nuvarande Sverige flytta till ett annat land? 

Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 

Att utöva Islam idag i Sverige krockar inte, sålänge man inte är med i något politiskt parti i riksdagen. Det oroande är mer framtiden pga synen på Islam och muslimer. Skulle det bli svårt att utöva Islam i framtiden så finns det såklart inget annat val än att flytta. Så jag håller inte med dig om att någon måste backa idag. Eller var det något specifikt du tänkte på? 

Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-17 11:56:00 följande:
    Du är för tusan inte riktigt klok. Om du vill leva i ett muslimskt samhälle med sharialagar så flytta till Afghanistan eller Saudiarabien!

Tur att de flesta muslimer är mer normala än dig!
    Hur otroligt okunnig är man när man går in på partiets partiprogram och tänker "Oj, sharialagar"? Vet du ens vad sharialagar är? Ta en promenad till biblioteket och låna en bok, är du snäll. 
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Är du själv nöjd med allt i Sverige? Om inte, varför flyttar du inte? Varför lägger vi inte ner alla partier förutom ett egentligen och så kan de som inte gillar nuvarande Sverige flytta till ett annat land? 

Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 

Att utöva Islam idag i Sverige krockar inte, sålänge man inte är med i något politiskt parti i riksdagen. Det oroande är mer framtiden pga synen på Islam och muslimer. Skulle det bli svårt att utöva Islam i framtiden så finns det såklart inget annat val än att flytta. Så jag håller inte med dig om att någon måste backa idag. Eller var det något specifikt du tänkte på? 

Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
    1. Varför tror du det skulle bli svårt att utöva islam i framtiden? Vad hindrar dig?
    2. Nej, det är inte naturligt med religion. Det är skapat. 
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:

Barns bästa är att uppfostras till eget kritiskt tänkande och uppmuntran till att själv kunna ta ställning för eller emot. Det är demokratins framtid och gäller inte bara politik utan även religion.

För övrigt finns det inga hinder för muslimer att vara med i politiska partier och det finns många som är det. Men går man emot partiet och emot demokratiska värderingar riskerar man bli utesluten. Det har inget med religion att göra. 

Som Översten påpekade, kristna syrier är inte mer utsatta i Sverige än muslimska syrier. Eller är du v annan åsikt?

• Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-17 13:29:16 följande:
    1. Varför tror du det skulle bli svårt att utöva islam i framtiden? Vad hindrar dig?
    2. Nej, det är inte naturligt med religion. Det är skapat. 
    Jag tror inte utan skriver att pga synen på Islam så kan det leda till det, därför önskar jag ha ett parti som Partiet Nyans i riksdagen som värnar om minoriteterna och religionsfriheten. 

Synen på Islam har gjort att det kommit förslag och/eller att det är sådant som kan komma senare. Några exempel: Stänga ner muslimska friskolor, strypa ekonomiskt stöd till trossamfund som inte dansar efter andras pipa, förbjuda utländsk finansiering av moskéer, omskärelseförbud, slöjförbud osv.

Människan föds religiös så jo, det är fullt naturligt att fortsätta med den uppfostran. 
  • Anonym (Brainstorming)

Nyans är startat av radikala islamister, de som är rädda för SD, bör vara betydligt räddare för detta parti! Detta är djävulens parti, sånt här får inte komma in i detta land!

• Gullvivor
    Anonym (U) skrev 2022-09-17 13:50:07 följande:

Barns bästa är att uppfostras till eget kritiskt tänkande och uppmuntran till att själv kunna ta ställning för eller emot. Det är demokratins framtid och gäller inte bara politik utan även religion.

För övrigt finns det inga hinder för muslimer att vara med i politiska partier och det finns många som är det. Men går man emot partiet och emot demokratiska värderingar riskerar man bli utesluten. Det har inget med religion att göra. 

Som Översten påpekade, kristna syrier är inte mer utsatta i Sverige än muslimska syrier. Eller är du v annan åsikt?

Det är inte alls möjligt att vara PRAKTISERANDE muslim och samtidigt vara med i politiska partier eftersom man förväntas ta avstånd från delar av Islam/Koranen.
    Och så blir det när definitionen av en vanlig muslim är en sekulär muslim som troligtvis aldrig har läst Koranen utan bara vuxit upp med det och enkelt kan kritisera/ta avstånd, och då blir alla andra muslimer extrema trots att det inte finns någon extremism alls i att praktisera religionen. Man gör Islam till någon form av hobby som ska lämnas hemma när det passar, som om det inte är en del av ens identitet. 

Jag har inte heller påstått att kristna syrier är mer utsatta i Sverige. Dessutom består inte gruppen muslimer i Sverige bara av syriska flyktingar som nyligen kommit till Sverige.
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:22:28 följande:
    Det är inte alls möjligt att vara PRAKTISERANDE muslim och samtidigt vara med i politiska partier eftersom man förväntas ta avstånd från delar av Islam/Koranen.
    Och så blir det när definitionen av en vanlig muslim är en sekulär muslim som troligtvis aldrig har läst Koranen utan bara vuxit upp med det och enkelt kan kritisera/ta avstånd, och då blir alla andra muslimer extrema trots att det inte finns någon extremism alls i att praktisera religionen. Man gör Islam till någon form av hobby som ska lämnas hemma när det passar, som om det inte är en del av ens identitet. 

Jag har inte heller påstått att kristna syrier är mer utsatta i Sverige. Dessutom består inte gruppen muslimer i Sverige bara av syriska flyktingar som nyligen kommit till Sverige.
    Kan du ge exempel på vilka delar av koranen man måste ta ställning emot om man är med i ett parti i Sverige? 
Svar på tråden Nyans (partiet)