Inlägg från: Anonym (hjärnceller?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjärnceller?)

Nyans (partiet)

Anonym (Rafi) skrev 2022-09-18 22:16:12 följande:

Läs , det är lättillgängligt.

Jag menar inte att det inte skulle vara lättillgängligt utan att det är av värde för tråden även om den läses om tio år och länkarna är döda. Var egentligen bostadspolitiken jag undrade om.

Okej.

"Tidningarna DN och Sydsvenskan har i en granskning visat att 5 av Nyans 25 kandidater som är folkbokförda i Skåne upprepade gånger har spridit hatpropaganda mot både judar och shiamuslimer samt konspirationsteorier om både covid-19 och terrorattentaten 11 september."

Saxat från Nyheter24:
    Var sjunde person som kandiderar för invandrarpartiet Nyans är dömd för brott, enligt en granskning utförd av Dagens Nyheter. Bland de 67 kandidater som står på partiets listor är 10 dömda för bland annat ofredande, narkotikabrott, dataintrång och misshandel. Partiledare Mikail Yüksel säger att han känner till domarna.
    Partiet Nyans grundades år 2019, och deras tre viktigaste frågor är att bekämpa islamofobi och afrofobi, främja integration och förändra landets bostadspolitik. Störst vikt lägger man på frågor som rör islamofobi och afrofobi, och man vill bland annat ge invandrare förtur till vissa jobb genom kvotering, exempelvis inom Säpo.

Partiet Nyans vill ge afrosvenskar och muslimer en minoritetsställning i grundlagen och införa en ny brottsrubricering för islamofobi och afrofobi. Partiet vill även införa obligatoriska kurser i ?antirasism? för personer som utbildar sig till poliser och väktare.

Det går inte att kopiera från Partiet Nyans hemsida, sjukaste jag varit med om. Aldrig varit med om någon annanstans där det inte gått att kopiera och klistra in. prova gärna någon annan för att utesluta att min dator helt plötsligt vägrar just när jag går in där och markerar.

Så skriver av lite kort om bostaadspolitiken. Har ändrat vissa ord för att korta av lite samt lagt till två egna kommentarer.

*Partiet Nyans är emot fri hyressättning.
    *Vill förenkla det överdrivna regelverket för bostadsbyggande och centralisera det helt och hållet genom ny myndighet, fokus på hyresrätter.
    *Underlätta för privatpersoner att investera i mer än en bostad samt underlätta att hyra ut sin bostad skattefritt (min kommentar: De fixar väl moderaterna lätt, inte så att det är förbjudet att äga fler bostäder. Ahh, jag förstår. Man vill kunna ha kontrakt på flera hyresrätter samtidigt för att män ska gömma undan älskarinnor samt att folk med socbidrag ska kunna tjäna svarta pengar på att hyra ut sina hyresrätter till överpris..)
    *Den nya myndigheten ska däremot se till att låta näringslivet bygga fler hyresrätter som ska förvaltas av kommuner med 0 vinstintresse.
    *En viss procent av alla bostäder ska vara hyresrätter, annars ska de åläggas att betala "hyresrättsskatt"
    *Hyror ska frysas i 5 år framåt.
    * Alla som söker lägenheter ska göra det anonymt för att undvika diskriminering, man ska ha full insyn i hur man ligger till i kön och vilka som går före (min kommentar: hur ska det gå till om alla ska vara anonyma? I alla bostadsköer jag stått i så finns redan poängräknare och det läggs ut hur många poäng den har som står på 10e plats samt på första plats)

För övrigt är det inte fler muslimer som är bostadslösa än svenskar. Största gruppen bostadslösa är tveklöst missbrukare och de med mental ohälsa, oavsett bakgrund.

• Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 22:18:16 följande:
    Baserat på detta inlägg så verkar du ha tagit mycket illa upp av min fråga, så tänk en extra gång innan du formulerar väldigt gränslösa frågor till andra som handlar om allvarliga saker som bland annat mord. Man kan inte alltid rå för sina fördomar men man behöver inte visa dem för andra, lite gränser är bra.

Och ett tips är att skaffa dig en flickvän som du kan fantisera om istället för att vara så ohyfsad (men jag förmodar att du inte kan behålla några med tanke på hur vulgär du visat dig vara i denna tråd). 
    Vilken fråga skulle jag ha tagit illa upp av? Förstår inte alls.
    Det enda jag tog illa upp för mina muslimska ickeextremistiska bröder och systrars skull är att du är för sharialagar. Det är sjukt. Synd att du inte inser att det är sjukt att döda de som vill lämna religionen eller gifta bort småflickor.

Jag är inte ett dugg vulgär. Det är nog snarare du som är pryd.
    Ja jag dejtar en tjej nu faktiskt. En tjej med kosovoalbansk bakgrund, vacker från insidan och ut: )
    När var jag ohyfsad? Jag kan aldrig vara värre än någon som försvarar att en kvinna bara är häften så mycket värd som en man. Att hugga av handleder på folk. Att vara okej med att mörda den som lämnar religionen.

Att erbjuda sig att ge tips om oralsex är en piss i Mississippi jämfört med så mörka tankar som död och kroppsstympning.
  • Anonym (hjärnceller?)
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 23:05:29 följande:
    Använd CTRL+C och CTRL+V så funkar det. Vissa nyhetssiter, t ex Omni, är likadan.
    Ahh, tack: ) Aldrig stött på det faktiskt. V? Vad står det för, det brukar väl vara p för klistra in?

Du får ursäkta om det är en dum fråga som typ "alla" vet utom jag..
  • Anonym (hjärnceller?)

Gullvivor: Förresten, vad är det för fel på harem nu då? Gjorde profeten själv fel?

• Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:21:48 följande:
    Vad är det ni vill veta? Om jag skulle mörda mina barn ifall de syndar? Nej, det skulle jag inte och jag tycker svaret är självklart. 

Jag tänker alltid på hur jag formulerar mig och anser inte att jag varit respektlös eller liknande mot andra här. Att försvara omskärelse som idag är tillåtet och något de flesta partier i riksdagen står bakom är inget respektlöst. Känner man sig triggad så får man undvika sådana diskussioner. 
    Varför är det så självklart att du inte skulle mörda dina barn om de vill lämna religionen när du säger att du är för sharialagar, och sharialagarna kräver död av den som lämnar religionen?

Det är dubbelstandards. Du är för lagarna. Men tänker inte följa dem om det gäller dina egna barn?

Blir du upprörd när du hör eller läser om unga flickor som gifts bort mot sin vilja? Om kvinnor som fängslas för att de blivit våldtagna (deras eget fel tydligen, de har kanske varit för snälla vilket tolkats som en invit till sex..)
    Sådant kan få mig att börja gråta nästan, men du tycker att det är ett fullt normalt tillvägagångssätt?
    Blir faktiskt chockad.
    Känner som sagt en del muslimer. Tyvärr inga praktiserande, av den enkla anledningen att de har fördomar emot mig och inte vill umgås med en svensk, icke religiös homosexuell. Så kommer du och anklagar mig för att ha fördomar?!

Kände däremot inte till att det finns muslimer som stödjer sharialagar men som ändå inte kallar sig extremister. Det är upprörande och blir riktigt illa till mods för de stackars offer som plågas och mördas i religionens namn.
    Är det konstigt att man blir fördomsfull gentemot folk som försvarar mord, barnäktenskap, ojämställdhet och tortyr?
  • Anonym (hjärnceller?)
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-19 13:32:10 följande:
    Hoppas du stretchade ordentligt innan du slog knut på dig själv här... Att införa särlagstiftning för muslimer ÄR att ändra nuvarande lagar, dessutom på ett fullständigt oacceptabelt sätt! 
    För att inte tala om alla de stackare som råkar vara födda som muslimer men inte alls vill omfattas av sharialagar!
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 08:45:53 följande:
    I ett land med sharialagar så utgår lagarna från Islam och Gud, och de som ger straffen är staten som dömer människor som begått brott. Det är inte individer som tar lagen i egna händer. Inte heller har sharialagar med att gifta bort sina barn, döda sina barn osv att göra som någon okunnig tidigare skrivit i tråden.
    Men svar ja, i ett land med sharialagar är det rimligt att de som begår brott får straff, på samma sätt som människor som begår brott i Sverige bör få sina straff. 

Kortfattat, nej, jag har inget emot dessa lagar men det är heller inget jag vill införa i Sverige. I Sverige gäller svenska lagar.

Så det är respektlöst att inte tycka att det är okej att ta en helig skrift, aktivt SÖKA UPP områden med många muslimer, för att sedan hetsa och förolämpa dem under deras heliga månad genom att bränna den? DET tycker du är respektlöst att vara emot för dem som slagits för yttrandefriheten? Jag tycker snarare din kommentar är respektlös mot dem som kämpat för att människor ska kunna få yttra det de vill utan att oroa sig för konsekvenser av staten. Men istället missbrukar folk yttrandefriheten genom att förolämpa redan utsatta grupper.

Förresten är det ingen som säger att man måste behandla Koranen som sitt barn hemma, det handlar om vad man gör offentligt. Man kan uttrycka sig fullt rasistiskt/homofobiskt osv framför sin vägg hemma men när man är ute bland folk så får man passa sig lite.
    Jaså var jag okunnig när jag skrev om de religiösa sharialagarna?

Du vet mycket väl att det inom många muslimska kulturer ses som norm att familjen själva tar tag i att misshandla döttrar som skrivit en oskyldig lapp till en kille med typ "hej". Familjer som själva mördar sina döttrar och även söner för att de "syndat" för att de inte vill gifta sej med den som föräldrarna väljer.

