Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
När jag gick i högstadiet så var det en gurka som läraren använde för att visa ... vet inte om det är bättre än en leksak?
När jag gick i högstadiet så var det en gurka som läraren använde för att visa ... vet inte om det är bättre än en leksak?
Tänker på min son som gick i en hbtq-certifierad skola i högstadiet. Det var temaveckor varje år Om sex. Det jag störde mig på där var att det var så inriktat på sex och hbtqi-frågor. Man lyfte väldigt starkt att det är ok att ha sex med vemsomhelst och det var mycket fokus på orgasm och sånt.
En dag var han upprörd när jag kom hem. Han hade haft sex med sig själv (det är termen de fick lära sig) och försökt få en prostataorgasm men det hade gjort ont och börjat blöda lite.
Då tyckte jag att de faktiskt kunde hållit undervisningen på en mer grundläggande nivå. Men det positiva var att de lyckades avdramatisera så han vågade prata med mig. Överlag har han en väldigt avslappnad syn på hbtqi-frågor och jag antar att det är bra. Sex verkar inte alls särskilt spännande för honom.
Min största kritik mot upplägget är att det är typ noll koppling mellan sex och känslor i den undervisningen. Det är massor om fysiskt sex, men inget om samlevnad så att säga. Utöver samtycke förstås. Många timmars tjat om tjejers rätt att säga nej, avbryta, Osv men inget om att killar har samma rätt. Det var när vi pratade om hemma då.
Nu går han i gymnasiet och verkar inte ha tagit skada mer än att han inte är alls intresserad av att dejta varken tjejer eller killar. Han kanske blev avskräckt av RFSL:s certifierade sexundervisning haha.