• Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Anonym (....)

Citronella: Det är faktiakt väldigt lite analsex överlag inom bög/bisexuella världen. Mestadels analsex är inom den heterosexuella världen. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (....) skrev 2022-09-07 12:37:54 följande:
    Kanske därför du fick barn ung.... 
    Nope, hon var som sagt planerad.
  • EpicF
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:54:28 följande:

Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
    Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.

Jag vet ett barn som både svimmat och kräkts av sexualkunskapen för att hon tyckte det var så obehagligt, så jo, det finns garanterat de som skulle ha tyckt att gårdagen var jättejobbig.

Så vad da rektorn? Du har haft några timmar på dig art kontakta rektor. 
  • Anonym (Mama)
    EpicF skrev 2022-09-07 12:41:42 följande:
    Så vad da rektorn? Du har haft några timmar på dig art kontakta rektor. 

Har inte gjort det och vet inte om jag ska det. Är väl mer ungdomsmottagningen jag borde vända mig till isf.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:54:28 följande:

Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
    Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.

Så vad är skillnaden mellan smaksatta kondomer och andra? Knottriga, ribbade, XL, fjärilstunna...? Får man bara visa Profil eller vilka fler skulle vara godkända om du skulle bygga upp den optimala undervisningen?
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:02:36 följande:

Hur vet du att det är "ingen skada skedd"? Vissa vägrade vara med, du vet inte vilket obehag det kan ha gett. Såna saker ska man verkligen inte behöva få upp i ansiktet sådär. Hade räckt med bilder om de absolut måste prata om det.

Själva informationen verkar ha varit bristfällig dessutom, för min dotter var jätteförvirrad och frågade hur en menskopp fungerar. Däremot hade hon lärt sig namnen på massa olika vibratorer.

Obehag är något som man kan uppleva på många sätt. Om vi pratar om en genomsnittlig elev så kan vissa uppleva det obehagligt att dissekera fiskar på lektionstid t ex, men det är fortfarande ett inslag i undervisningen som man förväntar sig att de flesta elever kan överleva utan livslångt trauma där de sitter i ett hörn och skakar eller har mardrömmar dagarna efteråt. Att någon känner "obehag" betyder inte i sig att undervisningen är olämplig.

Vi kan vända på steken så kan du tala om för mig hur du vet att det blev "skada skedd". Du kan också tala om hur många som kände obehag och varför. Bilder eller föremål spelar ingen roll, varför blir det farligare för att de som ville hade möjlighet att ta i dem?

Jaja, men nu kan det ju vara så att din dotter var mycket mer intresserad av vibratorer än av menskoppar. Hon hade säkert kunnat ställa frågor efteråt om hon undrade något. Jag ska tala om för dig att oavsett innehåll i undervisningen så kommer det alltid finnas saker som hon tycker är förvirrande och som hon inte förstår. Det betyder inte att informationen i sig är bristfällig. Det känns mest som att du själv överreagerar på situationen och griper efter halmstrån för att svartmåla inslaget med Umo. Kan du inte se någonting positivt med besöket??
  • EpicF

Ts: Det är rektorn på skolan du ska vända dig till. Och eftersom du uppenbarligen är extremt (överdrivet) upprörd så ska du prata med rektorn idag. 

• Anonym (Mama)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-07 12:45:14 följande:
    Så vad är skillnaden mellan smaksatta kondomer och andra? Knottriga, ribbade, XL, fjärilstunna...? Får man bara visa Profil eller vilka fler skulle vara godkända om du skulle bygga upp den optimala undervisningen?
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:02:36 följande:

Hur vet du att det är "ingen skada skedd"? Vissa vägrade vara med, du vet inte vilket obehag det kan ha gett. Såna saker ska man verkligen inte behöva få upp i ansiktet sådär. Hade räckt med bilder om de absolut måste prata om det.

Själva informationen verkar ha varit bristfällig dessutom, för min dotter var jätteförvirrad och frågade hur en menskopp fungerar. Däremot hade hon lärt sig namnen på massa olika vibratorer.

Obehag är något som man kan uppleva på många sätt. Om vi pratar om en genomsnittlig elev så kan vissa uppleva det obehagligt att dissekera fiskar på lektionstid t ex, men det är fortfarande ett inslag i undervisningen som man förväntar sig att de flesta elever kan överleva utan livslångt trauma där de sitter i ett hörn och skakar eller har mardrömmar dagarna efteråt. Att någon känner "obehag" betyder inte i sig att undervisningen är olämplig.

