• Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Gullvivor
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 19:48:44 följande:

Ja hon har berättat som sagt.
    Leksakerna användes inte till att trä kondomer på, det var tex olika vibratorer som de fick känna på och veta vad de hette. Hade det inte varit för att jag känner min dotter och vet att hon aldrig skulle hitta på nåt sånt här skulle jag aldrig ha trott det själv.

Måste finnas fler än jag som reagerat. Hoppas nån finns här.

Det handlar INTE om sexualundervisning i sig, det är just dagens aktivitet som jag ställer mig frågande till.

Men fy vad vidrigt att dra fram sexleksaker till barn, usch. Tycker inte du överreagerar, hade blivit förbannad om det varit mitt barn. Skolan ska inte uppmuntra sånt.
  • EpicF

Ts: Det låter mer som hom varit på ett sexpartners och inte på skolans sexualundervisning. Men vad säger rektorn och läraren/mentorn när tog upp detta? 

• Anonym (Mama)
    EpicF skrev 2022-09-06 19:56:43 följande:

Ts: Det låter mer som hom varit på ett sexpartners och inte på skolans sexualundervisning. Men vad säger rektorn och läraren/mentorn när tog upp detta? 

Exakt min tanke, lät mer som möhippa än skolundervisning.
    Har inte pratat med dem än, fick veta det när hon kom hem
    idag. Ville ventilera innan jag pratar med dem för att se andras syn på det.
    De tog ju knappast någon skada av det, men tycker ändå det är olämpligt.

• Citronella

Jag har mycket svårt att tänka mig att de får klämma och känna på sexleksaker. När jag gick i skolan läste vi om olika könssjukdomar, vilka symtom de hade, hur man skyddade sig mot dem mm (det var kliniskt och vetenskapligt och lästes på samma sätt som om vi hade lärt oss vad som helst) Vi fick lära oss hur menscykeln fungerade, om flytningar, tidig utlösning mm Tyvärr delade vi upp oss i gruppen så killarna fick inte lära sig om mens och tjejerna fick inte lära sig killarnas autonomi. Vi pratade också om samtycke, förväntningar, att inte ha sex om man inte kände sig redo.

Hela undervisningen byggde på att alla var heterosexuella. RFSL kom och pratade men det var ett sidospår. När vi satt indelade i grupper skulle tjejerna prata om förväntningar kring killar något annat var otänkbart. 

• Anonym (Mama)
    Citronella skrev 2022-09-06 20:08:15 följande:

Jag har mycket svårt att tänka mig att de får klämma och känna på sexleksaker. När jag gick i skolan läste vi om olika könssjukdomar, vilka symtom de hade, hur man skyddade sig mot dem mm (det var kliniskt och vetenskapligt och lästes på samma sätt som om vi hade lärt oss vad som helst) Vi fick lära oss hur menscykeln fungerade, om flytningar, tidig utlösning mm Tyvärr delade vi upp oss i gruppen så killarna fick inte lära sig om mens och tjejerna fick inte lära sig killarnas autonomi. Vi pratade också om samtycke, förväntningar, att inte ha sex om man inte kände sig redo.

Hela undervisningen byggde på att alla var heterosexuella. RFSL kom och pratade men det var ett sidospår. När vi satt indelade i grupper skulle tjejerna prata om förväntningar kring killar något annat var otänkbart. 

Ja, men det fick de uppenbarligen. Det skulle tydligen ses som en rolig grej. Det här var alltså ungdomsmottagningens påhitt, inget skolan stod för.

• EpicF
    Citronella skrev 2022-09-06 20:08:15 följande:

Just det där att delas upp i grupper är väldigt dumt. Det gjorde inte vi. Vi fick lära oss om båda könen. 
  • Citronella
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 20:10:22 följande:

Ja, men det fick de uppenbarligen. Det skulle tydligen ses som en rolig grej. Det här var alltså ungdomsmottagningens påhitt, inget skolan stod för.

Det är väl inget att reagera på tycker jag. Det är ungdomsmottagningens grej hur de vill lägga upp det inte föräldrarnas. 
    EpicF skrev 2022-09-06 20:11:13 följande:
    Just det där att delas upp i grupper är väldigt dumt. Det gjorde inte vi. Vi fick lära oss om båda könen. 
    Jag håller med. 
  • Anonym (Mama)
    Citronella skrev 2022-09-06 20:22:22 följande:
    Det är väl inget att reagera på tycker jag. Det är ungdomsmottagningens grej hur de vill lägga upp det inte föräldrarnas. 
    EpicF skrev 2022-09-06 20:11:13 följande:
    Jag håller med. 

Är det mindre olämpligt för att det var ungdomsmottagningen?

• Anonym (Olika beroende på skola)

Det hör är bara något jag hört, nån lärare i tråden kan säkert rätta mig om jag har fel.

Vilken och hur sexualkunskapen är beror väldigt mycket på vilka lärare och vilken skola det är. Trots kommunal skola är det helt olika. Från "way too much" till "vadfan är nymoralism inne igen?"

• Citronella
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 20:24:53 följande:

Är det mindre olämpligt för att det var ungdomsmottagningen?

Jag tycker inte det är olämpligt överhuvudtaget. Men jag tycker skolans jobb är att syssla med utbildning och det här är inte riktigt utbildning på det sättet så det känns mer naturligt att det sker på ungdomsmottagningen. 
Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen