Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Citronella skrev 2022-09-06 20:22:22 följande:
    Det är väl inget att reagera på tycker jag. Det är ungdomsmottagningens grej hur de vill lägga upp det inte föräldrarnas. 
    EpicF skrev 2022-09-06 20:11:13 följande:
    Just det där att delas upp i grupper är väldigt dumt. Det gjorde inte vi. Vi fick lära oss om båda könen. 
    Jag håller med. 

Är det mindre olämpligt för att det var ungdomsmottagningen?

• Anonym (Mama)
    Anonym (nah) skrev 2022-09-06 23:23:52 följande:
    Nej, det känns väldigt långsökt att elever i 7an ska få veta olika namn på vibratorer. Förutom Satisfyer och möjligen en old school Rabbit är det inget som ens namnges. Jag tycker att en väldigt vag trådstart som har poängen att folk ska bli upprörda är väldigt trist. Att se sexleksaker skadar inte någon i den åldern plus smaksatta kondomer... är självklart för att det faktiskt ökar chansen att dessa blir använda/undersökta även om det mest blir vattenballonger i den åldern

Det var inte alls min avsikt att göra någon upprörd. 

Att det inte skadar är inte samma sak som att det inte är olämpligt. Förstår verkligen inte syftet alls. Varför vill man "öka chansen" att de blir använda av 13-åringar?

• Anonym (Mama)

Som sagt. Jag har inga som helst problem med att de informeras, men det där igår kändes som att de gick för långt.

Just min dotter kunde se humorn i det även om hon var ställd till att börja med, men vissa andra kanske tog extremt illa vid sig?

Jag är själv strax över 30, så jag hade motsvarande undervisning första halvan av 00-talet, men jag hade inte varit bekväm med att se sånt tillsammans med klassen. Tyckte det var obekvämt nog att de prackade på oss kondomer.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-07 08:38:49 följande:
    Det är högst lämpligt att prata med 13-åringar om hur en kondom ser ut, hur den används och ffa varför. Eller du kanske är redo att bli mormor...?
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 07:54:36 följande:

Som sagt. Jag har inga som helst problem med att de informeras, men det där igår kändes som att de gick för långt.

Just min dotter kunde se humorn i det även om hon var ställd till att börja med, men vissa andra kanske tog extremt illa vid sig?

Jag är själv strax över 30, så jag hade motsvarande undervisning första halvan av 00-talet, men jag hade inte varit bekväm med att se sånt tillsammans med klassen. Tyckte det var obekvämt nog att de prackade på oss kondomer.

Sluta tillskriva andra unga personer obehagskänslor bara för att DU tyckte att det var obekvämt med kondomer. Många tycker att det är spännande, pinsamt och lite fnittrigt men för många är det jätteviktig information att få till sig i tid. Din dotter verkar inte ha tagit illa vid sig, ska du vara kränkt by proxy lite bara för att...? Släpp det. Hon har sett det hon har sett, hon har hört det hon har hört, och lika bra är det. Kunskap är viktigt, i det här fallet "livsviktigt".

Ja det är verkligen livsviktigt för trettonåringar att få klämma på sexleksaker och ännu bättre om det är i sällskap med klassen.

• Anonym (Mama)

Anonym hmm: Det jag ställer mig emot är ju just sexleksakerna och nödvändigheten i smaksatta kondomer... Inte att de informeras. Jag gör mig inte det minsta löjlig, jag har förklarat mig upprepade gånger.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-07 09:56:20 följande:
    Att de är just smaksatta spelar ingen roll, de vuxna inbillar sig väl att det blir "roligare" att prata om dem då. Leksaker är inte ett nödvändigt inslag men det är inte heller något som man måste låta bli att prata om. Många i den åldern har intresse kring kropp och sexualitet mm. Vi pratar om en timmes besök hos UMO, de vet förhoppningsvis vad stället är till för nu och resten av undervisningen lär fokusera på sånt som inte är sexleksaker så det känns verkligen överdrivet att dra på så stora växlar för en sådan här sak. Det är gjort. Ingen skada skedd.

Jo du gör dig löjlig när du kommer med såna kommentarer som du gjorde. Du fattar väl själv att leksaker inte är livsnödvändiga, eller trodde du på ALLVAR att det kunde vara det jag menade? Vem är blåst i så fall, du eller jag?

Hur vet du att det är "ingen skada skedd"? Vissa vägrade vara med, du vet inte vilket obehag det kan ha gett. Såna saker ska man verkligen inte behöva få upp i ansiktet sådär. Hade räckt med bilder om de absolut måste prata om det.

Själva informationen verkar ha varit bristfällig dessutom, för min dotter var jätteförvirrad och frågade hur en menskopp fungerar. Däremot hade hon lärt sig namnen på massa olika vibratorer.

• Anonym (Mama)

Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
    Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.

Jag vet ett barn som både svimmat och kräkts av sexualkunskapen för att hon tyckte det var så obehagligt, så jo, det finns garanterat de som skulle ha tyckt att gårdagen var jättejobbig.

• Anonym (Mama)
    Anonym (S-G) skrev 2022-09-07 11:02:14 följande:
    Barn som varit utsatta för övergrepp har naturligtvis anledning att inte delta.

Man behöver inte ha varit utsatt för något sånt för att känna så. Barnet var mobbad av flera i klassen och kände sig väldigt utsatt i situationen.

• Anonym (Mama)
    Anonym (nadja) skrev 2022-09-07 12:31:23 följande:
    Men då låter det som att problemet inte låg just i sexualundervisningen utan mer i att barnet var mobbat?

Du är 30 år med en 13-åring. Hade du tillgång till preventivmedel när du blev gravid? 

Hon tyckte ämnet var obehagligt och det förvärrades av att hon tvingades ha det med människor hon kände sig otrygg med.

Nej jag är inte 30, "strax över" sa jag. Jag är 32 och hon var planerad. Varit tillsammans med hennes pappa sen jag var 16.

• Anonym (Mama)
    Anonym (....) skrev 2022-09-07 12:37:54 följande:
    Kanske därför du fick barn ung.... 
    Nope, hon var som sagt planerad.
  • Anonym (Mama)
    EpicF skrev 2022-09-07 12:41:42 följande:
    Så vad da rektorn? Du har haft några timmar på dig art kontakta rektor. 

Har inte gjort det och vet inte om jag ska det. Är väl mer ungdomsmottagningen jag borde vända mig till isf.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-09-07 12:45:14 följande:
    Så vad är skillnaden mellan smaksatta kondomer och andra? Knottriga, ribbade, XL, fjärilstunna...? Får man bara visa Profil eller vilka fler skulle vara godkända om du skulle bygga upp den optimala undervisningen?
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:02:36 följande:

Hur vet du att det är "ingen skada skedd"? Vissa vägrade vara med, du vet inte vilket obehag det kan ha gett. Såna saker ska man verkligen inte behöva få upp i ansiktet sådär. Hade räckt med bilder om de absolut måste prata om det.

Själva informationen verkar ha varit bristfällig dessutom, för min dotter var jätteförvirrad och frågade hur en menskopp fungerar. Däremot hade hon lärt sig namnen på massa olika vibratorer.

Obehag är något som man kan uppleva på många sätt. Om vi pratar om en genomsnittlig elev så kan vissa uppleva det obehagligt att dissekera fiskar på lektionstid t ex, men det är fortfarande ett inslag i undervisningen som man förväntar sig att de flesta elever kan överleva utan livslångt trauma där de sitter i ett hörn och skakar eller har mardrömmar dagarna efteråt. Att någon känner "obehag" betyder inte i sig att undervisningen är olämplig.

Vi kan vända på steken så kan du tala om för mig hur du vet att det blev "skada skedd". Du kan också tala om hur många som kände obehag och varför. Bilder eller föremål spelar ingen roll, varför blir det farligare för att de som ville hade möjlighet att ta i dem?

Jaja, men nu kan det ju vara så att din dotter var mycket mer intresserad av vibratorer än av menskoppar. Hon hade säkert kunnat ställa frågor efteråt om hon undrade något. Jag ska tala om för dig att oavsett innehåll i undervisningen så kommer det alltid finnas saker som hon tycker är förvirrande och som hon inte förstår. Det betyder inte att informationen i sig är bristfällig. Det känns mest som att du själv överreagerar på situationen och griper efter halmstrån för att svartmåla inslaget med Umo. Kan du inte se någonting positivt med besöket??

För att det faktum att de ens görs smaksatta har ett syfte och jag förstår inte att vuxna tyckte det var en lämplig sak att ge trettonåringar. De kan informeras om att det finns, men de kunde ha fått vanliga.

Jag känner min dotter, hon är en sån som vill få högsta betyg i allt och att hon inte skulle minnas vad menskoppen är till för om de sagt det tror jag helt enkelt inte på. 

Självklart är det bra att umo åker runt och informerar, men jag fick känslan att det var mer ploj än information den här gången. Att saker inte ger men för livet betyder inte att det är lämpligt. När det dessutom var något som verkligen inte hör hemma i undervisningen gör det ännu märkligare.

• Anonym (Mama)

Jag är inte speciellt upprörd alls, mer paff och ifrågasättande. Tycker helt enkelt inte att det var en lämplig sak att visa fram på det sättet, åtminstone inte utan förvarning, så de som inte vill vara med av olika skäl kan låta bli.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Skola) skrev 2022-09-08 14:13:06 följande:
    Du var alltså 19 och planerade barn?
    Minst sagt ovanligt. Hade du ens hunnit ta studenten innan du blev gravid?

Ovanligt kanske. Men minns att jag hade en klasskompis som yngre som älskade barn, intresserad av allt omkring barn, hur de tillverkas och förlöses också. När hon blev mamma efter studenten så var jag inte det minsta förvånad. Hon hade längtat efter barn hela livet typ. Så självklart existerar sånt även om det är ovanligt.

18 var jag när jag blev gravid. Jag blev klar med skolan under graviditeten. Lever som sagt ännu med pappan och vi har ytterligare två barn.

• Anonym (Mama)

Och nej, jag ser inte varför sexleksaker ska vara en del av skolundervisningen. Det är inte som att dessa kan göra dem vare sig gravida eller sjuka.

Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen