Tom Araya skrev 2022-09-17 17:52:58 följande:
Skulle jag vara missnöjd med något som ligger djupt kulturellt rotat och som för mig och mitt liv vore väldigt viktigt, så skulle jag överväga att flytta till ett land som passar bättre. Det är lite större fråga än hur vi ska lösa kriminaliteten eller bristen på vårdplatser.
Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här.
Nej, det är ingen märklig logik. Sverige har redan varit där med ett religiöst samhälle, något vi under lång tid utvecklats ifrån till något bättre.
Så det finns starka skäl till att motverka en tillbakagång.
Vad är det som enligt dig behöver "förbättras" för minoriteter i Sverige? Vi har ju redan alla som bor här samma och långtgående rättigheter och friheter. Eller är det just det du har problem med?Du verkar leva i förnekelse av vad Islam är jämfört med svensk kultur.
Islam är emot religionsfrihet, emot demokrati, emot andra trosinriktningar, emot jämställdhet, emot allt som går utanför heteronormen och kärnfamiljen, emot det moderna svenska/västerländska samhället.
Är man som muslim beredd att göra avsteg från sådan bokstavstroende Islam, så är Sverige ett paradis att leva i som det är, annars blir det oerhört svårt och du hamnar utanför.
Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
Barn föds inte med en tro på Gud.
Har du tänkt på att det bara är muslimer som anser att deras barn föds som muslimer, ingen annan?
Reflektion på det?
Det är du det, själv skulle jag inte lämna ett land jag vuxit upp i och älskar på samma sätt som jag inte skulle överge mina barn.
Det finns massor som behöver förbättras, men om vi bara tar upp muslimska frågor så är islamofobi ett stort problem i samhället och som jag tog upp tidigare i tråden kan detta även förvärras i framtiden.
Det som behöver förbättras är att samhället blir mer öppet och respekterar den religionsfrihet vi har idag.
Att man inte försöker bekämpa Islam och muslimer och bedriver häxjakt på dem, att människor som bränner Koranen inte får skydd av staten, att människor helt enkelt får utöva sin religion ifred utan en massa pekpinnar på hur saker och ting borde vara, bara för att det ska passa majoritetens syn på vad som är okej och inte. Det här kommer aldrig ske sålänge man behandlar Islam som en ond ideologi och menar att praktiserande muslimer skulle vara fundamentalister som måste bekämpas.
Det jag menar är att det inte är förbjudet enligt Islam att bo i ett demokratiskt land eller avstå från sådant som är tillåtet enligt Islam men inte ett måste, samtidigt som det är förbjudet enligt svensk lag. På så sätt behöver inte någon "backa". Islam är dessutom inte emot judar och kristna bör tilläggas så det stämmer inte.
Spelar väl ingen roll att det bara är muslimer som anser det.