Inlägg från: Anonym (Mama) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mama)

Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen

Dottern går i sjuan.
    Vad brukar de få lära sig? Jag är inte pryd, men jag är väldigt kluven till den här dagens "utbildning". 

Jag ser verkligen ingen anledning till att de tex ska klämma och känna på sexleksaker, få smaksatta kondomer etc.

• Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen
  • Anonym (Mama)
    Anonym (X) skrev 2022-09-06 18:33:03 följande:

Varför inte? Det är jättebra att dom får kunskaper om hur man skyddar sig och att träna på att använda kondomer osv. Då blir det inte så jobbigt första gången i skarpt läge  vet man hur nått ska användas är chansen större att det används

Men SMAKSATTA, och varför behöver de veta namn på sexleksaker?

• Anonym (Mama)

Jag är inte naiv, min 13-åring vet garanterat mer än jag kan föreställa mig och det är inget konstigt, men tycker ändå att det är konstigt att de ska tvingas se på sexleksaker i skolan. 

Kondomer, sure, men varför smaksatta?

• Anonym (Mama)

Nej vi visste inga detaljer, inte mer än att de skulle träffa dem. Det var typ en timme.

• Anonym (Mama)

Men snälla, jag har väl inte visat något moralpanik? Självklart ska de ha information, men det här var något annat.

• Anonym (Mama)

Det är mitt barn som berättat, hon har inga svårigheter att prata med mig om allt sånt.

• Anonym (Mama)

Fiona M: Fick du också smaksatta kondomer och lära dig namnen på olika sexleksaker?

• Anonym (Mama)

Ja hon har berättat som sagt.
    Leksakerna användes inte till att trä kondomer på, det var tex olika vibratorer som de fick känna på och veta vad de hette. Hade det inte varit för att jag känner min dotter och vet att hon aldrig skulle hitta på nåt sånt här skulle jag aldrig ha trott det själv.

Måste finnas fler än jag som reagerat. Hoppas nån finns här.

Det handlar INTE om sexualundervisning i sig, det är just dagens aktivitet som jag ställer mig frågande till.

• Anonym (Mama)
    EpicF skrev 2022-09-06 19:56:43 följande:

Ts: Det låter mer som hom varit på ett sexpartners och inte på skolans sexualundervisning. Men vad säger rektorn och läraren/mentorn när tog upp detta? 

Exakt min tanke, lät mer som möhippa än skolundervisning.
    Har inte pratat med dem än, fick veta det när hon kom hem
    idag. Ville ventilera innan jag pratar med dem för att se andras syn på det.
    De tog ju knappast någon skada av det, men tycker ändå det är olämpligt.

• Anonym (Mama)
    Citronella skrev 2022-09-06 20:08:15 följande:

Jag har mycket svårt att tänka mig att de får klämma och känna på sexleksaker. När jag gick i skolan läste vi om olika könssjukdomar, vilka symtom de hade, hur man skyddade sig mot dem mm (det var kliniskt och vetenskapligt och lästes på samma sätt som om vi hade lärt oss vad som helst) Vi fick lära oss hur menscykeln fungerade, om flytningar, tidig utlösning mm Tyvärr delade vi upp oss i gruppen så killarna fick inte lära sig om mens och tjejerna fick inte lära sig killarnas autonomi. Vi pratade också om samtycke, förväntningar, att inte ha sex om man inte kände sig redo.

Hela undervisningen byggde på att alla var heterosexuella. RFSL kom och pratade men det var ett sidospår. När vi satt indelade i grupper skulle tjejerna prata om förväntningar kring killar något annat var otänkbart. 

Ja, men det fick de uppenbarligen. Det skulle tydligen ses som en rolig grej. Det här var alltså ungdomsmottagningens påhitt, inget skolan stod för.

Svar på tråden Sexualkunskap och möte med ungdomsmottagningen