Hade ni utrett för att det kanske blir problem senare?
Min dotter går i tvåan och skolan har tagit upp att hon bör genomgå en NPF utredning. Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det. Hon behöver ingen resurs eller så, hon stör inte i klassrummet heller däremot skulle lärarna behöva kommunicera mer med henne. Hon orkar inte alltid och behöver gå undan på rasten t.ex tyvärr berättar hon inte sådant automatiskt (lärarna kan alltså inte hitta henne, helt plötsligt är hon bara borta) hon skulle behöva veta vart hon ska gå när hon behöver en paus och vem hon ska vända sig till det här är bara ett exempel det finns fler saker. Givetvis har jag pratat med skolan men utan att få gehör.
Skolarbetet går bra och hon trivs, hon har vänner som hon lekt med under sommaren också. Hon är lite egen och jag kan också se att hon ligger efter i vissa avseenden men tänker att hon kan växa ikapp. Skolan menar att hon kommer få problem senare i livet. Jag är också rädd att en utredning skulle förstöra min dotters självkänsla, hon säger själv att hon troligtvis är utvecklingsstörd Hur hade ni resonerat i min situation?