Inlägg från: Anonym (så) |Visa alla inlägg
  • Anonym (så)

Tonåringar som inte ber om lov

toughshit skrev 2022-08-15 11:45:14 följande:
    Tonåringar som inte ber om lov

Jag lever i ett samboförhållande där partnern har tonåringar sedan tidigare. Jättefina barn, MEN de ber aldrig om lov att ta eller låna saker. Godis, glass, alkohol, parfymer, hårborstar, nagelklippare, ansiktskrämer, märkeskläder osv försvinner och ?ingen? har rört det.

Jag köper presenter till sambon och de försvinner och de återfinns ofta i tonåringarnas sovrum.

Häromdagen fanns det hår i min rakhyvel som inte var mitt, trots att ?ingen? hade använt den. Så ohygieniskt.

Både jag och sambon har sagt ifrån upprepade gånger, men det blir inte bättre för det.

Hur hanterar man en sån här situation?

(Alkohol brukar vi inte ha hemma, men det här upptäcktes då jag skulle flytta på två kartonger med whiskyflaskor i och noterade att dessa var förvånansvärt lätta för att innehålla två glasflaskor..)

Så gör tonåringar gärna och man får helt enkelt fostra den biten.

Att barnen ska få ta godis, glass etc som finns hemma ser jag som en självklarhet i mitt hem, om det är saker vikta för en specifik person eller speciellt tillfälle får man märka upp det så att det inte går åt.

Alkohol får man låsa in eller inte ha hemma om tonåringarna tar av det.  Hårborstar, kläder krämer och annat får man säga ifrån att man vill ha ifred - men då också se till att tonåringarna har eget av sånt. 

Och ja, jag tog själv allt möjligt sånt här från mina föräldrar när jag var i tonåren. Inklusive att jag använde en sax, la inte tillbaka den utan ät den försvinna i min röra, lät porslin som jag använt i mitt rum såt kvar där tills nån arg vuxen kom in och gjorde en räd för att det var tomt i skåpen. Och allt möjligt annat irriterande som man kan ställa till med. Och jag har i vuxen ålder blivit hyfsat normal utan att ha utvecklats till tjuv eller liknande. Nu är jag själv tonårsförälder nu och ser att detta gör mina barn också och jag blir irriterad i stunden, men tar det med ro på lite sikt. 
  • Anonym (så)
    toughshit skrev 2022-08-15 13:33:18 följande:
    Vi har gjort det, men iom att det är ?ingen? som har rört någonting så försöker dom båda två komma undan med att de inte vet något, och att då får man fråga nån annan istället. Börjar luta åt att vi verkar ha nån slags hustomte som flyttar runt och tar för sig av saker här hemma.

Tack för ditt svar.
    Naturligtvis nekar de, särskilt om ni blir onödigt upprörda, då vill de skydda sig genom en nödlögn. Så gör många människor för att undvika skäll eller andra negativa konsekvenser. Om ni skapar ett annat förhållningssätt kommer de kanske att svara annorlunda.
  • Anonym (så)
    Anonym (Vera) skrev 2022-08-16 19:49:25 följande:

Självklart har det inte med uppfostran att göra. Det är ju helt och hållet en slump hur barnen blir och uppför sig. 

Kan innehålla spår av ironi. 

Visst har det med fostran att göra, men fostran pågår under hela barnets uppväxt, det är ingen fix man gör en gång för alla. Och fostran sker i relation och även genom modellering, inte bara rena tillsägelser etc.

Under tonåren kommer dessutom en enorm utvecklingsperiod som innebär dels en stor egoism och svårighet att se andras behov, och dels ett behov att revoltera mot föräldrar/auktoriteter för att hitta sin egen identitet.

Och de flesta tonåringar kommer ur den här fasen och blir vettiga unga vuxna och vuxna sedan, så man behöver som förälder inte hetsa upp sig över alla olater om det inte börjar spåra rejält. Man kan välja sina strider, men se till att de man väljer verkligen tas hem.
  • Anonym (så)
    Spucks skrev 2022-08-16 17:52:08 följande:
    Nu förutsatte jag faktist att ungarna har ett samvete och att de inte kommer se på hur syskonet straffas för något de själv gjort. Dessutom tyder jag TS så att bägge ungdomar håller på sådär, så även om någon skulle få ett straff för något hon inte gjort blir det tvärtom en annan gång.
    Och sist: jag förväntar mig också att de lär sig snabbt av detta, för pengarna brukar ju vara viktiga i den åldern, och slutar med sitt beteende.
    Känns rätt tveksamt att det skulle fungera. Och att föräldrarna börjar ta till ohederliga metoder för att tillrättavisa tonåringarnas beteende blir liksom inte bättre. Två fel gör inte ett rätt. 
  • Anonym (så)
    Anonym (gränser) skrev 2022-08-17 11:32:45 följande:
    Man behöver skilja på uppfostran som gett resultat och det som bara blivit. Vissa barn är med fogliga och är födda med mindre bus... medan andra har mer egen vilja, "spännande idéer" och jäkelskap.

OM du aldrig haft något problem med att saker i hushållet försvinner och behövt säga till om det hela drar jag slutsatsen att du antingen har dåligt minne, eller barn som just på denna punkt ej ställer till besvär.

Men om du vill klappa dig på axel och ta åt di över din prestation, varsågod. Min erfarenhet är att detta är ett vanligt tonårsproblem som man får jobba med...
    Eller yngre barn och fattar inte vad som väntar.
Svar på tråden Tonåringar som inte ber om lov