• Citronella

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Jag har mycket svårt att tänka mig att de får klämma och känna på sexleksaker. När jag gick i skolan läste vi om olika könssjukdomar, vilka symtom de hade, hur man skyddade sig mot dem mm (det var kliniskt och vetenskapligt och lästes på samma sätt som om vi hade lärt oss vad som helst) Vi fick lära oss hur menscykeln fungerade, om flytningar, tidig utlösning mm Tyvärr delade vi upp oss i gruppen så killarna fick inte lära sig om mens och tjejerna fick inte lära sig killarnas autonomi. Vi pratade också om samtycke, förväntningar, att inte ha sex om man inte kände sig redo.

Hela undervisningen byggde på att alla var heterosexuella. RFSL kom och pratade men det var ett sidospår. När vi satt indelade i grupper skulle tjejerna prata om förväntningar kring killar något annat var otänkbart. 

• Citronella
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 20:10:22 följande:

Ja, men det fick de uppenbarligen. Det skulle tydligen ses som en rolig grej. Det här var alltså ungdomsmottagningens påhitt, inget skolan stod för.

Det är väl inget att reagera på tycker jag. Det är ungdomsmottagningens grej hur de vill lägga upp det inte föräldrarnas. 
    EpicF skrev 2022-09-06 20:11:13 följande:
    Just det där att delas upp i grupper är väldigt dumt. Det gjorde inte vi. Vi fick lära oss om båda könen. 
    Jag håller med. 
  • Citronella
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 20:24:53 följande:

Är det mindre olämpligt för att det var ungdomsmottagningen?

Jag tycker inte det är olämpligt överhuvudtaget. Men jag tycker skolans jobb är att syssla med utbildning och det här är inte riktigt utbildning på det sättet så det känns mer naturligt att det sker på ungdomsmottagningen. 
  • Citronella
    Anonym (L) skrev 2022-09-07 09:42:18 följande:

Att få känna och klämma på sexleksaker tycker jag inte alls är lämpligt för 13-åringar, lika lite som att RFSU informerar om bdsm och analsex som de gjorde i någon skola. Det är att normalisera porr.

Bögar och bisexuella killar har ofta analsex det sker inte bara i porrens värld. 
Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen