• Anonym (Å)

11-månaders bebis sömn?

Hittils har min lilla tjej sovit så bra,  men nu senaste veckan har de inte varit så..

Hon somnar bra utan problem på kvällen, men sen vaknar hon första gången efter ca 4-5 timmar, otröstbar . Om jag stryker henne på ryggen så är hon ok och låter om hon somnar om , men så fort jag tar bort handen börjar hon gråta igen.

Sen det enda som funkar är napp flaska.. Tror inte hon är hungrig men 200ml ersättning hjälper, ett tag iallafall, hon somnar om. 

Men.. efter de vaknar hon mellan ca 2 timmar.

Vet ju inte vad som är fel? 

• Svar på tråden 11-månaders bebis sömn?
  • Anonym (Å)

Hur länge varar detta tro? Har en så nöjd bebis dagtid men det här med att vakna på natten mellan 1-2 timmar känns väldigt jobbigt. 

Kanske inte var bra att jag blev van med bra natt sömn :/ är helt slut.  

• Anonym (Å)
    Anonym (Trötter) skrev 2022-09-09 06:21:14 följande:

Hej,

Det är tyvärr olika har vi fått till svar. Våran lilla krabat på 16 månader sov endast "okej" första 3-4 månaderna med ett par uppvak per natt för mat.
    Efter det så har han sovit extremt dåligt med olika faser hur han betett sig men det har bara böivit sämre och sömre för oss.
    Senaste halvåret så sover han ok ungefär 20-23 för att sen vakna upprepande gånger och det krävs att man bär eller tröstar honom länge för att han ska somna till i 20 minuters perioder i stort sett. Vaknar alltid för morgonen mellan 4-5.
    Sover ca 1-1,5 timma kl 12 på dagen också.

Vi har ju frågat efter hjälp för detta länge men allt dom säger är att barn sover olika och rekomenderar oss att ta hjälp av släkt och vänner.

Vi har sen vi fick honom tex inte sovit i samma sovrum utan ena personen tar honom kanske 20-4 och sen byts man av.
    Försöker sova på dagarna när han sover eller mormor kan ta honom lite.

Det är kanske en klen tröst just nu men mindset är A&O. Man klarar så fruktansvärt mycket mer än vad man tror. Försök tänk att det lunde varit väldigt mkt värre sömn. Tänk på vad ni ska göra för nåt kul imorn. Motionera och vila när du kan. 

Med lite perspektiv på hur andra har det (vi har vänner vars barn som fick leukumi) så blev våra bekymmer väldigt små.

Hur min natt har varit inatt? Gick och la mig kl 20, vaknade av junior kl 20.50 som grät i stort sett fram till midnatt när han somnade till i 35 minuter sen var vi vakna till 3.30 när mamman kom och bytte av då båda är igång och jobbar nu så jag gick för att sova 1,5 timma innan jag skulle upp till jobbet 🤷?♂️.

Du kommer klara det fint och förhoppningsvis så sover din dotter bättre snart 🙂

Tack för svar! <3

Ja jag försöker tänkta hur värre det kunde vart.  Till ex min vän miste nyligen sitt barn bara 9 år gammalt :'( Då klagar jag hellre på för lite sömn!

Nu senaste veckan har det varit på ett sätt bättre men fortfarande inte bra... Ett sätt att få henne att somna om är att ge henne ersättning/välling i flaska... Visst, i denna ålder ska man ju inte ge mat på natten (11 månader). Men det är det enda som funkar ... (efter att ha provat minst 1 timme annat). Men, detta händer dock inte varje natt . Nu har vi haft 2 nätter utan nattmat! Hon vaknade 1-2 gånger men slutade gråta så fort hon fick nappen. Sen sover vi till ca 8-9 på morgonen, många får ju gå upp kl 6-7 så är tacksam för de!

Kände mig så misslyckad av att vara så trött efter bara 1 vecka när många får kämpa i månader! Men jag var bara känslig och trött..

Har haft en vän som hjälp till så hon tagit hand om dottern när hon vaknat och jag har fått sovmorgon. Dock är sömnen inte så djup , är beredd hela tiden om "något skulle hända" haha .. 

Sen det med läggning.. Om vi gör så att vi borstar tänderna och sedan lägger henne kan de ta 1-2 timmar.. Men.. om vi matar med flaska i famnen så somnar hon i famnen! Trodde detta var över för flera månqder sedan ju!

Men ja  tänker att jag kämpar utan flaska alltid när jag orkar men är jag för slut så ger jag den även om tänderna inte blir borstade..
Svar på tråden 11-månaders bebis sömn?