Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:54:28 följande:
Väldigt tröttsamt hur folk väljer att förvränga mina ord. För sista gången nu:
Jag har inga som helst problem med att de får lära sig om det, det var sexleksakerna och smaksatta kondomer jag är/var skeptisk till. Jag har inte påskrivit någon känslor eller åsiker, men jag tycker ändå att det var ett övertramp, framför allt leksakerna.
Så vad är skillnaden mellan smaksatta kondomer och andra? Knottriga, ribbade, XL, fjärilstunna...? Får man bara visa Profil eller vilka fler skulle vara godkända om du skulle bygga upp den optimala undervisningen?
Anonym (Mama) skrev 2022-09-07 10:02:36 följande:
Hur vet du att det är "ingen skada skedd"? Vissa vägrade vara med, du vet inte vilket obehag det kan ha gett. Såna saker ska man verkligen inte behöva få upp i ansiktet sådär. Hade räckt med bilder om de absolut måste prata om det.
Själva informationen verkar ha varit bristfällig dessutom, för min dotter var jätteförvirrad och frågade hur en menskopp fungerar. Däremot hade hon lärt sig namnen på massa olika vibratorer.
Obehag är något som man kan uppleva på många sätt. Om vi pratar om en genomsnittlig elev så kan vissa uppleva det obehagligt att dissekera fiskar på lektionstid t ex, men det är fortfarande ett inslag i undervisningen som man förväntar sig att de flesta elever kan överleva utan livslångt trauma där de sitter i ett hörn och skakar eller har mardrömmar dagarna efteråt. Att någon känner "obehag" betyder inte i sig att undervisningen är olämplig.
Vi kan vända på steken så kan du tala om för mig hur du vet att det blev "skada skedd". Du kan också tala om hur många som kände obehag och varför. Bilder eller föremål spelar ingen roll, varför blir det farligare för att de som ville hade möjlighet att ta i dem?
Jaja, men nu kan det ju vara så att din dotter var mycket mer intresserad av vibratorer än av menskoppar. Hon hade säkert kunnat ställa frågor efteråt om hon undrade något. Jag ska tala om för dig att oavsett innehåll i undervisningen så kommer det alltid finnas saker som hon tycker är förvirrande och som hon inte förstår. Det betyder inte att informationen i sig är bristfällig. Det känns mest som att du själv överreagerar på situationen och griper efter halmstrån för att svartmåla inslaget med Umo. Kan du inte se
någonting positivt med besöket??