• toughshit

Tonåringar som inte ber om lov

Jag lever i ett samboförhållande där partnern har tonåringar sedan tidigare. Jättefina barn, MEN de ber aldrig om lov att ta eller låna saker. Godis, glass, alkohol, parfymer, hårborstar, nagelklippare, ansiktskrämer, märkeskläder osv försvinner och ?ingen? har rört det.

Jag köper presenter till sambon och de försvinner och de återfinns ofta i tonåringarnas sovrum.

Häromdagen fanns det hår i min rakhyvel som inte var mitt, trots att ?ingen? hade använt den. Så ohygieniskt.

Både jag och sambon har sagt ifrån upprepade gånger, men det blir inte bättre för det.

Hur hanterar man en sån här situation?

(Alkohol brukar vi inte ha hemma, men det här upptäcktes då jag skulle flytta på två kartonger med whiskyflaskor i och noterade att dessa var förvånansvärt lätta för att innehålla två glasflaskor..)

"Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov
  • Anonym (så)
    toughshit skrev 2022-08-15 11:45:14 följande:
    Tonåringar som inte ber om lov

Jag lever i ett samboförhållande där partnern har tonåringar sedan tidigare. Jättefina barn, MEN de ber aldrig om lov att ta eller låna saker. Godis, glass, alkohol, parfymer, hårborstar, nagelklippare, ansiktskrämer, märkeskläder osv försvinner och ?ingen? har rört det.

Jag köper presenter till sambon och de försvinner och de återfinns ofta i tonåringarnas sovrum.

Häromdagen fanns det hår i min rakhyvel som inte var mitt, trots att ?ingen? hade använt den. Så ohygieniskt.

Både jag och sambon har sagt ifrån upprepade gånger, men det blir inte bättre för det.

Hur hanterar man en sån här situation?

(Alkohol brukar vi inte ha hemma, men det här upptäcktes då jag skulle flytta på två kartonger med whiskyflaskor i och noterade att dessa var förvånansvärt lätta för att innehålla två glasflaskor..)

Så gör tonåringar gärna och man får helt enkelt fostra den biten.

Att barnen ska få ta godis, glass etc som finns hemma ser jag som en självklarhet i mitt hem, om det är saker vikta för en specifik person eller speciellt tillfälle får man märka upp det så att det inte går åt.

Alkohol får man låsa in eller inte ha hemma om tonåringarna tar av det.  Hårborstar, kläder krämer och annat får man säga ifrån att man vill ha ifred - men då också se till att tonåringarna har eget av sånt. 

Och ja, jag tog själv allt möjligt sånt här från mina föräldrar när jag var i tonåren. Inklusive att jag använde en sax, la inte tillbaka den utan ät den försvinna i min röra, lät porslin som jag använt i mitt rum såt kvar där tills nån arg vuxen kom in och gjorde en räd för att det var tomt i skåpen. Och allt möjligt annat irriterande som man kan ställa till med. Och jag har i vuxen ålder blivit hyfsat normal utan att ha utvecklats till tjuv eller liknande. Nu är jag själv tonårsförälder nu och ser att detta gör mina barn också och jag blir irriterad i stunden, men tar det med ro på lite sikt. 
  • Anonym (så)
    toughshit skrev 2022-08-15 13:33:18 följande:
    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

Tack för ditt svar.
    Naturligtvis nekar de, särskilt om ni blir onödigt upprörda, då vill de skydda sig genom en nödlögn. Så gör många människor för att undvika skäll eller andra negativa konsekvenser. Om ni skapar ett annat förhållningssätt kommer de kanske att svara annorlunda.
  • Anonym (K)
    Anonym (så) skrev 2022-08-15 14:34:39 följande:
    Naturligtvis nekar de, särskilt om ni blir onödigt upprörda, då vill de skydda sig genom en nödlögn. Så gör många människor för att undvika skäll eller andra negativa konsekvenser. Om ni skapar ett annat förhållningssätt kommer de kanske att svara annorlunda.
    Precis. Man får förklara att lögner förstör relationen, och att man inte blir arg om de talar sanning.
  • Spucks
    toughshit skrev 2022-08-15 13:33:18 följande:
    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

Tack för ditt svar.
    Då får ni förklara för dem att från och med nu får "ingen" ersätta allt som togs utan lov av "ingens" egna pengar. I de fall de inte kommer överens vem "ingen" är, betalar båda.
  • Anonym (...)

Mina äldre bröder nallade på nån likörflaska föräldrarna hade, minns jag. Mina föräldrar drack så sällan så samma flaska räckte länge och mamma hade koll. När hon insåg att det var någon som tagit små små mängder, regelbundet under några veckor, satte hon en lapp på flaskan "du är avslöjad!"
    Haha, min ena brorsa erkände att det var han och han gjorde aldrig om det - han blev så paff av lappen. 

• Dexter dot com
    Spucks skrev 2022-08-15 14:43:57 följande:
    Då får ni förklara för dem att från och med nu får "ingen" ersätta allt som togs utan lov av "ingens" egna pengar. I de fall de inte kommer överens vem "ingen" är, betalar båda.
    Håller med !
  • toughshit
    Anonym (så) skrev 2022-08-15 14:33:00 följande:
    Så gör tonåringar gärna och man får helt enkelt fostra den biten.

Att barnen ska få ta godis, glass etc som finns hemma ser jag som en självklarhet i mitt hem, om det är saker vikta för en specifik person eller speciellt tillfälle får man märka upp det så att det inte går åt.

Alkohol får man låsa in eller inte ha hemma om tonåringarna tar av det.  Hårborstar, kläder krämer och annat får man säga ifrån att man vill ha ifred - men då också se till att tonåringarna har eget av sånt. 

Och ja, jag tog själv allt möjligt sånt här från mina föräldrar när jag var i tonåren. Inklusive att jag använde en sax, la inte tillbaka den utan ät den försvinna i min röra, lät porslin som jag använt i mitt rum såt kvar där tills nån arg vuxen kom in och gjorde en räd för att det var tomt i skåpen. Och allt möjligt annat irriterande som man kan ställa till med. Och jag har i vuxen ålder blivit hyfsat normal utan att ha utvecklats till tjuv eller liknande. Nu är jag själv tonårsförälder nu och ser att detta gör mina barn också och jag blir irriterad i stunden, men tar det med ro på lite sikt. 
    Är man hungrig får man självklart äta hemma hos oss också. Det är inget fängelse här där man bara får äta vid en viss tidpunkt. Däremot vet dom att godis, chips och dylikt äter vi endast på helger. Har vi då handlat i förväg så kan det vara trevligt när man kommer hem fredag kväll och veta att allt finns kvar, så man slipper ta de små barnen och handla en ytterligare gång för att ?ingen? har ätit upp allt utan att säga till.. förstår du min poäng?

Krämer, hårborstar, parfymer osv har dom allt eget redan men slarvar bort och då verkar det vara enklare att ta av någon annan istället för att hålla reda på sitt eget. 

Jag vet inte var du läser att jag tror att de ska bli kriminella av att använda min rakhyvel, men det är inte dit jag vill komma. Vi vill ha tips på hur man pratar med och får dem att respektera att vissa saker måste man fråga om innan man tar av, så att man åtminstone har en chans att få ha vissa saker i fred om man vill det. 
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Anonym (Fel taktik)
    Spucks skrev 2022-08-15 14:43:57 följande:
    Jag förstår att det är lockande att göra på det viset, men kollektiv bestraffning slår nästan alltid fel. Jag är själv uppvuxen med det. Genom att bestraffa både mig och min syster, för det som bara min syster hade gjort (eller struntat i att göra), gjorde mina föräldrar mig ansvarig för att uppfostra henne.

Det kunde jag inte. Jag var inte vuxen och är bara två år äldre än henne. Hon lyssnade ännu mindre på mig än på våra föräldrar.
  • Anonym (Vera)

Min fd arbetskamrat hade samma dilemma. Hon löste det genom att packa allt som försvann (smink, smycken, vissa kläder) i en stor bag. Den tog hon med sig varje dag till jobbet. Tonårsdottern vågade aldrig kommentera det, då hade hon ju avslöjat sig. 

• Anonym (M)

Du kanske ska börja låna deras favorittröjor och annat, äta deras godis etc? Haha, nej inget allvarligt tips!

Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov