Inlägg från: Anonym (AIOAR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (AIOAR)

Nyans (partiet)

Gullvivor skrev 2022-09-17 14:14:33 följande:
    Människan föds religiös så jo, det är fullt naturligt att fortsätta med den uppfostran. 
    För er som eventuellt undrar: det ingår i Islam att tro så här, att alla människor föds religiösa. Jag förstår att det förvirrar för många eftersom Gullvivor både här och i andra trådar vägrar att förklara det. Nu vet ni åtminstone var hon har det ifrån.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 15:59:52 följande:
    Ett exempel jag tog upp tidigare i tråden med praktiserandet är att inte vilja ha fysisk kontakt med någon av motsatt kön. 
    Det här är ju väldigt lätt löst genom att hälsa likadant (utan beröring) på alla människor, dock, så verkar man inte bete sig olika beroende på motpartens kön?
  • Anonym (AIOAR)
    Anonym (Brainstorming) skrev 2022-09-17 14:19:08 följande:

Nyans är startat av radikala islamister, de som är rädda för SD, bör vara betydligt räddare för detta parti! Detta är djävulens parti, sånt här får inte komma in i detta land!

SD verkar få ungefär 20,5 %  av rösterna, hur många fick Nyans? Jag förbehåller mig rätten att vara mer rädd för nyssnazisterna, även om jag tycker att vi ska hålla ett väldigt vakande öga även på Nyans.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 20:09:50 följande:
    "Nu vet ni åtminstone var hon har fått det ifrån", ja det kommer ju knappast som en chock för andra antar jag. Jag har inte alls "vägrat" förklara i andra trådar.
    Anonym (U) skrev 2022-09-17 16:19:36 följande:

Står det i Koranen att män och kvinnor inte får ta varandra i handen? Jag känner flera muslimer, både män och kvinnor som inte har problem att ta i handen när man hälsar, hur förklarar du det? 

Kan du ge explicita exempel på muslimska värderingar som inte accepteras i övriga politiska partier? 

Du ignorerade Överstens anmärkning om Nyans ovälkomnande mot judar. Det finns således minoriteter som inte omfattas av Nyans ?välkomnande? politik.

Vilka har krävts ta avstånd från sin tro? Ge explicita exempel.
    Det du påstår innebär att det finns muslimska värderingar som inte är förenliga med svenska värderingar. Stämmer det?

Du vet mycket väl att det är en del av Islam att tro så, att de flesta svenskar inte delar den åsikten, och att du hade kunnat undvika mycket förvirring genom att nämna det.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 20:32:10 följande:
    Det som behöver förbättras är att samhället blir mer öppet och respekterar den religionsfrihet vi har idag. 
    Att man inte försöker bekämpa Islam och muslimer och bedriver häxjakt på dem, att människor som bränner Koranen inte får skydd av staten, att människor helt enkelt får utöva sin religion ifred utan en massa pekpinnar på hur saker och ting borde vara, bara för att det ska passa majoritetens syn på vad som är okej och inte. 
    Du tror väl ändå inte att det är ett problem för religionsfriheten att folk upplyser dig om att det är stötande att du vill skära bort delar av friska penisar på små barn, hoppas jag? Tro mig, den sortens kritik kan och bör existera i ett land som har religionsfrihet - inte minst för att den kan anses skydda barns religionsfrihet.

Att det är lagligt (om än fånigt och möjligen stötande) att bränna Koranen inskränker inte heller religionsfriheten - däremot bör man vara på sin vakt så att det inte hetsas mot muslimer medan det sker.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 15:50:31 följande:
    Inte just nu men Partiet Nyans anser att det ska vara förbjudet (hets mot folkgrupp). Hur menar du att det kan hetsas mot muslimer medan det sker? Att bränna Koranen är tillräckligt illa. 

Exempelvis genom att man manar till våld mot muslimer? Det tycker jag ska vara förbjudet.

Personligen tycker jag inte om att man bränner böcker, det ger mig en mycket stark känsla av obehag, men allt som jag ogillar ska inte vara förbjudet. Det ska väldigt mycket till för att det ska vara olagligt att skada döda ting som man själv äger.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 08:27:33 följande:
    Hon ville precis som sin man vad jag förstått, införa delar av sharialagarna för att underlätta för muslimer i Sverige. En särrlagstiftning alltså och inte ändra nuvarande lagar.
    Hoppas du stretchade ordentligt innan du slog knut på dig själv här... Att införa särlagstiftning för muslimer ÄR att ändra nuvarande lagar, dessutom på ett fullständigt oacceptabelt sätt! 
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 13:44:58 följande:
    Men det gäller ju isåfall enbart muslimer och inte att hela rättsstaten ändras där även icke-muslimer skulle omfattas av det. För det är väl knappast särlagstiftningen folk syftar på när de "oroar" sig över sharia (pga muslimsk invandring) som kommer tvinga på dem en burka eller vad för fantasier folk nu har.

Hursomhelst försvarar jag inte det, tycker varken det förstnämnda (särlagstiftning) eller det andra hör hemma i Sverige.
    Bra att du är motståndare till det. 

Att någon som helst lag enbart skulle gälla muslimer är dock fullständigt sjukt, och jag kommer att motarbeta varje steg åt det hållet med all kraft. Likhet inför lagen är en självklarhet.
  • Anonym (AIOAR)
    Gullvivor skrev 2022-09-25 15:02:38 följande:
    I länder där det råder sharialagar så blir det såklart straffbart och det är ju ingenting konstigt.
    Jo, det är såväl konstigt som groteskt, saknar du totalt sinne för etik? 
Svar på tråden Nyans (partiet)