Anonym (Orolig) skrev 2022-08-29 16:08:43 följande:
Tonåring vänner
Min dotter är 13 år och har nyligen börjat högstadiet, hon hamnade i samma klass som sin bästis, dom har varit tajta sen dom var tre år och såå glada att dom hamnade i samma klass
Nu har hennes kompis börjat hänga med en anan tjej och är inte alltid så snäll mot dottern
Nu är dom i tonåren o utvecklas olika o har olika intressen men kompisen förändrades snabbt o det är många som har påpekat detta till dottern
Jag märker att dottern tycker det är jobbigt att förlorat sin vän så hastigt och jag som mamma känner en oro över det
Vi pratar mycket o jag stöttar
Ngn annan som varit med om samma sakno vill dela med sig?
I den åldern har båda mina barn haft det lite si och så med vänner. Dels har det varit en hel del drama, nån har blivit sur och de tänker aldrig prata med varandra mer... för att bli vänner igen efter några dagar eller tom veckor. Och dels att de växt i från varandra, för man utvecklas så olika i den åldern och får olika intressen.
Mina tjejer har många gånger varit ledsna, känt sig ensamma, utanför. Och säkert också i perioder varit den som lämnat nån annan att känna sig leden och utanför.
Man kan ju inte som förälder trösta bort allt, fast man vill. Men dels lära barnet att hantera dramat, och dels lära barnet att det inte alltid handlar om en själv att kompisen vill hänga med nån annan eller inte har tid. Uppmuntra barnet att skapa andra och fler kontakter, kanske i klassen eller i nån aktivitet. Och trösta när det känns svårt och sorgset.
Om ni pratar och stöttar så är det nog det ni kan göra. Låta henne vara ledsen, men också öppna för att det finns andra att vara med, kanske nya vänner att hitta och att det ibland tar lite tid att hitta sin flock.