Gullvivor skrev 2022-09-18 23:24:04 följande:
Tänker du på hennes mans brev då? För det var ju öppet isåfall och inte det jag talar om, dvs att många misstror och tänker att muslimer alltid skulle ha en dold agenda och vill införa sharialagar bara de får chansen, när de uttryckligen (som t.ex Partiet Nyans) nekar till det.
Jag tänker på henne, som var aktiv i Centerpartiet och ville införa sharia. Jag kommenterade ditt inlägg
#53, där sa du inget om öppet eller dolt.
Baserat på hur tidigare muslimska politiker handlat, kan man döma andra muslimska politiker. Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar så. Risken är stor att de faktist har likadan värdegrund, och det är det de vill jobba för.
Ebtisam Aldebe företräder Centerpartiet i Solna. Hon stod på tredje plats på C:s riksdagslista 2006 och kandiderade till riksdagen senast 2014. Aldebe har tidigare varit i blåsväder
" rel="noopener nofollow noreferrer" data-test-tag="external-link">när hon i SVT hävdade att svenska lagar ska anpassas för muslimer som lever i Sverige. Till exempel gällande skilsmässa. Hon ville även att den svenska arvsrätten skulle anpassas efter muslimsk sed.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet
Hon fick som nämndeman i Solna tingsrätt makt att tillsammans med en lagfaren domare och tre andra nämndemän avgöra ett rättsfall där en man med irakiskt ursprung stod anklagad för att ha misshandlat sin fru. De var gifta enligt sharialag men inte svensk lag.Aldebe och den andra av nämndemännen som tillsatts via Centerpartiet enades kring att mannen skulle frias då han kom från en finare familj än kvinnan.
www.smp.se/ledare/sharia-i-domstolen/
Och ja, hennes man verkar ju ha varit inblandad också som du var inne på.
Hennes make heter Mahmoud Aldebe och var tidigare ordförande för Sveriges Förenade Muslimer. Han gjorde sig ett namn i media när han inför valet 2006 skickade ett brev till alla riksdagspartier med en rad krav för landets muslimer, inklusive sharia.
blogg.vk.se/janhagglund/2018/05/04/islamister-arbetar-inte-for-att-vanliga-muslimer-ska-integreras-i-det-svenska-samhallet-de-arbetar-for-att-det-svenska-samhallet-ska-anpassas-efter-sharia-varderingar/