Hur hantera skolk pga redovisning
Ska jag hårddra det så ska du inte hantera något alls. Läraren gör de anpassningar hen anser behövs eller inte. Du kan inte kräva att ditt barn ska redovisa i en mindre grupp, läraren kan (eller inte) gör bedömningen att någon får redovisa i mindre grupp.
Har inte många muntliga föredrag hos mig, men har ett som alltid är i början på åttan. Några var hysteriskt nervösa, men alla redovisade i slutändan i år. En skulle få undantag då det finns ett bagage av ordentlig psykisk ohälsa och självskadebeteende som utlöses av ångest. Till och med den eleven beslutade sig för själv att gå upp. För några släckte vi i rummet, någon satt ner och för annan vände sig alla utom jag med ryggen mot. Alla hade växt lite i slutet på dagen då alla gjort lite mer än de vågat innan
Kanske behöver ditt barn verkligen slippa, kanske finns det andra saker läraren hade tänkt hjälpa med/ändra - men han kan ju inte veta då han inte vara där. Det enda du ska göra är att stödja barnet med hur han ska lyfta det med sin lärare. Jag har verkligen förståelse för att vissa behöver anpassningar, men din hantering av skiljen borde ju vara utgångspunkten att det är fel. Sen stötta barnet att prata med läraren. :)