• Anonym (Sömntuta)

Får barnen sova middag på förskolan?

Efter att ha talat runt lite bland vänner, har jag förstått att det inte alls är ovanligt att barnen inte längre får sova på förskolan efter att de fyllt tre år och bytt avdelning. På vår nuvarande förskola får man sova så länge man behöver (och föräldrarna vill), men jag har förstått att det inte ser ut så överallt.

Vi har en strax treåring, som fortfarande sover en stund på dagen. Nu ska vi flytta och måste därmed byta förskola och jag undrar helt enkelt om förskolan kan neka barnet en stunds sömn på vilan? Hur har ni andra det? Får barnen sova?

Vi kan tyvärr inte fråga nya förskolan än, eftersom vi ännu inte fått plats och inte heller vet var vi kommer att få plats. 

• Svar på tråden Får barnen sova middag på förskolan?
  • Anonym (.)(.)

Neka kan de ju inte göra, däremot så kommer de uppmana er att börja avsluta dagsvila om det inte är fler barn på avdelningen som också vilar. 

• Anonym (när)
    Anonym (Sömntuta) skrev 2022-09-09 13:19:53 följande:
    Får barnen sova middag på förskolan?

Efter att ha talat runt lite bland vänner, har jag förstått att det inte alls är ovanligt att barnen inte längre får sova på förskolan efter att de fyllt tre år och bytt avdelning. På vår nuvarande förskola får man sova så länge man behöver (och föräldrarna vill), men jag har förstått att det inte ser ut så överallt.

Vi har en strax treåring, som fortfarande sover en stund på dagen. Nu ska vi flytta och måste därmed byta förskola och jag undrar helt enkelt om förskolan kan neka barnet en stunds sömn på vilan? Hur har ni andra det? Får barnen sova?

Vi kan tyvärr inte fråga nya förskolan än, eftersom vi ännu inte fått plats och inte heller vet var vi kommer att få plats. 

Nar mina barn gick på förskola var det olika avdelningar för olika åldrar och då var det ingen sovstund på avdelningen för de större barnen över tre år. Däremot var det nog en vilostund där de fick ligga och lyssna på bok eller liknande, åtminstone fram till 4-5 års ålder.

Neka att sova vet jag inte om förskolan gör, men det kan ju passa illa i hur dagens schema ser ut. Prata med dem så fort ni fått plats så löser det sig säkert. 
  • Anonym (Elin79)

Min erfarenhet är att man gör så gott man kan för att tillgodose behoven. På storbarnsavdelningen på mina barns förskola har man regelrätt sovstund för de små. 95% sover, något enstaka barn vill inte eller kan inte komma till ro men de flesta sover. På avdelningen för större har de flesta slutat men yngsta sov också middag tills sommaren efter att han blivit 3,5 år ca. Han behövde det. 
    Där hade man läsvila, vilket innebar att man dämpade ljuset, alla låg på madrasser med ev. gosedjur och snutte och vilade. Tog det lugnt. Min son somnade och fick sova ca 45 min. Övriga tassade ut efter 20-30 min. Det var inga problem och rummet skulle inte användas till nåt annat utan de som somnade och där föräldrarna var ok med det (vissa vill ju inte att barnen sover) sov en stund. 

• Anonym (Sömntuta)
    Anonym (Elin79) skrev 2022-09-09 13:40:10 följande:

Min erfarenhet är att man gör så gott man kan för att tillgodose behoven. På storbarnsavdelningen på mina barns förskola har man regelrätt sovstund för de små. 95% sover, något enstaka barn vill inte eller kan inte komma till ro men de flesta sover. På avdelningen för större har de flesta slutat men yngsta sov också middag tills sommaren efter att han blivit 3,5 år ca. Han behövde det. 
    Där hade man läsvila, vilket innebar att man dämpade ljuset, alla låg på madrasser med ev. gosedjur och snutte och vilade. Tog det lugnt. Min son somnade och fick sova ca 45 min. Övriga tassade ut efter 20-30 min. Det var inga problem och rummet skulle inte användas till nåt annat utan de som somnade och där föräldrarna var ok med det (vissa vill ju inte att barnen sover) sov en stund. 

Precis så har vi det också på vår nuvarande förskola. De som behöver sova, får sova, så länge de går på förskolan. Ett tag, när många "större" barn behövde sova, inredde man ett mötesrum till vilorum på vilan. Sovbarnen gick dit och lyssnade på saga tills de somnade och vakenbarnen satt i ett annat rum och lyssnade på samma saga.

Jag har en väninna vars barn verkligen inte FÅR sova. Barnen sitter i ring på vilan och det är för stökigt för att somna. Barnet i fråga gråter sig sen igenom eftermiddagarna på grund av trötthet. Så vill jag inte ha det!
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Sömntuta) skrev 2022-09-09 13:43:31 följande:
    Precis så har vi det också på vår nuvarande förskola. De som behöver sova, får sova, så länge de går på förskolan. Ett tag, när många "större" barn behövde sova, inredde man ett mötesrum till vilorum på vilan. Sovbarnen gick dit och lyssnade på saga tills de somnade och vakenbarnen satt i ett annat rum och lyssnade på samma saga.

Jag har en väninna vars barn verkligen inte FÅR sova. Barnen sitter i ring på vilan och det är för stökigt för att somna. Barnet i fråga gråter sig sen igenom eftermiddagarna på grund av trötthet. Så vill jag inte ha det!
    Nej det förstår jag verkligen, man måste ju utgå ifrån vad det enskilda barnet visar behov av!
  • violis

Under mina 25+ år som förskollärare har jag aldrig nekat ett barn att sova om föräldrarna tyckt det är ok att de gör det.. motsatsen är däremot vanlig..föräldrar som inte vill att deras barn ska sova eller bara får sova 15-30 min ..

Nu jobbar jag på en äldrebarns avdelning så vi har ingen liggvila för alla och inget rum vi kan stänga av för resten av barngruppen för att 1-2 barn behöver sova…Men…
    De yngre barnen ( dvs de som fyller 4 i år) sitter på stora kuddar + att vi har ett par madrasser , de/ det barn som behöver / får sova får ligga på dessa madrasser medan vi läser saga..ibland somnar de o ibland inte ..om de somnar så ligger de på dessa madrasser mitt i leken ( ja madrasserna ligger ju såklart klart intill en vägg ) Det brukar inte vara några problem för dessa barn att sova trots att kompisarna leker som vanligt precis bredvid o att alla lampor är tända som vanligt.. jag har även haft 5-6 åringar som mer eller mindre regelbundet somnat på den läsvilan.. o då pladask på golvet då vi inte har madrasser eller kuddar i det rummet utan barnen bara sitter på en vanlig matta …
    Behöver de sova gör de det..oavsett vad som händer runt i kring dem  

• Anonym (Zzzzz)

Vårt barn har gått på tre olika förskolor och de större barnen har alltid haft en lugn stund efter lunchen. Uppevila kallades det på ett ställe, lässtund på ett annat. Somnade någon fick de sova en stund på soffan eller kuddarna. På en liten förskola gick de yngsta i storbarnsgruppen vid behov över till de mindre barnen och sov. 

• student2013

Min dotter gick upp till storbarnsavdelningen 3 månader innan hon fyllde 3. 
    Där har dem flera rum på avdelningarna. Så dem har ett rum som blir vilorum efter lunchen.  
    Hon sov alltid  första halvåret. Hon sa själv att hon var trött och ville sova. Så gick hon och tog sin napp och snuttis i sitt fack och på sig på sin madrass och sov. 
    Nu hämtar ju min man hemma vid 13 och gjort sen hon började så hon sov inte så länge oavsett.  

Svar på tråden Får barnen sova middag på förskolan?