• Anonym (Mamma)

Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?

Min dotter går i tvåan och skolan har tagit upp att hon bör genomgå en NPF utredning. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Hon behöver ingen resurs eller så, hon stör inte i klassrummet heller däremot skulle lärarna behöva kommunicera mer med henne. Hon orkar inte alltid och behöver gå undan på rasten t.ex tyvärr berättar hon inte sådant automatiskt (lärarna kan alltså inte hitta henne, helt plötsligt är hon bara borta) hon skulle behöva veta vart hon ska gå när hon behöver en paus och vem hon ska vända sig till det här är bara ett exempel det finns fler saker. Givetvis har jag pratat med skolan men utan att få gehör.

Skolarbetet går bra och hon trivs, hon har vänner som hon lekt med under sommaren också. Hon är lite egen och jag kan också se att hon ligger efter i vissa avseenden men tänker att hon kan växa ikapp. Skolan menar att hon kommer få problem senare i livet. Jag är också rädd att en utredning skulle förstöra min dotters självkänsla, hon säger själv att hon troligtvis är utvecklingsstörd Gråter Hur hade ni resonerat i min situation? 

• Svar på tråden Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?
  • Anonym (S)

Hon behöver ingen diagnos för att få den stöttning du beskriver med pauser och tydlighet kring vem hon ska meddela.

Om ni inte märker svårigheter nu så skulle jag vänta, det är inte alls säkert hon får problem längre fram. Sedan finns det ju inget som heter utvecklingsstörd numera men den definitionen lär ju inte stämma in på henne i vilket fall. Den nackdel som jag ser är två saker: att den del personer "blir" sin diagnos och helt plötsligt "kan" de inte saker som var helt naturliga bara några veckor innan, den andra biten är att andra personer kan döma ut en på förhand utifrån stereotyper kring diagnoser, som inte alls stämmer för alla. Det gäller både vänner och framtida arbetsgivare. Om det inte finns ett akut behov så behövs ingen diagnos nu, och skolan har skyldighet att ge anpassad undervisning oavsett.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2022-09-15 22:59:59 följande:

Hon behöver ingen diagnos för att få den stöttning du beskriver med pauser och tydlighet kring vem hon ska meddela.

Om ni inte märker svårigheter nu så skulle jag vänta, det är inte alls säkert hon får problem längre fram. Sedan finns det ju inget som heter utvecklingsstörd numera men den definitionen lär ju inte stämma in på henne i vilket fall. Den nackdel som jag ser är två saker: att den del personer "blir" sin diagnos och helt plötsligt "kan" de inte saker som var helt naturliga bara några veckor innan, den andra biten är att andra personer kan döma ut en på förhand utifrån stereotyper kring diagnoser, som inte alls stämmer för alla. Det gäller både vänner och framtida arbetsgivare. Om det inte finns ett akut behov så behövs ingen diagnos nu, och skolan har skyldighet att ge anpassad undervisning oavsett.

Tack för ditt svar! Utvecklingsstörd är det ordet min dotter använder om sig själv det är alltså inte jag som säger det. Hon hänger inte med i det sociala och tycker därför att hon är korkad när hon inte förstår det andra tar för givet, hon har ingen riktig uppfattning om vad ordet betyder. 
  • Anonym (Teddy)

Jag tycker att det verkar som att din dotters självkänsla redan är påverkad negativt eftersom hon säger så om sig själv. Och det är inte ovanligt bland outredda npf-are som under uppväxten mycket väl förstod att det fanns bitar där dom utmärkte sig. Din dotter är inte dum, hon vet redan att hon har en funktionsnedsättning men vet inte hur, vad, varför ännu. En utredning kan hjälpa henne med det.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-15 23:18:37 följande:
    Tack för ditt svar! Utvecklingsstörd är det ordet min dotter använder om sig själv det är alltså inte jag som säger det. Hon hänger inte med i det sociala och tycker därför att hon är korkad när hon inte förstår det andra tar för givet, hon har ingen riktig uppfattning om vad ordet betyder. 
    Nej jag förstod att det var hon som uttryckte det så :) Det sociala samspelet kan ta tid att lära sig, hon är fortfarande väldigt ung så det finns all anledning att vara hoppfull om framtiden.

Det som stör mig mest är skolans inställning. De har som sagt skyldighet att anpassa undervisningen och att låta en elev ta paus några minuter på angiven plats borde inte vara ett problem.
  • Anonym (Vi väntade)

Vi valde att vänta med att utreda sonen tills det blev problem för honom att hänga med i skolarbetet i sjuan. Innan hade lärarna fått göra anpassningar utifrån hans svårigheter. Han fick en diagnos och medicin vilket medfört att han kan koncentrera sig på lektionerna. Han har inga problem socialt. Så för honom funkade det bra att vänta.

Lillasyster har äntligen fått en remiss för utredning. Går i femman nu och det har varit stora svårigheter i skolan i minst ett halvår. Problemen började för kanske två år sen, men hennes pappa har varit negativ till utredning. Nu har han gett med sig, men det är ju lång kö att få göra en utredning.

Hon funkar bra socialt på fritiden men inte i skolan och kan inte koncentrera sig på lektioner. Är ofta katastrof i de mer fria ämnena som slöjd och bild. Har åtgärdsprogram men vi har inte hittat någon fungerande lösning. Hon känner sig orättvist behandlad och är ofta arg och upprörd. Hoppas på att medicin ska fungera lika bra som för storebror. 

• Anonym (A)

Håller med
  • Anonym (Yels)

Min son utreddes på BUP.

Efteråt fick han ett jättefint brev som förklarade på ett sätt ett barn/ungdom förstår om diagnosen han fick.

Om din dotter ser på sig själv på det viset hade jag absolut låtit utreda henne så att hon får träffa personer som förstår henne och som kan förklara diagnosen för henne om hon får den.

Vi måste ta bort stigman runt diagnoser. Ingen ÄR sin diagnos, man HAR den och är precis lika bra som andra. Att få den betyder bara att man får ett ord på det som gör att man kanske känner sig annorlunda och då en hjälp att förstå sig själv.

• Citronella
    Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 19:22:32 följande:

Min son utreddes på BUP.

Efteråt fick han ett jättefint brev som förklarade på ett sätt ett barn/ungdom förstår om diagnosen han fick.

Om din dotter ser på sig själv på det viset hade jag absolut låtit utreda henne så att hon får träffa personer som förstår henne och som kan förklara diagnosen för henne om hon får den.

Vi måste ta bort stigman runt diagnoser. Ingen ÄR sin diagnos, man HAR den och är precis lika bra som andra. Att få den betyder bara att man får ett ord på det som gör att man kanske känner sig annorlunda och då en hjälp att förstå sig själv.

Jag ÄR autistisk  
  • Anonym (S)
    Citronella skrev 2022-09-16 19:25:18 följande:
    Jag ÄR autistisk  
    Fruktansvärt tragiskt om du ser diagnosen som din identitet. Det är just det jag menar i mitt inlägg längre upp.
  • Citronella
    Anonym (S) skrev 2022-09-16 19:34:35 följande:
    Fruktansvärt tragiskt om du ser diagnosen som din identitet. Det är just det jag menar i mitt inlägg längre upp.
    Varför är det tragiskt? Att inte låta folk identifiera sig som de vill tycker jag är stigmatiserande. För mig blir det en tydlig signal att autismen är något fel och oönskat när det anses tragiskt att jag identifierar mig med det. Jag brukar jämföra med homosexualitet det var inte något man identifierade sig med förut, det var en tragisk och olycklig företeelse idag är många homosexuella gay and proud, jag är autistic and proud. 
  • Anonym (Eva)
    Men herregud, vem är du att bedöma den personen?
  • Anonym (Teddy)
    Citronella skrev 2022-09-16 19:46:22 följande:
    Varför är det tragiskt? Att inte låta folk identifiera sig som de vill tycker jag är stigmatiserande. För mig blir det en tydlig signal att autismen är något fel och oönskat när det anses tragiskt att jag identifierar mig med det. Jag brukar jämföra med homosexualitet det var inte något man identifierade sig med förut, det var en tragisk och olycklig företeelse idag är många homosexuella gay and proud, jag är autistic and proud. 
    Bra sagt!
  • Anonym (Yels)
    Citronella skrev 2022-09-16 19:25:18 följande:
    Jag ÄR autistisk  
    Jag menar inte att man inte ska vara som man är.
    Vad jag menar med att man HAR sin diagnos och inte ÄR den är för att du inte enbart är diagnosen, du är ju även din personlighet.

Alla som har autism är inte likadana. Min son har autism och ni två kan ju vara olika som dag och natt trots samma ord på pappret.
  • Anonym (S)
    Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 20:22:29 följande:
    Vad jag menar med att man HAR sin diagnos och inte ÄR den är för att du inte enbart är diagnosen, du är ju även din personlighet.

Alla som har autism är inte likadana. Min son har autism och ni två kan ju vara olika som dag och natt trots samma ord på pappret.
    Precis det ja.
  • Citronella
    Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 20:22:29 följande:

Jag ÄR som sagt autistisk, det är en viktig del i min personlighet och något jag identifierar mig med. Givetvis är jag många andra saker också ingen person är bara en sak. Alla homosexuella är inte likadana heller ändå är det något folk identifierar sig med. Problemet är att vissa inte tycker det är okej att identifiera sig som autist men det är helt oproblematiskt enligt dem att säga att man ÄR rödhårig, datanörd, göteborgare mm Det är dubbelmoral. 
  • Anonym (k)
    Jisses här tar vi i. Just med autism är det väldigt vanligt att personen faktiskt vill identifiera sig som autistisk istället för att säga "har autism". Det är en stor grej för empowering i dessa kretsar, inget fel alls. Tar inte heller bort att man kan vara mycket annat också men när diagnosen faktiskt genomsyrar allt är den lika relevant för identiteten ( hos de som vill) som t.ex hundägare, målare.
  • Anonym (k)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-09-15 23:18:37 följande:
    Att hon redan nu uttrycker detta gör att jag rekommenderar utredning. Den bilden av sig själv utan att ha verktyg för att hantera det under flera år lämnar djupa sår.
  • Xenia

Det är väl inget som säger att hon behöver berätta varken för vänner eller framtida arbetsgivare. Det kanske är naturligt att hon berättar för sina vänner nu för att slippa ha det som en skamlig hemlighet. Men är de hennes vänner borde det inte göra någon skillnad.

Arbetsgivare ligger långt fram i tiden. Klarar hon av ett arbete utan anpassningar finns ingen anledning att berätta för blivande arbetsgivare.

Risken utan diagnos är att hon i stället "blir" det hon själv uppfattar, dvs "utvecklingsstörd" eller "dum".
  • Anonym (F)
    Anonym (Yels) skrev 2022-09-16 19:22:32 följande:

Detta är precis vad jag hade velat få när jag var åtta år (eller helst ännu tidigare)! När det redan är uppenbart för en att man är annorlunda behöver man all bekräftelse och stöd som finns att få.
Svar på tråden Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?