• Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Anonym (Utveckling)

Bara att vissa här skriver att prata om sex och samlevnad kan ge ett obehag hos vissa barn bevisar ju bara hur mycket undervisningen verkligen behövs ? Ska ju vara precis lika självklart att kunna prata om sex som allt annat, inte konstigt att barn inte vågar tala med sina föräldrar om sådant när till och med föräldrarna verkar tycka det är konstigt att barnen vet om sexleksaker i tonåren..  

Alla är vi olika individer självklart men nu finns det faktiskt väldigt många 13 åringar som har sex och använder leksaker redan och där just all denna kunskap är viktig hos även precis i denna ålder, och sen finns det de barn som ännu inte släppt dockorna än men som kommer behöva denna information senare oavsett.. 

Jag kan för allt I världen inte förstå hur man som förälder försöker "skydda" sin tonåring från att utsättas för att tala om sådana naturliga ämnen. Oavsett om det är en smaksatt kondom, vilka olika leksaker som existerar och hur man skyddar sig på alla vis möjliga. 

• Anonym (???)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 05:17:17 följande:

Det var inte alls min avsikt att göra någon upprörd. 

Att det inte skadar är inte samma sak som att det inte är olämpligt. Förstår verkligen inte syftet alls. Varför vill man "öka chansen" att de blir använda av 13-åringar?

Varför man vill öka chansen att de blir använda av 13-åringar? Är du dum på riktigt? Ser du inte värdet av att en 13-åring som väljer att ha sex inte blir gravid?
  • Anonym (L)
    Citronella skrev 2022-09-07 09:51:29 följande:
    Bögar och bisexuella killar har ofta analsex det sker inte bara i porrens värld. 
    Självklart- men det framgick inte när de informerade i skolor. Utan att det framställdes som något alla gör. Det är en "grej" bland unga tonåringar att man "avslutar i röven för att inte bli gravid". Det säger väl en hel del
  • Anonym (L)
    Citronella skrev 2022-09-07 09:51:29 följande:
    Bögar och bisexuella killar har ofta analsex det sker inte bara i porrens värld. 
    Självklart- men det framgick inte när de informerade i skolor. Utan att det framställdes som något alla gör. Det är en "grej" bland unga tonåringar att man "avslutar i röven för att inte bli gravid". Det säger väl en hel del
  • Anonym (Mama)

Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
    Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.

Jag vet ett barn som både svimmat och kräkts av sexualkunskapen för att hon tyckte det var så obehagligt, så jo, det finns garanterat de som skulle ha tyckt att gårdagen var jättejobbig.

• Anonym (S-G)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:54:28 följande:
    Jag vet ett barn som både svimmat och kräkts av sexualkunskapen för att hon tyckte det var så obehagligt, så jo, det finns garanterat de som skulle ha tyckt att gårdagen var jättejobbig.
    Barn som varit utsatta för övergrepp har naturligtvis anledning att inte delta.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (S-G) skrev 2022-09-07 11:02:14 följande:
    Barn som varit utsatta för övergrepp har naturligtvis anledning att inte delta.

Man behöver inte ha varit utsatt för något sånt för att känna så. Barnet var mobbad av flera i klassen och kände sig väldigt utsatt i situationen.

• Anonym (nadja)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 11:05:43 följande:

Man behöver inte ha varit utsatt för något sånt för att känna så. Barnet var mobbad av flera i klassen och kände sig väldigt utsatt i situationen.

Men då låter det som att problemet inte låg just i sexualundervisningen utan mer i att barnet var mobbat?

Du är 30 år med en 13-åring. Hade du tillgång till preventivmedel när du blev gravid? 
  • Anonym (Mama)
    Anonym (nadja) skrev 2022-09-07 12:31:23 följande:
    Men då låter det som att problemet inte låg just i sexualundervisningen utan mer i att barnet var mobbat?

Du är 30 år med en 13-åring. Hade du tillgång till preventivmedel när du blev gravid? 

Hon tyckte ämnet var obehagligt och det förvärrades av att hon tvingades ha det med människor hon kände sig otrygg med.

Nej jag är inte 30, "strax över" sa jag. Jag är 32 och hon var planerad. Varit tillsammans med hennes pappa sen jag var 16.

• Anonym (....)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 07:54:36 följande:

Som sagt. Jag har inga som helst problem med att de informeras, men det där igår kändes som att de gick för långt.

Just min dotter kunde se humorn i det även om hon var ställd till att börja med, men vissa andra kanske tog extremt illa vid sig?

Jag är själv strax över 30, så jag hade motsvarande undervisning första halvan av 00-talet, men jag hade inte varit bekväm med att se sånt tillsammans med klassen. Tyckte det var obekvämt nog att de prackade på oss kondomer.

Kanske därför du fick barn ung.... 
Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen