Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Nyans (partiet)

Partiet Nyans går framåt i valet 2022.

Vad är det för parti?

Vad står de för?

Vad säger de?

Är en framgång för ett sådant parti något positivt eller negativt för Sverige?

start - PARTIET NYANS

Mikail Yüksel ? Wikipedia

Partiet Nyans är valets stora skräll | GP

Därför bör vi alla oroas av partiet Nyans (expressen.se)

Dags att granska partiet Nyans ? Dagen

Väktare tillkallades till vallokal ? partiet Nyans kom för nära väljare (nyheter24.se)

• Svar på tråden Nyans (partiet)
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-16 17:10:08 följande:
    Partiet problematiserar inte Islam som de andra partierna gör. 
    Det är jämförbart med om ett kapitalistiskt parti inte problematiserar kapitalism, eller ett rasistiskt parti inte problematiserar rasism e.t.c.
     Partiet anser inte att man automatiskt är islamist för att man är troende muslim och vill engagera sig politiskt, som de andra partierna gör. Osv osv. 
    Men att driva muslimska frågor politiskt är de facto islamism.
    Men grunden är såklart att det är det enda partiet där jag kan stå för det mesta (inte allt såklart!) som står i partiprogrammet. De tar upp frågor som jag tycker är viktiga och det är bra att partiet lyfter dem.
    Anonym (X) skrev 2022-09-16 16:26:37 följande:
    Att de förbjöd SR och Tv4 närvaro vid presskonferensen idag är inget du reagerar på? Att de hävdar valfusk utan bevis? Att partiet skapat myndighetsmisstro genom en kampanj att myndigheter snor muslimska barn?
    Vad ska jag reagera på? De har väl sina skäl. 
    Är du muslim?
    Jag håller med dem i att man borde se över det hela samt att man ska se till så att barn som omhändertas ska uppfostras på ett liknande sätt hos familjehemmet, så undviker man att barnen blir assimilerade.
    Du ser assimilering av muslimska barn som ett problem?

• Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-16 23:28:48 följande:
    Nej, det är inte riktigt samma sak. Muslimer är en stor del av befolkningen idag och då förväntar man sig att partier inte ska problematisera religionen, eller att man som politiker och praktiserande muslim ska behöva ta avstånd från delar av sin tro för att inte trampa andra på tårna eller riskera att bli utesluten.
    Vi har mycket goda skäl till att problematisera Islam och det ligger i själva religionen, som utifrån våra förhållanden är relativt extrem.

Om vi inte ska förändra vårt samhälle till det sämre, så måste muslimer göra vissa avsteg från sin religion. Hur stora de avstegen sedan blir beror på hur bokstavstrogen man är som troende.
    Partiet Nyans driver inte enbart "muslimska frågor", partiet driver frågor som rör minoriteter. T.ex afrofobi, kristofobi, antisemitism osv. Men så fort man lägger till islamofobi där med så blir det politisk islam/islamism. 
    De borde kanske ta upp problemen med homofobi och antisemitism i de egna leden...
    Självklart är assimilering mot föräldrarnas vilja fel. Ska barnet omhändertas så tycker jag, som partiet, att barnet bör uppfostras på samma sätt, utifrån sin religion. 
    Du problematiserar alltså att barn i Sverige fostras för att passa in i och fungera väl i det Svenska samhället och dessutom få sin fulla frihet och rättighet att själva välja vad de vill tro på och inte!?
    Den inställningen är själva kärnan till problemet med Islam i ett land som Sverige.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-17 00:25:28 följande:
    Tyvärr är det den synen partierna även har och det är en av anledningarna till att jag vägrar ge ett riksdagsparti min röst, med tanke på hur de  problematiserar min religion, både direkt och indirekt.
    Varför flyttar du inte till ett muslimskt land istället då?

För att en muslim ska kunna leva i Sverige så måste antingen muslimen anpassa sig till Sverige eller Sverige anpassa sig till Islam. Jag föredrar det första, då den sekulariserade staten och religionsfriheten är ett framgångsrecept jämfört med Islamska stater och samhällen.
    Gullvivor skrev 2022-09-17 00:25:28 följande:
    Yngre barn är alldeles för små för att själva avgöra hur de bör uppfostras. Det är en självklarhet att det är föräldrarna som avgör hur de ska uppfostras då, barn vet inte sitt bästa. Man kan dessutom fungera väl i det svenska samhället som muslim också, det ena utesluter inte det andra.
    Behöver barn sina föräldrars religion före de själva förstår den?
    Jag svarar nej på den frågan. Religiös indoktrinering från födseln är inte barns bästa och det är definitivt ett avsteg från den religionsfrihet vi alla har rätt till i Sverige.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Är du själv nöjd med allt i Sverige? Om inte, varför flyttar du inte? Varför lägger vi inte ner alla partier förutom ett egentligen och så kan de som inte gillar nuvarande Sverige flytta till ett annat land? 
    Skulle jag vara missnöjd med något som ligger djupt kulturellt rotat och som för mig och mitt liv vore väldigt viktigt, så skulle jag överväga att flytta till ett land som passar bättre. Det är lite större fråga än hur vi ska lösa kriminaliteten eller bristen på vårdplatser.
    Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 
    Nej, det är ingen märklig logik. Sverige har redan varit där med ett religiöst samhälle, något vi under lång tid utvecklats ifrån till något bättre.
    Så det finns starka skäl till att motverka en tillbakagång.

Vad är det som enligt dig behöver "förbättras" för minoriteter i Sverige? Vi har ju redan alla som bor här samma och långtgående rättigheter och friheter. Eller är det just det du har problem med?
    Att utöva Islam idag i Sverige krockar inte, sålänge man inte är med i något politiskt parti i riksdagen. Det oroande är mer framtiden pga synen på Islam och muslimer. Skulle det bli svårt att utöva Islam i framtiden så finns det såklart inget annat val än att flytta. Så jag håller inte med dig om att någon måste backa idag. Eller var det något specifikt du tänkte på? 
    Du verkar leva i förnekelse av vad Islam är jämfört med svensk kultur.
    Islam är emot religionsfrihet, emot demokrati, emot andra trosinriktningar, emot jämställdhet, emot allt som går utanför heteronormen och kärnfamiljen, emot det moderna svenska/västerländska samhället.
    Är man som muslim beredd att göra avsteg från sådan bokstavstroende Islam, så är Sverige ett paradis att leva i som det är, annars blir det oerhört svårt och du hamnar utanför.
    Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
    Barn föds inte med en tro på Gud. 

Har du tänkt på att det bara är muslimer som anser att deras barn föds som muslimer, ingen annan?
    Reflektion på det?

• Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-17 20:32:10 följande:
    Det som behöver förbättras är att samhället blir mer öppet och respekterar den religionsfrihet vi har idag. 
    Sverige är ett av de mest öppna och fria länder i världen. Vad mer exakt tycker du finns för brister i det?

Vilka behov är det som muslimer har som förhindras för att vi inte har tillräcklig frihet och öppenhet?

Det är ju inte frihet och öppenhet du har deklarerat vad det gäller barnuppfostran, utan snarare tvärt om. Är det mer frihet till sådant du menar?
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-18 15:50:31 följande:
    Jag har redan tagit upp en del exempel. Och ja, Sverige är ett bra land och det bör vi alla vara tacksamma för, men det innebär inte att allting är perfekt.
    Anonym (AIOAR) skrev 2022-09-18 03:19:53 följande:
    Du vet mycket väl att det är en del av Islam att tro så, att de flesta svenskar inte delar den åsikten, och att du hade kunnat undvika mycket förvirring genom att nämna det.
    Nja... du har bara nämnt religionsfrihet och islamofobi. Vi behöver nog vara lite mer konkreta här om vad som utgör problem med att leva som troende muslim i Sverige idag, för att nå själva kärnan.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-21 12:21:02 följande:
    1. Menar du själv att man ska vänta tills man inte kan utöva sin religion längre innan man reagerar? Självklart reagerar man innan när det kommer en massa förslag som vill begränsa muslimer. Dessa förslag beror ju på en problematisk syn på Islam och normaliserad islamofobi som förekommer redan idag, och som partierna måste ta tag i. 

2. Det viktiga är att man KAN, sedan att det blir svårare är bara positivt eftersom man såklart inte vill att barnen ska hamna fel. 

Barn har rätt att växa upp i ett hem med religion, man gör inte barnen en tjänst för att man undviker religion och tror sedan att de själva väljer när de blir äldre, oftast följer de sina föräldrars fotspår.
    Kritik mot Islam eller Islamofobi lär inte ett parti som Nyans kunna påverka.
    Det ligger i vår kultur att ifrågasätta religion och motverka religionernas alla begränsningar för folk att leva sina liv som de vill.
  • Tom Araya
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:50:57 följande:
    Yttrandefrihet som man gömmer sig bakom när man bränner Koranen är idag inte absolut, du kan inte säga exakt vad du vill utan konsekvenser. Varför är det respektlöst att vilja att bränna Koranen inte ska omfattas av yttrandefriheten? Man säger ju ingenting förutom att förolämpa muslimer genom att bränna. Att tycka detta är inte respektlöst. 
    Om jag skulle bränna en bok så är det för att tala om för världen att jag tycker illa om bokens innehåll, vilket helt faller under yttrandefriheten. 

Vad mer anser du man bör förbjuda uppbränning av, för att inte provocera de som gillar det som avses brännas?
Svar på tråden Nyans (partiet)