• Citronella

Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?

Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 19:22:32 följande:

Min son utreddes på BUP.

Efteråt fick han ett jättefint brev som förklarade på ett sätt ett barn/ungdom förstår om diagnosen han fick.

Om din dotter ser på sig själv på det viset hade jag absolut låtit utreda henne så att hon får träffa personer som förstår henne och som kan förklara diagnosen för henne om hon får den.

Vi måste ta bort stigman runt diagnoser. Ingen ÄR sin diagnos, man HAR den och är precis lika bra som andra. Att få den betyder bara att man får ett ord på det som gör att man kanske känner sig annorlunda och då en hjälp att förstå sig själv.

Jag ÄR autistisk  
  • Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-09-16 19:34:35 följande:
    Fruktansvärt tragiskt om du ser diagnosen som din identitet. Det är just det jag menar i mitt inlägg längre upp.
    Varför är det tragiskt? Att inte låta folk identifiera sig som de vill tycker jag är stigmatiserande. För mig blir det en tydlig signal att autismen är något fel och oönskat när det anses tragiskt att jag identifierar mig med det. Jag brukar jämföra med homosexualitet det var inte något man identifierade sig med förut, det var en tragisk och olycklig företeelse idag är många homosexuella gay and proud, jag är autistic and proud. 
  • Citronella
    Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 20:22:29 följande:
    Jag menar inte att man inte ska vara som man är.
    Vad jag menar med att man HAR sin diagnos och inte ÄR den är för att du inte enbart är diagnosen, du är ju även din personlighet.

Alla som har autism är inte likadana. Min son har autism och ni två kan ju vara olika som dag och natt trots samma ord på pappret.
    Jag ÄR som sagt autistisk, det är en viktig del i min personlighet och något jag identifierar mig med. Givetvis är jag många andra saker också ingen person är bara en sak. Alla homosexuella är inte likadana heller ändå är det något folk identifierar sig med. Problemet är att vissa inte tycker det är okej att identifiera sig som autist men det är helt oproblematiskt enligt dem att säga att man ÄR rödhårig, datanörd, göteborgare mm Det är dubbelmoral. 
Svar på tråden Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?