Inlägg från: Tusselina |Visa alla inlägg
  • Tusselina

Ska man få behålla A-kassa om man vägrar flytta till jobb?

Hur kan så många missat att det som regel inte ÄR tillåtet att behålla A-kassan och vägra att flytta redan som det är idag?

Det regleras framförallt i IAFFS 2015:3 som är lätt att läsa här: www.iaf.se/lag-ratt/regelsamlingar/forsakringsbestammelser/avsnitt-11---lampligt-arbete/   välj fliken föreskrifter

Enkelt så gäller att har man barn som är beroende av omsorg kan man under en kortare period få begränsa sökandet till dagpendlingsavstånd (max 12 timmars bortavarande från hemmet) men man ska aktivt avröja det hindret under tiden. I övrigt gäller att du ska kunna besöka bostaden en gång per vecka. 

Finns ingen som helst generell rätt att inte ta arbete i hela landet och behålla a-kassa. 

Visst kan man fortfarande ställa frågan, man kan ju tycka att man borde få det. Men dagens regler är att man INTE får det. 

• Tusselina
    enfunderandeman skrev 2022-09-15 12:44:43 följande:
    @ Tusselina, är antingen bot eller en robot . Ja hur kan man ha missat. Sover du med en regelbok under kudden eller?  Linjalen i högsta hugg
    Varför skulle jag sova med en regelbok under kudden? 
    Mitt arbete tangerar saken. 
    I och med just att folk i allmänhet är så okunniga om regelverket och därför inte tror på om man bara informerar om det så såg jag till att direkt länka in till officiell information. 

Man kan naturligtvis inte veta allt, men tror inte jag sett någon annanstans där okunskapen är så stor om något som påverkar så många. Till och med många politiker är pinsamt okunniga och argumenterar för att det måste till "hårdare regler" när det de föreslår många gånger till och med är mindre hårt än hur det ser ut nu. Olika åsikter kan man ha om hur det borde se ut, självklart men det blir en jättekonstig diskussion om de inblandande gissar gällande utgångsläget. 
    Det är såklart egentligen inte så konstigt om en individ missat då så mycket av diskussionerna som förs är baserade på helt felaktiga uppfattningar. Ja felaktiga, det är knappast inte en fråga om tycke och smak eller ens inom lagrättsligt tolkningsutrymme när föreskrifterna är så tydliga som de är i det här fallet. (detaljer är det naturligtvis, men det är lite av en annan fråga). 

Nu har inte TS explicit formulerat det så, men med tanke på vad jag sett tidigare från denne och hur folk svarar så uppfattas det som att det vore en förändring att inte få behålla a-kassan om man vägrar flytta. 
Svar på tråden Ska man få behålla A-kassa om man vägrar flytta till jobb?