• Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Anonym (Grodan)

Jag jobbbar själv som barnmorska på ungdomsmottagning och vi har klassbesök för årskurs 8. Vi skulle aldrig prata om eller visa sexleksaker. Det är en informationsträff om vad vi kan hjälpa ungdomen med. Vi är ju barnmorskor och kuratorer och informerar om att de kan komma till oss för att prata med kurator om de mår dåligt, till bm för att få hjälp med prev, menssmärta, undersökningar osv.

• EpicF

Sekleksak i form av en penis är för att få träna på att sätta på kondom. Vilket är ett utmärkt sätt att lära sig skydd. Sexualundervisning i den åldern får ut på att lära sig om skydd, graviditet och rätten att säga nej. Inte direkt vad för sexleksaker man kan använda eller om onani. 

• Anonym (Grodan)

Vi pratar om samtycke och relationer, åldersgränser mm. Om de vill ha några kondomer med hem så får de det men vi poängterar att det är för att de ska se hur de ser ut, inte att vi uppmuntrar till sex.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 19:29:45 följande:

Nej vi visste inga detaljer, inte mer än att de skulle träffa dem. Det var typ en timme.

Vem har sagt att de ska få smaksatta kondomer och klämma på sexleksaker då?
  • Fiona M

Det var sexualkunskap när jag gick i högstadiet också.
    Tog du själv skada?

• Anonym (Mama)

Det är mitt barn som berättat, hon har inga svårigheter att prata med mig om allt sånt.

• Anonym (Mama)

Fiona M: Fick du också smaksatta kondomer och lära dig namnen på olika sexleksaker?

• EpicF
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 19:42:50 följande:

Det är mitt barn som berättat, hon har inga svårigheter att prata med mig om allt sånt.

Så hon har berättat att de fått känna på sexleksaker och fått smaksatta kondomer? 

När jag var i den åldern fick vi trä på kondom på bananer. Mycket bättre i mina ögon att de får trä på kondomer på på mera penisliknande dildosar. 
  • Anonym (80-talet)

När jag gick i högstadiet så var det en gurka som läraren använde för att visa ... vet inte om det är bättre än en leksak? 

• Anonym (Mama)

Ja hon har berättat som sagt.
    Leksakerna användes inte till att trä kondomer på, det var tex olika vibratorer som de fick känna på och veta vad de hette. Hade det inte varit för att jag känner min dotter och vet att hon aldrig skulle hitta på nåt sånt här skulle jag aldrig ha trott det själv.

Måste finnas fler än jag som reagerat. Hoppas nån finns här.

Det handlar INTE om sexualundervisning i sig, det är just dagens aktivitet som jag ställer mig frågande till.

Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen