Inlägg från: Anonym (Lärare grundskola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare grundskola)

Min autistiska son vägrar skolan, vad gör jag?

Hos oss i vår kommun finns det gymnasium för elever med en diagnos inom autistiskt spektra. Det är lite lättare att få plats där än på vår grundskoleenhet med samma inriktning. 

Rent generellt är det dock svårt om eleverna har fungerat utan större anpassningar i grundskola. Med större anpassningar syftar jag på assistent eller mindre undervisningsgrupp under större delen av skoldagen. 

Jag tycker du resonerar bra när du säger att det gått för kort tid. Kan du sätta en tid som ditt barn måste försöka..? 2-3 veckor? Kan ha sätta ord på vad som inte känns bra/rätt? Kanske är
    det saker som går att ändra påverka?

Om man vill byta/söka sig vidare, prata med SYV. Enligt min erfarenhet är det inte bra att låta mönstret att vara hemma, bli så befäst Som i ett helt år. Om inte program byte är aktuellt kanske IM och en praktikplats är en möjlig väg? Osäker om man får det om man är behörig, men frågan är ju fri. Hade ändå krävt någon aktivitet, som praktik eller helgjobb. Scanna av kontaktnät efter något eget om inte skolan ordnar praktik. Kanske finns det intresse som lockar? Något inom det?

Svar på tråden Min autistiska son vägrar skolan, vad gör jag?