Embla twopointoh skrev 2022-09-21 14:49:18 följande:
Även om tanken att barn ska ha religionsfrihet låter bra i teorin, så är det en sådan där sak som inte fungerar i praktiken. Alla föräldrar påverkar sina barn, oavsett om det handlar om religion, vilket fotbollslag man hejar på, värderingar eller politik. Det går inte att komma ifrån.
Föräldrar lär sina barn det de tror är rätt, tar de beslut de anser vara bäst för sina barn, bland annat därför att barn trots allt inte har mognad, kunskap eller erfarenhet nog att ta bra beslut (även om det ökar med ålder, naturligtvis), och det är ju faktiskt en förälders uppdrag och skyldighet att både ta sådana beslut och att guida barnet till att kunna ta sådana beslut själv så småningom.
Det går liksom inte att förutse hur barnet kommer att uppleva sin uppväxt i efterhand eller vad han/hon kommer att ha för åsikter om religion/politik/sport/moral när denne är vuxen.
Det gör att det faktiskt blir irrelevant att prata om barnets rätt att växa upp utan religion eller med annan religion, för detta vet man bara med facit i hand. Och det går emot mänskliga rättigheter att staten ska diktera vad föräldrar måste lära ut till sina barn (vi har skolplikt, så barnen kommer att få statens syn den vägen om inte annat).
Dessutom är det värt att notera att det bara är religion som är på tapeten när detta diskuteras. Få förfasas över att barn växer upp i miljörörelsen, som Hammarbysupporter eller i ett socialdemokratiskt hem, och dessa föräldrar anklagas sällan för barnmisshandel eller hjärntvätt för att de lär sina barn det de tror på och brinner för. Det är liksom helt okej att barnen har ångest över klimatet, men barnmisshandel om barnen har ångest över Domedagen.
Just politik tycker jag ändå diskuteras kring en del, iaf i mina kretsar. Vikten av att barnen ska kunna få välja parti själva och inte bara rösta som mamma och pappa, och att man gärna får diskutera hemma.
Skillnaden med religion och Hammarby är ju också att din själ inte i Hammarbyled anses förtappad i evigheten om du går till Malmö, utan mer att du är en sopa som hejar på fel lag.
Det är därför religion har en sån särställning, att den lyfter evigheten - har man vuxit upp med en bild av att tiden på jorden är en kort tid och att du för all evig tid kommer vara förlorad om du går ifrån din religion, så är det lite större än om du har en avvikande syn på vad som påverkar klimatet. Jag hoppas du ser den skillnaden?
Därför tycker jag religion är så tråkigt när små barn blir meddragna i det - bilden av att din själ förloras är något jag har svårt att se hur den nånsin helt försvinner.
Jag är själv nog närmast att klassa som agnostiker. Mina barn är inte döpta men vi bor nära kyrkor och har vänner som är både troende kristna, muslimer och hinduer. Jag hoppas mina barn får bilda sig sin egen syn på världen.