Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Nyans (partiet)

Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-17 16:18:31 följande:
    För er som eventuellt undrar: det ingår i Islam att tro så här, att alla människor föds religiösa. Jag förstår att det förvirrar för många eftersom Gullvivor både här och i andra trådar vägrar att förklara det. Nu vet ni åtminstone var hon har det ifrån.
    "Nu vet ni åtminstone var hon har fått det ifrån", ja det kommer ju knappast som en chock för andra antar jag. Jag har inte alls "vägrat" förklara i andra trådar.
    Anonym (U) skrev 2022-09-17 16:19:36 följande:

Står det i Koranen att män och kvinnor inte får ta varandra i handen? Jag känner flera muslimer, både män och kvinnor som inte har problem att ta i handen när man hälsar, hur förklarar du det? 

Kan du ge explicita exempel på muslimska värderingar som inte accepteras i övriga politiska partier? 

Du ignorerade Överstens anmärkning om Nyans ovälkomnande mot judar. Det finns således minoriteter som inte omfattas av Nyans ?välkomnande? politik.

Vilka har krävts ta avstånd från sin tro? Ge explicita exempel.
    Det du påstår innebär att det finns muslimska värderingar som inte är förenliga med svenska värderingar. Stämmer det?

Fysisk beröring mellan könen är inte tillåtet och det vet alla som läst på om Islam. Förklara vadå? Att många muslimer inte praktiserar sin religion? Det är ju inget som man behöver förklara, en del följer påbud och regler och en del gör det inte, eller till en viss del bara. 

Alltså jag hävdar ju inte att muslimer brukar få en lista med saker de ska bocka av direkt såfort de engagerar sig politiskt i ett parti. Jag menar att som muslim behöver man tänka sig för många gånger innan man yttrar saker som är helt normala för muslimer att just uttrycka, eftersom det skulle riskera att man blir utesluten. Och då menar jag allt inom Islam som du skriver inte är "förenligt" med svenska värderingar. 

Många skulle nog hävda att man måste ta avstånd från dessa delar för att till 100% kunna stå bakom partiets värderingar eftersom de ibland krockar, vilket är synd såklart men ännu en bra anledning till varför ett parti som Partiet Nyans behövs. 

Jag har följt det mesta som rör partiet på sociala medier i flera månader nu och känner inte till det som togs upp om judar, men du får gärna länka till det så får jag kolla upp det. Partiet välkomnar självklart judar lika mycket som andra minoriteter.
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-09-17 17:52:58 följande:
    Skulle jag vara missnöjd med något som ligger djupt kulturellt rotat och som för mig och mitt liv vore väldigt viktigt, så skulle jag överväga att flytta till ett land som passar bättre. Det är lite större fråga än hur vi ska lösa kriminaliteten eller bristen på vårdplatser.
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 
    Nej, det är ingen märklig logik. Sverige har redan varit där med ett religiöst samhälle, något vi under lång tid utvecklats ifrån till något bättre.
    Så det finns starka skäl till att motverka en tillbakagång.

Vad är det som enligt dig behöver "förbättras" för minoriteter i Sverige? Vi har ju redan alla som bor här samma och långtgående rättigheter och friheter. Eller är det just det du har problem med?Du verkar leva i förnekelse av vad Islam är jämfört med svensk kultur.
    Islam är emot religionsfrihet, emot demokrati, emot andra trosinriktningar, emot jämställdhet, emot allt som går utanför heteronormen och kärnfamiljen, emot det moderna svenska/västerländska samhället.
    Är man som muslim beredd att göra avsteg från sådan bokstavstroende Islam, så är Sverige ett paradis att leva i som det är, annars blir det oerhört svårt och du hamnar utanför.
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
    Barn föds inte med en tro på Gud. 

Har du tänkt på att det bara är muslimer som anser att deras barn föds som muslimer, ingen annan?
    Reflektion på det?

Det är du det, själv skulle jag inte lämna ett land jag vuxit upp i och älskar på samma sätt som jag inte skulle överge mina barn. 

Det finns massor som behöver förbättras, men om vi bara tar upp muslimska frågor så är islamofobi ett stort problem i samhället och som jag tog upp tidigare i tråden kan detta även förvärras i framtiden.

Det som behöver förbättras är att samhället blir mer öppet och respekterar den religionsfrihet vi har idag. 
    Att man inte försöker bekämpa Islam och muslimer och bedriver häxjakt på dem, att människor som bränner Koranen inte får skydd av staten, att människor helt enkelt får utöva sin religion ifred utan en massa pekpinnar på hur saker och ting borde vara, bara för att det ska passa majoritetens syn på vad som är okej och inte. Det här kommer aldrig ske sålänge man behandlar Islam som en ond ideologi och menar att praktiserande muslimer skulle vara fundamentalister som måste bekämpas.

Det jag menar är att det inte är förbjudet enligt Islam att bo i ett demokratiskt land eller avstå från sådant som är tillåtet enligt Islam men inte ett måste, samtidigt som det är förbjudet enligt svensk lag. På så sätt behöver inte någon "backa". Islam är dessutom inte emot judar och kristna bör tilläggas så det stämmer inte.

Spelar väl ingen roll att det bara är muslimer som anser det.
  • Gullvivor
    Tom Araya skrev 2022-09-17 20:47:08 följande:
    Sverige är ett av de mest öppna och fria länder i världen. Vad mer exakt tycker du finns för brister i det?

Vilka behov är det som muslimer har som förhindras för att vi inte har tillräcklig frihet och öppenhet?

Det är ju inte frihet och öppenhet du har deklarerat vad det gäller barnuppfostran, utan snarare tvärt om. Är det mer frihet till sådant du menar?
    Jag har redan tagit upp en del exempel. Och ja, Sverige är ett bra land och det bör vi alla vara tacksamma för, men det innebär inte att allting är perfekt.
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-18 03:19:53 följande:
    Du vet mycket väl att det är en del av Islam att tro så, att de flesta svenskar inte delar den åsikten, och att du hade kunnat undvika mycket förvirring genom att nämna det.
    Jag tvivlar på att andra blivit förvirrade, utan snarare att de inte håller med mig. Hade någon inte förstått så hade jag självklart förklarat. 
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-18 03:25:17 följande:
    Du tror väl ändå inte att det är ett problem för religionsfriheten att folk upplyser dig om att det är stötande att du vill skära bort delar av friska penisar på små barn, hoppas jag? Tro mig, den sortens kritik kan och bör existera i ett land som har religionsfrihet - inte minst för att den kan anses skydda barns religionsfrihet.

Att det är lagligt (om än fånigt och möjligen stötande) att bränna Koranen inskränker inte heller religionsfriheten - däremot bör man vara på sin vakt så att det inte hetsas mot muslimer medan det sker.
    Jag har väl inte tagit upp andras åsikter här? Utan att via lagar begränsas.

Inte just nu men Partiet Nyans anser att det ska vara förbjudet (hets mot folkgrupp). Hur menar du att det kan hetsas mot muslimer medan det sker? Att bränna Koranen är tillräckligt illa. 

• Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-18 15:36:39 följande:
    Jag vet mycket väl vad sharialagar är. Religiösa lagar, islamistiska lagar. Majoriteten av alla muslimer hatar dem och vill inte leva under ett sådant förtryck. Sedan finns det vissa saudiska prinsar och obildade talibaner som tycker att det är toppen (men själva vill de inte behandlas med sharialagar, bara folket de förtrycker ska omfattas av dessa).

Att rösta på Nyans menar jag är ett steg i riktning mot sharialagar. Fel riktning.

Du har som sagt ingenting att oroa dig för idag. Du kan besöka moskéer och be. Om du försöker kringgå lagen så kan du även skicka dina småflickor på "uppfostringsresor" till islamnationer, eller gifta bort dem.
    Vad är du orolig för ska hända?

Du verkar väldigt mån om religionsfriheten i Sverige. Frågan är varför den inte gäller dina barn och andra barn till muslimer?
    Skulle du vara helt okej med om din dotter skaffar en svensk pojkvän när hon är 16 och ber att få lämna religionen för att hon helt enkelt inte tror?
    Är du inte okej med det så är du inte för religionsfrihet.

Om du inte accepterar din dotters önskan, varför ska då helt okända människor respektera din önskan?
    Att du själv tror att de vill införa sharialagar har ingen betydelse överhuvudtaget, det enda som då är viktigt är att du inte röstar på ett parti vars politik du inte kan stå bakom. Själv anser jag att det är riktigt fult att misstro muslimer ständigt, att de minsann vill ta över Sverige och införa sharialagar bara de fick chansen. Och varför? Bara för att man tar upp frågor som berör minoriteter, bland annat muslimer. 

Och dina andra frågor och anklagelser om uppfostringsresor, tvångsäktenskap osv tänker jag inte ens bemöta. 
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-18 15:54:12 följande:
    Men fysisk beröring är helt okej mellan mig och dig även om vi säger att jag är lesbisk och är tänd på dig?

Finns nog många muslimska kvinnor du haft beröring med som är smyghomosexuella, de får ju tyvärr inte gå ut med sin läggning av rädsla för förföljelse och död.

Vad tycker du om det?
    Islam tar givetvis inte hänsyn till detta eftersom homosexualitet inte är tillåtet. Så vem bryr sig om någon kvinna vars hand jag råkat röra någon gång skulle vara homosexuell? Du har så märkliga frågor..
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-18 16:25:24 följande:
    Jag tror inte att Nyans vill införa sharialagar som jag sa. Jag sa att det är ett steg i den riktningen.
    De flesta muslimer hatar dessa fruktansvärda lagar. Men de finns väl också i Koranen? Visst kan man väl inte ägna sig åt cherrypicking inom islam som är okej inom vissa delar av kristendomen?

Det var inga anklagelser, det var frågan om hur du ställer dig. Varför kan du inte svara på om du vore okej med om din dotter vill lämna religionen som 16åring och skaffa pojkvän eller flickvän?
    Är det för att du inte hade varit okej med det?

Att gifta bort din dotter mot hennes vilja då? Du måste väl kunna svara på om du är okej med det eller tycker att det är fruktansvärt att det finns de som gör så?

För övrigt så tycker jag om att du gillar ditt hemland Sverige, finns så många som klagar och visar hat gentemot vårt hemland (både svenskar och migranter). Och du har lika stor rätt att leva och verka här, men det tror jag inte att någon i tråden sätter sig emot iofs.
    Sen måste jag också beundra ditt tålamod att besvara frågor från oss, eftersom du är ganska ensam om att vara praktiserande muslim och skriva här, även om du gör det enkelt för dig och vägrar besvara vissa frågor. Varför kan man ju undra?
    För att du tycker att hedersvåld och tvångsgiftermål självklart är hemskt och fel eller för att du stödjer det? Det är inte lätt att utröna när du vägrar svara och då blir det lätt att man tror att du står bakom det hemska alternativet, tyvärr. Så vore enklare om du svarar.

Många av oss känner bara muslimer som inte är praktiserande, eller som max går till moskén någon fredag då och då vid högtider. Därför blir det ju intressant att fråga någon som tycker att religion är nr 1 i livet.
    Ska också tillägga att jag tycker att frikyrkliga kristna tex Livets Ord och Jehovas vittnen är minst lika knasiga som andra supertroende. Men ni får leva som ni vill, däremot är det synd om era barn som inte har valet..
    Men det är just det jag ifrågasätter, inget tyder på att de vill införa sharialagar i framtiden, det är inget de heller säger. Ändå tror man att det är deras sanna avsikt.
    För övrigt har inte jag något emot sharialagar, det är ju lagar från Gud. Det betyder dock inte att jag (eller någon annan muslim) i smyg är ute efter att göra Sverige till ett sharialand. Man får lära sig skillnaden och sluta blanda ihop saker. 

Jag tycker att dina frågor är gränslösa (med tanke på att tråden dessutom handlar om något helt annat) och jag antar att du inte hade uppskattat om jag ställde dig frågan om du som homosexuell tycker det är spännande att se nakna barn på stranden. Att ens ställa frågan om man planerar mord på sina ungar som om det vore det mest normala att göra är inte bara gränslöst utan fördomsfullt också. Blanda inte ihop hedersvåld med Islam. 

Jag är förresten varken konvertit eller extrem. Det är ju det jag skrivit om här i tråden från början, vanliga muslimer som praktiserar Islam anses vara extrema och det är väldigt problematiskt.
  • Gullvivor
    Evalinda skrev 2022-09-18 20:54:05 följande:

Nu citerade jag bara ett av dina lätt provocerande inlägg för att du ska se mina frågor.
    Men du försöker framhäva att Nyans gillar alla minoriteter, vilket jag inte tror alls på. Hur ser du exempelvis på det fantastiska förslaget från Nyans att Systembolaget ska minska sina öppettider till måndag-torsdag? Vilka minoriteter driver detta, tror du? Samer? Stannar det där om partiet får mer makt?  Vad är målet; att förbjuda alkohol? 

Man vill tillåta halalslakt, jag kräks lite. Är det också något typiskt samiskt tycker du? Små saker kan tyckas men jag blir rädd när jag läser Nyans partiprogram. Det står att man vill verka för alla minoriteter men det är först och främst muslimska mål som formuleras. Har jag fel?

Alkoholfrågorna har inget med Islam att göra om det är det du försöker antyda, de vill bland annat tillåta gårdsförsäljning och även om de vill minska på konsumtionen (vilket är positivt) så vill de inte förbjuda alkohol. 

När det gäller halalslakt så står det att det handlar om halalslakt och kosherslakt, så där handlar det om muslimer och judar. Sedan behöver man inte utgå från alla minoriteter i varje fråga, visst är rättigheter för minoriteter partiets viktigaste fråga men det är ju inte ett enfrågeparti. De har annan politik också.
  • Gullvivor
    Anonym (hjärnceller?) skrev 2022-09-18 21:44:30 följande:
    Jag tror inte att de ens vill införa sharialagar i framtiden och det skulle aldrig funka här. Då kan jag lova att folket skulle göra uppror! Muslimer som ickemuslimer.
    Det enda jag sade var att Nyans är ett steg åt den negativa riktningen, inte att det är Nyans mål. Men vem vet?
    Att du som inte kallar dig extrem står bakom sharialagar är inte bara det absolut mest hemska du uttalat på detta forum, det får mig även att undra hur de riktiga extremerna beter sig och ser på detta samhälle?

Du tycker alltså att det är helt okej att döda sina barn om de vill lämna religionen. Helt okej att gifta bort en dotter som kommit i puberteten. Okej, fattar att du inte ville svara på mina frågor tidigare. Du är extremist.
    Lagar från Gud? Herregud..
    Men om ni extrema muslimer vill hugga av varandra händerna vid stöld så är det väl helt okej, men dra inte in era oskyldiga barn i era sjuka levnadsregler! De har inte gett sitt godkännande.

Du hoppas förstås att dina barn aldrig kommer vilja lämna religionen så att du slipper ställas inför dilemmat om du ska mörda dem eller inte? Jag hoppas att de lämnar och får skydd av svenska myndigheter. Barn är inga ägodelar man kan behandla hur som helst!

Du får gärna fråga mig vad som helst om min homosexualitet om du vill. Men nu är vi inte i en tråd som handlar om homosexualitet. Men vill du så ger jag gärna din man några tips om hur han ska slicka dig för att du ska komma till sjunde himlen; )
    Vill han ha flera fruar, vilket förstås hade varit helt okej för dig eftersom sharia är lagar från "Gud", kanske en 12-åring som precis kommit i puberteten? Nej usch, jag vill inte ens tänka på vidriga shariapedofiler! Fruktansvärt!
    Men är det en vuxen kvinna, så skulle jag rekommendera att ni alla har sex tillsammans. Då får din man känna sig som en riktig haremsägare, det skulle han nog gilla. Han tycker säkert att det är mycket roligare än att ha er en och en. Muhammed hade ju ett harem, de hade alldeles säkert sex tillsammans allihopa. Han är ju förebilden för alla extremistmuslimska män, pedofil och allt.

Varsågod att ställa vilka frågor du vill om min homosexualitet. Du har varit snäll och svarat, jag gör självklart detsamma
    Baserat på detta inlägg så verkar du ha tagit mycket illa upp av min fråga, så tänk en extra gång innan du formulerar väldigt gränslösa frågor till andra som handlar om allvarliga saker som bland annat mord. Man kan inte alltid rå för sina fördomar men man behöver inte visa dem för andra, lite gränser är bra.

Och ett tips är att skaffa dig en flickvän som du kan fantisera om istället för att vara så ohyfsad (men jag förmodar att du inte kan behålla några med tanke på hur vulgär du visat dig vara i denna tråd). 
  • Gullvivor
    Anonym (X) skrev 2022-09-18 23:15:04 följande:
    Inlägget du citerar må vara grovt skrivet men krasst sett lyfter personen några poänger du undviker att svara på. Om du vill följa islam (eller någon abrahamitisk religion) bokstavstroget så ställs du ju inför liknande frågeställningar.

Jag funderar varför du så gärna vill lyfta vissa delar, som tillåtlighet att omskära (dvs könsstympa) dina söner och tillåtligheten att begränsa yttrandefriheten genom att förbjuda att folk får bränna böcker - men duckar frågorna om annat som du vet låter än mer extremt.

Tänk också själv på hur du formulerar dig. Du talar hemskt gärna varmt om könsstympning och liknande saker, vilket är en stor trigger för föräldrar, som på inget sätt kan förstå hur en mamma skulle kunna utsätta sina barn för den smärtan och övergreppet.

Du talar också gärna rätt gott om att inskränka rättigheter som kämpats länge för i landet, något som faktiskt är extremt stötande i sig.
    Vad är det ni vill veta? Om jag skulle mörda mina barn ifall de syndar? Nej, det skulle jag inte och jag tycker svaret är självklart. 

Jag tänker alltid på hur jag formulerar mig och anser inte att jag varit respektlös eller liknande mot andra här. Att försvara omskärelse som idag är tillåtet och något de flesta partier i riksdagen står bakom är inget respektlöst. Känner man sig triggad så får man undvika sådana diskussioner. 
  • Gullvivor
    Tow2Mater skrev 2022-09-18 22:35:32 följande:
    Baserat på t ex tidigare muslimska politikers försök - Ebtisam Aldebe är ju en (fd centerpartist).
    Tänker du på hennes mans brev då? För det var ju öppet isåfall och inte det jag talar om, dvs att många misstror och tänker att muslimer alltid skulle ha en dold agenda och vill införa sharialagar bara de får chansen, när de uttryckligen (som t.ex Partiet Nyans) nekar till det.
Svar på tråden Nyans (partiet)