Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

Nyans (partiet)

Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Är du själv nöjd med allt i Sverige? Om inte, varför flyttar du inte? Varför lägger vi inte ner alla partier förutom ett egentligen och så kan de som inte gillar nuvarande Sverige flytta till ett annat land? 

Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 

Att utöva Islam idag i Sverige krockar inte, sålänge man inte är med i något politiskt parti i riksdagen. Det oroande är mer framtiden pga synen på Islam och muslimer. Skulle det bli svårt att utöva Islam i framtiden så finns det såklart inget annat val än att flytta. Så jag håller inte med dig om att någon måste backa idag. Eller var det något specifikt du tänkte på? 

Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.

Barns bästa är att uppfostras till eget kritiskt tänkande och uppmuntran till att själv kunna ta ställning för eller emot. Det är demokratins framtid och gäller inte bara politik utan även religion.

För övrigt finns det inga hinder för muslimer att vara med i politiska partier och det finns många som är det. Men går man emot partiet och emot demokratiska värderingar riskerar man bli utesluten. Det har inget med religion att göra. 

Som Översten påpekade, kristna syrier är inte mer utsatta i Sverige än muslimska syrier. Eller är du v annan åsikt?

• Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:22:28 följande:
    Det är inte alls möjligt att vara PRAKTISERANDE muslim och samtidigt vara med i politiska partier eftersom man förväntas ta avstånd från delar av Islam/Koranen.
    Och så blir det när definitionen av en vanlig muslim är en sekulär muslim som troligtvis aldrig har läst Koranen utan bara vuxit upp med det och enkelt kan kritisera/ta avstånd, och då blir alla andra muslimer extrema trots att det inte finns någon extremism alls i att praktisera religionen. Man gör Islam till någon form av hobby som ska lämnas hemma när det passar, som om det inte är en del av ens identitet. 

Jag har inte heller påstått att kristna syrier är mer utsatta i Sverige. Dessutom består inte gruppen muslimer i Sverige bara av syriska flyktingar som nyligen kommit till Sverige.
    Kan du ge exempel på vilka delar av koranen man måste ta ställning emot om man är med i ett parti i Sverige? 
  • Anonym (U)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 15:59:52 följande:
    Ett exempel jag tog upp tidigare i tråden med praktiserandet är att inte vilja ha fysisk kontakt med någon av motsatt kön. Men annars är det generellt de muslimska värderingarna. Det är inte rimligt att behöva ljuga eller ta avstånd aktivt från delar av sin tro. Men nu är det så det ser ut och då tycker jag att det är bra att ett parti som Partiet Nyans finns, där man får vara sig själv. 
    fornminne skrev 2022-09-17 15:26:31 följande:

Gullvivor, lever man i ett sekulärt samhälle får man anpassa sig. Det betyder inte total assimilering, men anpassning. Nyans vill bygga ett muslimskt parallellsamhälle och det är det som inte fungerar. Dina resonemang tyder på att du är en del av problemet.

På vilket sätt vill de ha parallellsamhällen? Och hur är jag en del av "problemet"?

Står det i Koranen att män och kvinnor inte får ta varandra i handen? Jag känner flera muslimer, både män och kvinnor som inte har problem att ta i handen när man hälsar, hur förklarar du det? 

Kan du ge explicita exempel på muslimska värderingar som inte accepteras i övriga politiska partier? 

Du ignorerade Överstens anmärkning om Nyans ovälkomnande mot judar. Det finns således minoriteter som inte omfattas av Nyans ?välkomnande? politik.

Vilka har krävts ta avstånd från sin tro? Ge explicita exempel.
    Det du påstår innebär att det finns muslimska värderingar som inte är förenliga med svenska värderingar. Stämmer det?

• Anonym (U)
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-17 16:25:28 följande:
    SD verkar få ungefär 20,5 %  av rösterna, hur många fick Nyans? Jag förbehåller mig rätten att vara mer rädd för nyssnazisterna, även om jag tycker att vi ska hålla ett väldigt vakande öga även på Nyans.
    Just med tanke på SD, M och KD:s framfart kommande år finns all anledning att bevaka Nyans.
    Håller med den som skrev att det vilar ett stort ansvar på ovan nämnda partier att Nyans inte växer sig starkt.
  • Anonym (U)
    Flash Gordon skrev 2022-09-21 06:59:35 följande:

Som förväntat alltså. Missar riksdagen men kommer in i ett antal kommuner. De lär inte bli mindre i nästa val.

Nya regeringen har ett stort ansvar för att se till att det partiet inte växer.
Svar på tråden Nyans (partiet)