Inlägg från: Anonym (Möllan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Möllan)

Hur gammal behöver man vara för att jobba på Kriminalvården?

Jag vill inte låta negativ men det är lite mer med kriminalvården än att bara vara frisk och ung, för att orka jobba där.

Min vän har jobbat på häkte och det är mentalt tufft. Som ung tjej kommer du att få höra allt möjligt, förutom att du har hög risk att hamna i utsatta situationer.

Ex: I ett läge var det nästan upplopp i rättssalen då den åtalade hade ett par dussin släktingar i lokalen som i princip försökte frita honom.

Min vän och en annan vakt skulle snabbt som satan föra ut fången som då passade på att klämma igen ena dörren på kollegan och då står alltså min vän (35 år, 62 kg) ensam i en liten gång mot en 25-årig lyftarkille på 110 pannor som vill ut därifrån genom andra dörren och min vän står i vägen.

Nu har vännen för all del tränat en hel del fula tricks men det går inte att kompensera för den skillnaden i fysik, framförallt inte där det är trångt.
    Som tur är slutade det hela bra, men det är bara en grej som kan hända.

En annan icke-favorit är att ta intagna som skadat sig till sjukhus, där de kan ställa till allt möjligt jävelskap. Försöka sno kanyler, skalpeller och läkemedel, riva akutrummet eller bara vara jävliga mot hela sin omgivning.

En god andel av intagna på häkte är psykiskt sjuka (min vän hävdar ca hälften men det vet jag inte om det stämmer). Några får helt overkliga raserianfall på två sekunder, inte minst om de håller på att tända av från något som de stoppar i sig när de inte sitter på häkte. Så det jobbet är mycket att leva på helspänn under sin arbetstid.

Förutom allt ovan så får man en väldigt dålig syn på manskönet av att jobba på häkte. Min vän var singel i sex år efter det jobbet och svor på att hon aldrig mer skulle bo med en man.

(Sen tog det ytterligare sju år innan en helt fantastisk man övertygade henne om att hon hade fel, men det är en annan historia. Glad )

Svar på tråden Hur gammal behöver man vara för att jobba på Kriminalvården?