• EpicF

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Sekleksak i form av en penis är för att få träna på att sätta på kondom. Vilket är ett utmärkt sätt att lära sig skydd. Sexualundervisning i den åldern får ut på att lära sig om skydd, graviditet och rätten att säga nej. Inte direkt vad för sexleksaker man kan använda eller om onani. 

• EpicF
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-06 19:42:50 följande:

Det är mitt barn som berättat, hon har inga svårigheter att prata med mig om allt sånt.

Så hon har berättat att de fått känna på sexleksaker och fått smaksatta kondomer? 

När jag var i den åldern fick vi trä på kondom på bananer. Mycket bättre i mina ögon att de får trä på kondomer på på mera penisliknande dildosar. 
  • EpicF

Ts: Det låter mer som hom varit på ett sexpartners och inte på skolans sexualundervisning. Men vad säger rektorn och läraren/mentorn när tog upp detta? 

• EpicF
    Citronella skrev 2022-09-06 20:08:15 följande:

Jag har mycket svårt att tänka mig att de får klämma och känna på sexleksaker. När jag gick i skolan läste vi om olika könssjukdomar, vilka symtom de hade, hur man skyddade sig mot dem mm (det var kliniskt och vetenskapligt och lästes på samma sätt som om vi hade lärt oss vad som helst) Vi fick lära oss hur menscykeln fungerade, om flytningar, tidig utlösning mm Tyvärr delade vi upp oss i gruppen så killarna fick inte lära sig om mens och tjejerna fick inte lära sig killarnas autonomi. Vi pratade också om samtycke, förväntningar, att inte ha sex om man inte kände sig redo.

Hela undervisningen byggde på att alla var heterosexuella. RFSL kom och pratade men det var ett sidospår. När vi satt indelade i grupper skulle tjejerna prata om förväntningar kring killar något annat var otänkbart. 

Just det där att delas upp i grupper är väldigt dumt. Det gjorde inte vi. Vi fick lära oss om båda könen. 
  • EpicF
    Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:54:28 följande:

Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
    Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.

Jag vet ett barn som både svimmat och kräkts av sexualkunskapen för att hon tyckte det var så obehagligt, så jo, det finns garanterat de som skulle ha tyckt att gårdagen var jättejobbig.

Så vad da rektorn? Du har haft några timmar på dig art kontakta rektor. 
  • EpicF

Ts: Det är rektorn på skolan du ska vända dig till. Och eftersom du uppenbarligen är extremt (överdrivet) upprörd så ska du prata med rektorn idag. 

Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen