Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Nyans (partiet)

Gullvivor skrev 2022-09-16 11:32:25 följande:

Jag förstår faktiskt inte vad som är så kontroversiellt med partiet, som dessutom gör att många hittar på direkta lögner som inte ens stämmer.

Själv röstade jag på partiet och än är inte alla röster räknade, men ser ut som att Partiet Nyans blir det största partiet utanför riksdagen trots att det är ett nytt parti. Mycket positivt, förhoppningsvis ökar partiet ännu mer nästa val. 

Att de förbjöd SR och Tv4 närvaro vid presskonferensen idag är inget du reagerar på? Att de hävdar valfusk utan bevis? Att partiet skapat myndighetsmisstro genom en kampanj att myndigheter snor muslimska barn?
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-16 17:10:08 följande:
    Partiet problematiserar inte Islam som de andra partierna gör. Partiet fiskar inte efter SD röster genom att använda samma retorik, som de andra partierna gör. Partiet anser inte att man automatiskt är islamist för att man är troende muslim och vill engagera sig politiskt, som de andra partierna gör. Osv osv. 

Men grunden är såklart att det är det enda partiet där jag kan stå för det mesta (inte allt såklart!) som står i partiprogrammet. De tar upp frågor som jag tycker är viktiga och det är bra att partiet lyfter dem.
    Anonym (X) skrev 2022-09-16 16:26:37 följande:
    Att de förbjöd SR och Tv4 närvaro vid presskonferensen idag är inget du reagerar på? Att de hävdar valfusk utan bevis? Att partiet skapat myndighetsmisstro genom en kampanj att myndigheter snor muslimska barn?
    Vad ska jag reagera på? De har väl sina skäl. 

Valfusk och valfusk, men det är inte hittepå att förtidsröstlokaler vägrat placera deras valsedlar, att de gömts eller att man påstått för andra människor att partiet inte ens ställer upp i valet. Tycka vad man vill om partiet, men så gör man inte i en demokrati. 

Det var inte partiet som startade den kampanjen, men när det gäller LVU så är det absolut inget konstigt att påstå att de som arbetar på socialen likt alla andra människor kan ha fördomar, de är inte fria från det. Och det är heller inte konstigt att det förekommer att barn då omhändertas på fel grunder, och att detta just skulle drabba muslimska barn. 
    Jag håller med dem i att man borde se över det hela samt att man ska se till så att barn som omhändertas ska uppfostras på ett liknande sätt hos familjehemmet, så undviker man att barnen blir assimilerade.
    Reagera på att det är ett konstigt beteende att utesluta massmedia från PKs. Ta en funderare vilka andra som brukar agera så.

Det sista påståendet du för om att socialen skulle sno muslimska barn är ju också byggt på ett flertal antaganden. Kampanjen var knappast  heller att vissa enskilda individer på socialen kan ha fördomar, och det vet du också.

Nyans skapar split. De misstänkliggör myndigheter och skapar ett förakt som kommer leda till att folk drar  sig från att kontakta myndigheter för hjälp. Det skapar orättvisor, det förstör grunden vilket samhället är byggt på nu och det är förbannat fult mot de individer som går miste om hjälp de har rätt till för ett drägligare liv. De misstror uppenbart också media och håller presskonferenser för utvalda medier vilket innebär att de försöker undkomma granskande frågor.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 13:23:01 följande:
    Är du själv nöjd med allt i Sverige? Om inte, varför flyttar du inte? Varför lägger vi inte ner alla partier förutom ett egentligen och så kan de som inte gillar nuvarande Sverige flytta till ett annat land? 

Den logiken är bara så märklig. Jag är född här och jag älskar Sverige och vill självklart kunna bo här jag med. Därför röstar jag på ett parti som jag anser ska kunna förbättra landet även för minoriteterna som bor här. 

Att utöva Islam idag i Sverige krockar inte, sålänge man inte är med i något politiskt parti i riksdagen. Det oroande är mer framtiden pga synen på Islam och muslimer. Skulle det bli svårt att utöva Islam i framtiden så finns det såklart inget annat val än att flytta. Så jag håller inte med dig om att någon måste backa idag. Eller var det något specifikt du tänkte på? 

Barns bästa är att bli uppfostrade så som de fötts, dvs med tro på en Gud. Det är naturligt och vill föräldrarna fortsätta med den uppfostran så ska de få göra det även om barnen skulle bli omhändertagna. Allt annat är sjukt.
    1. Varför tror du det skulle bli svårt att utöva islam i framtiden? Vad hindrar dig?
    2. Nej, det är inte naturligt med religion. Det är skapat. 
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:14:33 följande:
    Jag tror inte utan skriver att pga synen på Islam så kan det leda till det, därför önskar jag ha ett parti som Partiet Nyans i riksdagen som värnar om minoriteterna och religionsfriheten. 

Synen på Islam har gjort att det kommit förslag och/eller att det är sådant som kan komma senare. Några exempel: Stänga ner muslimska friskolor, strypa ekonomiskt stöd till trossamfund som inte dansar efter andras pipa, förbjuda utländsk finansiering av moskéer, omskärelseförbud, slöjförbud osv.

Människan föds religiös så jo, det är fullt naturligt att fortsätta med den uppfostran. 
    De förbud du beskriver kan också ha andra skäl, och jag tror du vet det men letar efter orättvisor. Friskolor ska bevakas, bryter de mot regler ska de stängas. Skolor i Sverige ska inte indoktriner barn, de ska tillåta barn att utvecklas till sina efna individer. Manlig omskärelse borde varit förbjudet för en evighet sedan, det är ett fysiskt övergrepp på småbarn och borde likställas med annan barnmisshandel. Punkt. Oavsett om det är muslimskt, judiskt eller amerikanskt motiverat. Slöjförbud? Snarare går samhället ju åt att tillåta slöjor allt mer. Om vi pratar mer heltäckande ansiktsskydd är det ju något som kan förbjudas av samma skäl vi inte tillåter hjälm med visir. Identifikationsbehov.

Hur menar du att människan föds religiös? Om vi tar ett barn som föds och som får växa upp utan andra, så menar du alltså att denna individ själv utvecklat ett religiöst förhållningssätt? (Om så vore - så bra då, då kan ju alla barn tillåtas välja sin egen religion, eller hur?)
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:22:28 följande:
    Det är inte alls möjligt att vara PRAKTISERANDE muslim och samtidigt vara med i politiska partier eftersom man förväntas ta avstånd från delar av Islam/Koranen.
    Och så blir det när definitionen av en vanlig muslim är en sekulär muslim som troligtvis aldrig har läst Koranen utan bara vuxit upp med det och enkelt kan kritisera/ta avstånd, och då blir alla andra muslimer extrema trots att det inte finns någon extremism alls i att praktisera religionen. Man gör Islam till någon form av hobby som ska lämnas hemma när det passar, som om det inte är en del av ens identitet. 

Jag har inte heller påstått att kristna syrier är mer utsatta i Sverige. Dessutom består inte gruppen muslimer i Sverige bara av syriska flyktingar som nyligen kommit till Sverige.
    Men hur menar du att samhället skulle förändra sig i din idealbild då? Att följa en religion bokstavstroget kommer i de allra flesta samhällen att placera dig i en sits där du är utanför. Det kan du välja att acceptera, på samma vis som människor som inte vill jobba kommer få det svårt.  Samhället motarbetar dig inte så att du förföljs, du är fri att utöva din religion, du kommer inte bli jagad, dödad eller listad för det, men du får accceptera följderna av det, att en hel del saker blir krångligare i det lagsystem och samhällskontrakt Sverige har.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 20:32:10 följande:
    Det är du det, själv skulle jag inte lämna ett land jag vuxit upp i och älskar på samma sätt som jag inte skulle överge mina barn. 

Det finns massor som behöver förbättras, men om vi bara tar upp muslimska frågor så är islamofobi ett stort problem i samhället och som jag tog upp tidigare i tråden kan detta även förvärras i framtiden.

Det som behöver förbättras är att samhället blir mer öppet och respekterar den religionsfrihet vi har idag. 
    Att man inte försöker bekämpa Islam och muslimer och bedriver häxjakt på dem, att människor som bränner Koranen inte får skydd av staten, att människor helt enkelt får utöva sin religion ifred utan en massa pekpinnar på hur saker och ting borde vara, bara för att det ska passa majoritetens syn på vad som är okej och inte. Det här kommer aldrig ske sålänge man behandlar Islam som en ond ideologi och menar att praktiserande muslimer skulle vara fundamentalister som måste bekämpas.

Det jag menar är att det inte är förbjudet enligt Islam att bo i ett demokratiskt land eller avstå från sådant som är tillåtet enligt Islam men inte ett måste, samtidigt som det är förbjudet enligt svensk lag. På så sätt behöver inte någon "backa". Islam är dessutom inte emot judar och kristna bör tilläggas så det stämmer inte.

Spelar väl ingen roll att det bara är muslimer som anser det.
    Att man får bränna böcker är då vi har yttrandefrihet. Den står över din vilja att tysta folk. Sen är det förkastligt att bränna någons heliga skrift - men saken är just det. Man får vara förkastlig. Det är jätteviktigt..

Att man inte tillåter folk att utöva sin religion ifred är då det sker i strid mot det samhälke och de grundprinciper vi har. Man tillåter heller inte folk att aga sina barn längre även om vissa såg det som en del i barnuppfostran. Exakt vilja delar av din religion anser du att du inte får utöva?

För någon som säger sig älska detta land har du en rätt skev syn av vad landet är uppbyggt runt. Jag tror dig Inte.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 22:18:16 följande:
    Baserat på detta inlägg så verkar du ha tagit mycket illa upp av min fråga, så tänk en extra gång innan du formulerar väldigt gränslösa frågor till andra som handlar om allvarliga saker som bland annat mord. Man kan inte alltid rå för sina fördomar men man behöver inte visa dem för andra, lite gränser är bra.

Och ett tips är att skaffa dig en flickvän som du kan fantisera om istället för att vara så ohyfsad (men jag förmodar att du inte kan behålla några med tanke på hur vulgär du visat dig vara i denna tråd). 
    Inlägget du citerar må vara grovt skrivet men krasst sett lyfter personen några poänger du undviker att svara på. Om du vill följa islam (eller någon abrahamitisk religion) bokstavstroget så ställs du ju inför liknande frågeställningar.

Jag funderar varför du så gärna vill lyfta vissa delar, som tillåtlighet att omskära (dvs könsstympa) dina söner och tillåtligheten att begränsa yttrandefriheten genom att förbjuda att folk får bränna böcker - men duckar frågorna om annat som du vet låter än mer extremt.

Tänk också själv på hur du formulerar dig. Du talar hemskt gärna varmt om könsstympning och liknande saker, vilket är en stor trigger för föräldrar, som på inget sätt kan förstå hur en mamma skulle kunna utsätta sina barn för den smärtan och övergreppet.

Du talar också gärna rätt gott om att inskränka rättigheter som kämpats länge för i landet, något som faktiskt är extremt stötande i sig.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:21:48 följande:
    Vad är det ni vill veta? Om jag skulle mörda mina barn ifall de syndar? Nej, det skulle jag inte och jag tycker svaret är självklart. 

Jag tänker alltid på hur jag formulerar mig och anser inte att jag varit respektlös eller liknande mot andra här. Att försvara omskärelse som idag är tillåtet och något de flesta partier i riksdagen står bakom är inget respektlöst. Känner man sig triggad så får man undvika sådana diskussioner. 
    Jag funderar över var du själv drar gränsen i din tolkning av religionen, då du går rätt hårt åt andra som drar andra gränser än dig. Poängen är att du inte heller nödvändigtvis följer alla delar av religionen.

Att du själv inte förstår att det är respektlöst att vara så lös i din tolkning av grundlagarna att du tycker de borde justeras för att passa just din tolkning av din religion är uppseendeväckande. Det är respektlöst mot samhället och alla de som slitit för grundläggande rättigheter.

Omskärelsen diskuterar jag inte ens, där är jag hundra procent säker på att tiden kommer ge mig rätt att det är ett övergrepp mot barn som ska vara lika förbjudet på så äl flickor som pojkar i Sverige. Det kommer.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-18 23:50:57 följande:
    Jag bortser inte från delar av min religion, var har du fått det ifrån? Sharialagar som tagits upp i tråden är ju lagar som en stat har, dvs staten ger straffen. Jag som individ har ingen rätt att straffa andra människor, det är ju självklart att det inte är rimligt att ta lagen i egna händer. Eller var det något annat än just sharialagarna du tänkte på? 

Yttrandefrihet som man gömmer sig bakom när man bränner Koranen är idag inte absolut, du kan inte säga exakt vad du vill utan konsekvenser. Varför är det respektlöst att vilja att bränna Koranen inte ska omfattas av yttrandefriheten? Man säger ju ingenting förutom att förolämpa muslimer genom att bränna. Att tycka detta är inte respektlöst. 
    Jag tänker på din syn på saker. Du har inte rätt att själv straffa; men håller du med om straffen? Vore de okej om någon annan än just du utförde dem?

Vilka andra böcker får du inte bränna? Respektlösheten ligger i hur lätt du ser på yttrandefriheten  som så många slagits för genom historien. 

Det är också en ohållbar backe du söker. Om man inte får bränna koranen. Så kommer någon klottra i den. Riva i den. Hälla vatten på den. Slänga den i pappersåtervinningen. Skapa en tecknad serie där man gör det. Eller hur tänker du dig att formuleringen skall vara? 

Det som finns idsg är tillräckligt. Man får inte hetsa mot andra men man har rätt att vara brutalt oförskämd. 
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-19 08:45:53 följande:
    I ett land med sharialagar så utgår lagarna från Islam och Gud, och de som ger straffen är staten som dömer människor som begått brott. Det är inte individer som tar lagen i egna händer. Inte heller har sharialagar med att gifta bort sina barn, döda sina barn osv att göra som någon okunnig tidigare skrivit i tråden.
    Men svar ja, i ett land med sharialagar är det rimligt att de som begår brott får straff, på samma sätt som människor som begår brott i Sverige bör få sina straff. 

Kortfattat, nej, jag har inget emot dessa lagar men det är heller inget jag vill införa i Sverige. I Sverige gäller svenska lagar.

Så det är respektlöst att inte tycka att det är okej att ta en helig skrift, aktivt SÖKA UPP områden med många muslimer, för att sedan hetsa och förolämpa dem under deras heliga månad genom att bränna den? DET tycker du är respektlöst att vara emot för dem som slagits för yttrandefriheten? Jag tycker snarare din kommentar är respektlös mot dem som kämpat för att människor ska kunna få yttra det de vill utan att oroa sig för konsekvenser av staten. Men istället missbrukar folk yttrandefriheten genom att förolämpa redan utsatta grupper.

Förresten är det ingen som säger att man måste behandla Koranen som sitt barn hemma, det handlar om vad man gör offentligt. Man kan uttrycka sig fullt rasistiskt/homofobiskt osv framför sin vägg hemma men när man är ute bland folk så får man passa sig lite.

Passa sig?

Jag tycker det är respektlöst mot de som slagits för yttrandefriheten att vilja inskränka den som du vill, ja. Sen kan jag tycka att det är onödigt och otroligt elakt av Paludan och jag ser också att han använder sin yttrandefrihet för att medvetet provocera. Självklart. Men det får man. Andra som provocerat var konstnären bakom Ecce Homo, Grotescos nummer i melodifestivalen med ett respektlöst nummer inspelat i en kyrka, de flesta avsnitt av South Park. För att ta några exempel. Men vi lever i ett samhälle där man får provocera, för att alternativet faktiskt är sämre. Att bli straffad ENLIGT LAG för att säga fel saker, kväver det fria ordet. Det skapar en ängslighet och det skapar samhällen med självutnämnda  poliser som kommer jaga de som de anser bryter mot den lagen. 

Det skapar också en farlig praxis. Om man får igenom att brännandet av en helig skrift är lagvidrigt, varför skulle andra  intressen inte stå på kö att hävda att just de besitter samma rätt till ett undantag? Att tänka annat är en naivitet inför lagstiftning och hur det kommer att utnyttjas. Det blir en lutande, väldigt hal backe. 

Om du vill ha det samhället står det dig fritt - du har nämligen din yttrandefrihet att uttrycka dig så här. Men jag hoppas du inte får igenom din önskan, för jag ser det som helt fel väg att gå

• Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 10:29:21 följande:
    Vilken jämförelse, inte har jag väl skrivit att jag är orolig över att muslimer ska bli mördade? Det handlar om att kunna få utöva religionen ifred och vilken politik de etablerade partierna för. Varför skulle jag ens rösta på ett annat parti vars politik jag inte står för och som jag tycker har en skev syn på min religion? Inte tar upp de frågor jag anser är viktiga?  

Sedan att du ställer frågan om hur folk skulle reagera på ett parti med islamister och kriminella är ganska intressant. För det första är de inte islamister, för det andra ger partiet en andra chans även till dem som tidigare begått brott och det verkar ju fungera för SD idag (som har många kriminella) så varför skulle det vara annorlunda för Partiet Nyans? De skulle dessutom inte "smutsa ner" någon, man måste inte rösta på partiet och ett politiskt parti är inte ansiktet utåt för varenda muslim i landet och det borde även "moderata" muslimer (vad det nu betyder) veta.

Att dessutom uppfostra sina barn som muslimer anser du vara värre än att uppfostra dem till ateister, varför då? Jag tycker snarare det sistnämnda är dåligt, att inte ens ge dem en chans. Och du förstår väl att även barn senare i vuxen ålder kan sluta praktisera en religion de inte tror på? Man är inte på något sätt fast bara för att man sedan födseln uppfostrats till detta.
    Två saker här:

1. Menar du att du inte kan utöva din religion ifred idag? På vilket sätt är du förhindrad?
    2. Man kan sluta praktisera, absolut. Men det är svårare att bryta sig loss från en religion och välja om, om man blivit marinerad i den av sin närmsta familj sen man var spädbarn. Än att växa upp och få välja själv efter vad man får för intryck av olika religioner eller avsaknad av en. Det är ju uppenbart.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-17 14:14:33 följande:
    Jag tror inte utan skriver att pga synen på Islam så kan det leda till det, därför önskar jag ha ett parti som Partiet Nyans i riksdagen som värnar om minoriteterna och religionsfriheten. 

Synen på Islam har gjort att det kommit förslag och/eller att det är sådant som kan komma senare. Några exempel: Stänga ner muslimska friskolor, strypa ekonomiskt stöd till trossamfund som inte dansar efter andras pipa, förbjuda utländsk finansiering av moskéer, omskärelseförbud, slöjförbud osv.

Människan föds religiös så jo, det är fullt naturligt att fortsätta med den uppfostran. 
    Är det detta du anser gör det svårt att utöva din religion idag?

Att folk protesterar mot omskärelse? Att friskolor som bedömts extremistiska stängs? Att man inte får ekonomiskt bistånd om man inte uppfyller kraven för stödet?

Det är inget som hindrar dig att utöva din religion. Du får omskära idag, skulle lagen ändras (som jag verkligen hoppas och tror) får du inte göra det i Sverige. På samma vis som att det finns annat man inte får göra i Sverige (månggifte ex). Förbjuda extrema friskolor är inte likställt med omöjlighet att utöva religion, det är för övrigt  fullt möjligt att gå i vanlig skola men ändå vara religiös. Ekonomiskt stöd är en förmån, inte en rätt.
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 12:21:02 följande:
    1. Menar du själv att man ska vänta tills man inte kan utöva sin religion längre innan man reagerar? Självklart reagerar man innan när det kommer en massa förslag som vill begränsa muslimer. Dessa förslag beror ju på en problematisk syn på Islam och normaliserad islamofobi som förekommer redan idag, och som partierna måste ta tag i. 

2. Det viktiga är att man KAN, sedan att det blir svårare är bara positivt eftersom man såklart inte vill att barnen ska hamna fel. 

Barn har rätt att växa upp i ett hem med religion, man gör inte barnen en tjänst för att man undviker religion och tror sedan att de själva väljer när de blir äldre, oftast följer de sina föräldrars fotspår.
    1. Jag menar att du inte på något vis har lyft problem här i tråden som stödjer det du påstår.
    2. Din teori här är baserad på din egen bakgrund. Barn som ges rätt att välja kan välja. Du berövar barnen full möjlighet här för att du själv gjort ett val du anser är det enda rätta. Det här hävdar jag med bestämdhet och lever själv efter. 
  • Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-21 12:40:17 följande:
    Nu är omskärelse det sista man är orolig över då jag inte tror på ett förbud, även om många vill se det. Men skulle det förbjudas så får man inte göra det utomlands heller, likt kvinnlig könsstympning idag. Så där har du fel att det bara skulle handla om Sverige. 

Omskärelse och månggifte som du tar upp som exempel är inte riktigt jämförbara. Omskärelse är ett påbud och något muslimer ska göra, månggifte däremot är inget påbud. Dessutom är det nog bättre om det förblir förbjudet, eftersom det motsatta skulle innebära att även kvinnor kunde gifta sig med flera och det är ju fel och onaturligt. 

Sedan förslag om slöjförbud i skola, vård och bland poliser. 

Att muslimska friskolor bedöms som extremistiska men tydligen varken kristna eller judiska är intressant. 

När det gäller ekonomiskt stöd så är det provocerande hur staten vill försöka modernisera Islam och bestämma vad som får och inte får predikas. Det är inte okej.

Du har fortfarande inget hinder i att utöva din religion, bara att få ekonomiskt stöd för det hela. 

Har tanken slagit dig någon gång att de muslimska friskor som fått kritik kanske var ute på fel grunder? Att staten hade rätt? 

Vad som är naturligt eller onaturligt är förövrigt en något komisk kommentar kommen från dig. Det naturliga ärju såklart att inte skära bort friska kroppsdelar och kroppsförändra sig utan hålla det just orört. 

• Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-21 14:49:18 följande:
    Även om tanken att barn ska ha religionsfrihet låter bra i teorin, så är det en sådan där sak som inte fungerar i praktiken. Alla föräldrar påverkar sina barn, oavsett om det handlar om religion, vilket fotbollslag man hejar på, värderingar eller politik. Det går inte att komma ifrån.
    Föräldrar lär sina barn det de tror är rätt, tar de beslut de anser vara bäst för sina barn, bland annat därför att barn trots allt inte har mognad, kunskap eller erfarenhet nog att ta bra beslut (även om det ökar med ålder, naturligtvis), och det är ju faktiskt en förälders uppdrag och skyldighet att både ta sådana beslut och att guida barnet till att kunna ta sådana beslut själv så småningom.

Det går liksom inte att förutse hur barnet kommer att uppleva sin uppväxt i efterhand eller vad han/hon kommer att ha för åsikter om religion/politik/sport/moral när denne är vuxen.

Det gör att det faktiskt blir irrelevant att prata om barnets rätt att växa upp utan religion eller med annan religion, för detta vet man bara med facit i hand. Och det går emot mänskliga rättigheter att staten ska diktera vad föräldrar måste lära ut till sina barn (vi har skolplikt, så barnen kommer att få statens syn den vägen om inte annat).

Dessutom är det värt att notera att det bara är religion som är på tapeten när detta diskuteras. Få förfasas över att barn växer upp i miljörörelsen, som Hammarbysupporter eller i ett socialdemokratiskt hem, och dessa föräldrar anklagas sällan för barnmisshandel eller hjärntvätt för att de lär sina barn det de tror på och brinner för. Det är liksom helt okej att barnen har ångest över klimatet, men barnmisshandel om barnen har ångest över Domedagen.

Just politik tycker jag ändå diskuteras kring en del, iaf i mina kretsar. Vikten av att barnen ska kunna få välja parti själva och inte bara rösta som mamma och pappa, och att man gärna får diskutera hemma.

Skillnaden med religion och Hammarby är ju också att din själ inte i Hammarbyled anses förtappad i evigheten om du går till Malmö, utan mer att du är en sopa som hejar på fel lag.

Det är därför religion har en sån särställning, att den lyfter evigheten - har man vuxit upp med en bild av att tiden på jorden är en kort tid och att du för all evig tid kommer vara förlorad om du går ifrån din religion, så är det lite större än om du har en avvikande syn på vad som påverkar klimatet. Jag hoppas du ser den skillnaden?

Därför tycker jag religion är så tråkigt när små barn blir meddragna i det - bilden av att din själ förloras är något jag har svårt att se hur den nånsin helt försvinner. 

Jag är själv nog närmast att klassa som agnostiker. Mina barn är inte döpta men vi bor nära kyrkor och har vänner som är både troende kristna, muslimer och hinduer. Jag hoppas mina barn får bilda sig sin egen syn på världen. 

• Anonym (X)
    Embla twopointoh skrev 2022-09-21 15:16:03 följande:
    Min poäng var inte skillnaderna i innehållet i det barn lär sig av sina föräldrar. Poängen är att barn lär sig av sina föräldrar, och att det i sammanhanget blir orimligt eller irrelevant att tala om barnets rätt att slippa lära sig detta.

Och min poäng var att jag dels inte helt håller med dig och dels att en del aspekter är enklare att ?bryta sig? från än andra.

Sen förstår jag också att djupt troende människor kommer i högre grad uppfostra sina barn färgat av tron. Men att det skulle vara lika enkelt att välja sig bort från som vuxen som supportertillhörighet vänder jag mig emot. 

Jag tycker själv det är svårt - jag är för att ge människor frihet att välja, men jag tycker inte om när valen påverkar barnen så pass som religion gör. Jag är själv döpt och medlem av Svenska Kyrkan (även om jag i stor grad funderar på att gå ur och sluta sponsra dem pga deras syn på manlig omskärelse) men har valt att inte döpa mina barn. Vill de konfirmera sig och döpa sig senare i livet kommer jag inte motarbeta dem. 

• Anonym (X)

Såg att Ardalan Shekarabi, vars familj flytt islamism, är förfärad över Nyans. Säger en del.

https://www.expressen.se/nyheter/shekarabi-skulle-utvisas-raddades-av-carl-bildt/

Vad tänker du om att partiet Nyans kom in i två fullmäktigeförsamlingar, i Landskrona och Botkyrka?

? Det är en katastrof i mina ögon. Jag har ju flytt från islamistiskt förtryck och att vi skulle få ett parti i Sverige, som visserligen är väldigt litet men som kommit in i två fullmäktigeförsamlingar, det är ett misslyckande. 

• Anonym (X)
    Gullvivor skrev 2022-09-25 13:01:48 följande:
    Han är förfärad för att S förlorat många röster till PN, så ja, det säger en del att detta kommer från en socialdemokrat.
    Eller för islamism. Som han säger.

Säger du att han ljuger?
Svar på tråden Nyans (partiet)