Kopierat från SVD. Fattar inte varför sidan inte gick att dela på normalt sätt.
    Den mäktige stormuftin Abdul Aziz al-Sheikh sade i ett tal i måndags att islamisk lag, sharia, tillåter att flickor som ännu inte kommit i tonåren gifter sig och att de som är emot det gör flickorna ?en otjänst?.

? Vi hör ofta talas i medierna om äktenskap för minderåriga. Vi måste känna till att sharialagarna inte är orättvisa för kvinnor, ska han ha sagt.

Hans kommentar följde på flera uppmärksammade fall där unga flickor gifts bort med män som skulle kunna vara deras gammelfarfar- eller morfar.

I måndags tillät en domstol i Taif en elvaårig flicka att separera från sin 75-årige make, efter det att hennes mamma vänt sig till domstolen, rapporterar tidningen Okaz.

Flickans far hade arrangerat giftermålet i utbyte mot en hemgift.

I december avvisade dock en domstol i Unayzah en begäran från en mamma till en åttaårig flicka att äktenskapet mellan dottern och hennes 58-årige make skulle upplösas. Domstolens motivering var att fallet fick vänta till dess att flickan nått puberteten och själv kunde lämna in en skilsmässoansökan. Hon skulle lämnas över till mannen först när hon fyllde 18 år.

Människorättsgrupper i Saudiarabien kämpar mot den gamla traditionen med barngifte och vill att en minimiålder för giftermål förs in i lagstiftningen.

Riyad TT-AFP

• Anonym (hjärnceller?)
    Barnäktenskap och polygami godkäns av Sharia

Eftersom Islams profet föregick med exempel att gifta sig med 6-9 årig flicka och hade flera fruar kan islam aldrig förbjuda barnäktenskap eller polygami eftersom Muhammed skall vara förebild för alla muslimer.

Kopierat från mellanösternidag.wordpress.com

Child Marriages common in Afghanistan (kort video 2.45 ca)

Procent av kvinnor som tvingades in i äktenskap som yngre än 18 år.

RankCountry% girls married
    before 181
     Niger
    74.5
    2
     Chad
    71.5
    3
     Mali
    70.6
    4
     Bangladesh
    66.2
    5
     Guinea
    63.1
    6
     Central African Republic
    57.0
    7
     Mozambique
    55.9
    8
     Burkina Faso
    51.9
    9
     Nepal
    51.4
    10
     Ethiopia
    49.2
    11
     Malawi
    48.9
    12
     Madagascar
    48.2
    13
     Sierra Leone
    47.9
    14
     Cameroon
    47.2
    15
     Eritrea
    47.0
    16
     Uganda
    46.3
    17
     India
    44.5
    18
     Nicaragua
    43.3
    19
     Zambia
    41.6
    20
     Tanzania
    41.1
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 14:08:07 följande:
    Ja, du är okunnig när du blandar ihop kulturella saker folk gör (eller även religiösa som sker inom hemmet) med att ha en stat vars lagar utgår från Islams lagar. Då är det inte enstaka individer som straffar utan just staten, och domstol utgår från Islam vid t.ex skilsmässa, underhåll, vårdnad osv. Du verkar ha missat det helt. 

Och nej Islam är varken emot barnäktenskap eller månggifte (max 4 dock) men man får aldrig giftas bort enligt Islam utan måste själv ingå äktenskapet genom att vara redo för det och förstå vad det innebär. Det är inte okej att tvinga. Så vad är det du vill ha sagt här?
    De verkar även utgå från Islam när rätten påstår att en våldtagen kvinna måste ha 4 manliga vittnen till våldtäkten. Annars kan hon själv hamna i fängelse för har inte 4 män verkligen sett våldtäkten så kan man enligt islam utgå från att hon visat en underarm eller att hijaben råkat åka bakåt och blottat hårfästet. Vilket vi ju alla vet är en horaktig invit till våldtäkt och att hon ska straffas hårt och uteslutas från sin familj! (ironi).
  • Anonym (hjärnceller?)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 14:08:07 följande:
    Ja, du är okunnig när du blandar ihop kulturella saker folk gör (eller även religiösa som sker inom hemmet) med att ha en stat vars lagar utgår från Islams lagar. Då är det inte enstaka individer som straffar utan just staten, och domstol utgår från Islam vid t.ex skilsmässa, underhåll, vårdnad osv. Du verkar ha missat det helt. 

Och nej Islam är varken emot barnäktenskap eller månggifte (max 4 dock) men man får aldrig giftas bort enligt Islam utan måste själv ingå äktenskapet genom att vara redo för det och förstå vad det innebär. Det är inte okej att tvinga. Så vad är det du vill ha sagt här?
    Ja, visst är det underbart när staten hugger av händer och fängslar en kvinna som rymt från ett helvetiskt äktenskap; )
    Du kanske vill leva i ett land med en sådan barbarisk stat, men det vill inte de flesta muslimer!

Varför gör inte politikerna i dessa länder något för att förhindra ofrivilliga giftermål och barnäktenskap då?
Svar på tråden Nyans (partiet)