Vi kan vända på steken så kan du tala om för mig hur du vet att det blev "skada skedd". Du kan också tala om hur många som kände obehag och varför. Bilder eller föremål spelar ingen roll, varför blir det farligare för att de som ville hade möjlighet att ta i dem?

Jaja, men nu kan det ju vara så att din dotter var mycket mer intresserad av vibratorer än av menskoppar. Hon hade säkert kunnat ställa frågor efteråt om hon undrade något. Jag ska tala om för dig att oavsett innehåll i undervisningen så kommer det alltid finnas saker som hon tycker är förvirrande och som hon inte förstår. Det betyder inte att informationen i sig är bristfällig. Det känns mest som att du själv överreagerar på situationen och griper efter halmstrån för att svartmåla inslaget med Umo. Kan du inte se någonting positivt med besöket??

För att det faktum att de ens görs smaksatta har ett syfte och jag förstår inte att vuxna tyckte det var en lämplig sak att ge trettonåringar. De kan informeras om att det finns, men de kunde ha fått vanliga.

Jag känner min dotter, hon är en sån som vill få högsta betyg i allt och att hon inte skulle minnas vad menskoppen är till för om de sagt det tror jag helt enkelt inte på. 

Självklart är det bra att umo åker runt och informerar, men jag fick känslan att det var mer ploj än information den här gången. Att saker inte ger men för livet betyder inte att det är lämpligt. När det dessutom var något som verkligen inte hör hemma i undervisningen gör det ännu märkligare.

• Anonym (Mama)

Jag är inte speciellt upprörd alls, mer paff och ifrågasättande. Tycker helt enkelt inte att det var en lämplig sak att visa fram på det sättet, åtminstone inte utan förvarning, så de som inte vill vara med av olika skäl kan låta bli.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 12:54:27 följande:

För att det faktum att de ens görs smaksatta har ett syfte och jag förstår inte att vuxna tyckte det var en lämplig sak att ge trettonåringar. De kan informeras om att det finns, men de kunde ha fått vanliga.

Jag känner min dotter, hon är en sån som vill få högsta betyg i allt och att hon inte skulle minnas vad menskoppen är till för om de sagt det tror jag helt enkelt inte på. 

Självklart är det bra att umo åker runt och informerar, men jag fick känslan att det var mer ploj än information den här gången. Att saker inte ger men för livet betyder inte att det är lämpligt. När det dessutom var något som verkligen inte hör hemma i undervisningen gör det ännu märkligare.

Jag förstår inte ens att man fortfarande säljer smaksatta, de jag har testat smakar verkligen illa och sedan har man glidmedel runt munnen, inte alls någon höjdare. Jag tror däremot fortfarande att du överdriver tanken att just de där ska uppmuntra ungdomarna till vissa sexuella handlingar - de vet redan hur allt sånt går till. Skrämmande nog lär de veta mer än många vuxna till och med. Och man behöver inte ens en kondom i det läget. Jag skulle se det tvärtom som positivt att uppmuntra till att använda kondom då, just för att många ungdomar idag inte fattar hur smittor sprids och att det trillar över till det vanliga användningsområdet att man inte använder dem då heller, bada med dykardräkt och allt sånt löjligt. Hellre fler kondomer än färre.

Det heter menskopp. Om din dotter är så smart kan hon nog förstå att man har dem under mensen. Hur de används är det många vuxna kvinnor som inte heller begriper sig på så jag är inte förvånad om hon inte förstod just den biten.

Det kan säkert ha varit mer ploj och skoj än ren fakta, det är väl ett sätt för dem att göra det mindre allvarligt och konstigt. Det finns alltid fler än ett sätt att se på saken. Men när du säger att det inte hör till undervisningen får du nog backa bandet för det kan jag gott tänka mig att det gör. Det är inte bara "så här blir barn till" och "stopp min kropp" utan många andra delar också. Vibratorer och kondomer kan absolut vara en del av undervisningen.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 12:57:31 följande:

Jag är inte speciellt upprörd alls, mer paff och ifrågasättande. Tycker helt enkelt inte att det var en lämplig sak att visa fram på det sättet, åtminstone inte utan förvarning, så de som inte vill vara med av olika skäl kan låta bli.

Jag rekommenderar precis som EpicF att det i så fall är rektorn du ska ta upp dina funderingar med, eftersom det är skolan som kan styra upplägget inför framtiden.
  • Anonym (Pryd much?)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 09:49:27 följande:

Anonym hmm: Det jag ställer mig emot är ju just sexleksakerna och nödvändigheten i smaksatta kondomer... Inte att de informeras. Jag gör mig inte det minsta löjlig, jag har förklarat mig upprepade gånger.

Jag hade tyckt det var jättebra om de hade visat lite olika vibratorer etc för min dotter. Onani är bra och det är väl jättebra att avdramatisera att det finns fantastiska hjälpmedel. Smaksatta kondomer är väl inget jättekonstig? 
  • Anonym (nah)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 05:17:17 följande:

Det var inte alls min avsikt att göra någon upprörd. 

Att det inte skadar är inte samma sak som att det inte är olämpligt. Förstår verkligen inte syftet alls. Varför vill man "öka chansen" att de blir använda av 13-åringar?

Men ändå är allt väldigt vagt fortfarande. Inte första tråden som jag läser där UMO/RFSU framställs i "dåligt dager" med knapphändig info.

Du förstår inte? Nähä. En person som har hanterat en kondom om än lekt med är mer benägen att inte tänka kondom som något abstrakt utan faktiskt införskaffa en när det är dags. 13åringar har sex. 1000 gånger hellre att de har en kondom, frågar en kompis eller gör som min vän i den åldern = hämtar gratis på just UMO istället för att bli gravida.

• Anonym (Skola)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 07:54:36 följande:

Som sagt. Jag har inga som helst problem med att de informeras, men det där igår kändes som att de gick för långt.

Just min dotter kunde se humorn i det även om hon var ställd till att börja med, men vissa andra kanske tog extremt illa vid sig?

Jag är själv strax över 30, så jag hade motsvarande undervisning första halvan av 00-talet, men jag hade inte varit bekväm med att se sånt tillsammans med klassen. Tyckte det var obekvämt nog att de prackade på oss kondomer.

Du har inte tänkt på att det säkert finns elever som tar illa vid sig av att läsa om krig och kungahus? Eller religion?

Tar man illa upp av skolans ämnen är det nog man själv som har störst problem. Skolan är till för lärdom och förberedelser inför vuxenlivet. Blir man kränkt över att lära sig, det är rätt illa..
  • Anonym (Skola)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 12:40:04 följande:
    Nope, hon var som sagt planerad.
    Du var alltså 19 och planerade barn?
    Minst sagt ovanligt. Hade du ens hunnit ta studenten innan du blev gravid?

Ovanligt kanske. Men minns att jag hade en klasskompis som yngre som älskade barn, intresserad av allt omkring barn, hur de tillverkas och förlöses också. När hon blev mamma efter studenten så var jag inte det minsta förvånad. Hon hade längtat efter barn hela livet typ. Så självklart existerar sånt även om det är ovanligt.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Skola) skrev 2022-09-08 14:13:06 följande:
    Du var alltså 19 och planerade barn?
    Minst sagt ovanligt. Hade du ens hunnit ta studenten innan du blev gravid?

Ovanligt kanske. Men minns att jag hade en klasskompis som yngre som älskade barn, intresserad av allt omkring barn, hur de tillverkas och förlöses också. När hon blev mamma efter studenten så var jag inte det minsta förvånad. Hon hade längtat efter barn hela livet typ. Så självklart existerar sånt även om det är ovanligt.

18 var jag när jag blev gravid. Jag blev klar med skolan under graviditeten. Lever som sagt ännu med pappan och vi har ytterligare två barn.

• Anonym (Mama)

Och nej, jag ser inte varför sexleksaker ska vara en del av skolundervisningen. Det är inte som att dessa kan göra dem vare sig gravida eller sjuka.

• Anonym (nah)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-08 15:16:51 följande:

Och nej, jag ser inte varför sexleksaker ska vara en del av skolundervisningen. Det är inte som att dessa kan göra dem vare sig gravida eller sjuka.

För att normalisera att det faktiskt är jättevanligt att det behövs för orgasm.
  • Anonym (antiglobalist)

Alla mina barn har varit "sjuka" vid sådana tillfällen. Sexualkunskap och att lära sig om kropp, ansvar, graviditeter, skydd etc är bra. Att lära sig "hbtwxyzåäö" är inte bra, utan hjärntvätt av barn. Man ska också komma ihåg att både rfsl och rfsu drar till sig sjuka personer och de har dessutom haft problem med pedofili i leden. 

• Anonym (Hmm)

Nej, men sexualundervisning handlar inte bara om hur barn blir till eller hur man hindrar det samt sexuella sjukdomar, utan både om kropp och knopp, både njutning och samtycke och mycket annat.
  • Anonym (Pryd much?)

Det är väl jättebra? De flesta tjejer behöver extra stimulans för att få orgasm under samlag, en vibrator är kanon för det. Onani och att lära känna sin kropp är väl jättebra? Ser inte en enda negativ sak med sexleksaker 
Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen