Inlägg från: Överste Senap |Visa alla inlägg
  • Överste Senap

Nyans (partiet)

Gullvivor skrev 2022-09-16 17:10:08 följande:
    Partiet problematiserar inte Islam som de andra partierna gör. Partiet fiskar inte efter SD röster genom att använda samma retorik, som de andra partierna gör. Partiet anser inte att man automatiskt är islamist för att man är troende muslim och vill engagera sig politiskt, som de andra partierna gör. Osv osv. 

Men grunden är såklart att det är det enda partiet där jag kan stå för det mesta (inte allt såklart!) som står i partiprogrammet. De tar upp frågor som jag tycker är viktiga och det är bra att partiet lyfter dem.
    Anonym (X) skrev 2022-09-16 16:26:37 följande:
    Att de förbjöd SR och Tv4 närvaro vid presskonferensen idag är inget du reagerar på? Att de hävdar valfusk utan bevis? Att partiet skapat myndighetsmisstro genom en kampanj att myndigheter snor muslimska barn?
    Vad ska jag reagera på? De har väl sina skäl. 

Valfusk och valfusk, men det är inte hittepå att förtidsröstlokaler vägrat placera deras valsedlar, att de gömts eller att man påstått för andra människor att partiet inte ens ställer upp i valet. Tycka vad man vill om partiet, men så gör man inte i en demokrati. 

Det var inte partiet som startade den kampanjen, men när det gäller LVU så är det absolut inget konstigt att påstå att de som arbetar på socialen likt alla andra människor kan ha fördomar, de är inte fria från det. Och det är heller inte konstigt att det förekommer att barn då omhändertas på fel grunder, och att detta just skulle drabba muslimska barn. 
    Jag håller med dem i att man borde se över det hela samt att man ska se till så att barn som omhändertas ska uppfostras på ett liknande sätt hos familjehemmet, så undviker man att barnen blir assimilerade.
    Bullshit, finns flera partier som inte problematiserar islam per se. Men islamism är ett gigantiskt problem och ett hot mot ett sekulariserat samhälle. Det är problematiskt när man försöker begränsa kritik eller drift  av vilken religion som helst. Att införa regler som begränsar detta för en religion är väldigt problematiskt.
    Sedan är det fake news och lögn att svenska myndigheter vill omhänderta muslimska barn. Finns ingen som helst registrering av religionstillhörighet i Sverige och det vet både du och Nyans lika bra som övriga. 
  • Överste Senap
    Gullvivor skrev 2022-09-16 23:14:02 följande:
    Man problematiserar Islam indirekt genom att praktiserande muslimer med muslimska värderingar anses vara "extrema", när man tar upp sekulära muslimer som firar Eid ibland som exempel på hur en bra muslim i Sverige är.
    Det är okej att vara muslim, men på andras villkor. Ungefär lika mycket som svenskar är kristna, men praktiserar man religionen så är man automatiskt extrem, värderingarna hör inte hemma i Sverige. Däremot våra röster vart fjärde år tar man gärna emot.

Inte heller kan man som praktiserande muslim engagera sig politiskt utan att behöva tänka på att andas rätt. När man blir kallad för islamist för att man tillexempel inte vill ta en person med motsatt kön i hand så har det väl ändå gått för långt. Det är helt sjukt. 

Partiet vill just att man ska föra statistik för att se om det förekommer diskriminering. Själv tror jag inte att socialen kidnappar muslimska barn med mening (typ "haha nu ska vi sno lite barn") men jag tror att väldigt många har, precis som andra i landet, fördomar mot muslimer och vill assimilera muslimska barn för att man anser att en muslimsk uppfostran är fel. Många föräldrar känner sig orättvist behandlade och det tycker jag att man bör respektera.

Du behöver bara se på 30-talets Tyskland för att förstå farligheten i att registrera religion. Sedan har du helt fel i dina antaganden om att muslimer behandlas speciellt av myndigheterna. Kristna från Syrien har svårigheter i Sverige med och det har med bristande integration att göra och ev lokala traditioner som man har svårt att frigör sig från. 
    Sedan är det stor skenhelighet i partiet. Antar att du vet hur judar som uppsökte partiet för att få info om Nyans med fullt synliga Davidsstjärnor bemöttes? 

Nyans är inte ett parti för minoriteter som inte är muslimer. Inga religösa inslag i politiska partier i Sverige behövs , det finns mer än tillräckligt redan. 

Det ligger för övrigt ett stort ansvar på M, SD, KD att se till att inte Nyans växer inför nästa val. 

Svar på tråden Nyans (partiet)