Anonym (så) skrev 2022-08-15 14:33:00 följande:
Så gör tonåringar gärna och man får helt enkelt fostra den biten.
Att barnen ska få ta godis, glass etc som finns hemma ser jag som en självklarhet i mitt hem, om det är saker vikta för en specifik person eller speciellt tillfälle får man märka upp det så att det inte går åt.
Alkohol får man låsa in eller inte ha hemma om tonåringarna tar av det. Hårborstar, kläder krämer och annat får man säga ifrån att man vill ha ifred - men då också se till att tonåringarna har eget av sånt.
Och ja, jag tog själv allt möjligt sånt här från mina föräldrar när jag var i tonåren. Inklusive att jag använde en sax, la inte tillbaka den utan ät den försvinna i min röra, lät porslin som jag använt i mitt rum såt kvar där tills nån arg vuxen kom in och gjorde en räd för att det var tomt i skåpen. Och allt möjligt annat irriterande som man kan ställa till med. Och jag har i vuxen ålder blivit hyfsat normal utan att ha utvecklats till tjuv eller liknande. Nu är jag själv tonårsförälder nu och ser att detta gör mina barn också och jag blir irriterad i stunden, men tar det med ro på lite sikt.
Är man hungrig får man självklart äta hemma hos oss också. Det är inget fängelse här där man bara får äta vid en viss tidpunkt. Däremot vet dom att godis, chips och dylikt äter vi endast på helger. Har vi då handlat i förväg så kan det vara trevligt när man kommer hem fredag kväll och veta att allt finns kvar, så man slipper ta de små barnen och handla en ytterligare gång för att ?ingen? har ätit upp allt utan att säga till.. förstår du min poäng?
Krämer, hårborstar, parfymer osv har dom allt eget redan men slarvar bort och då verkar det vara enklare att ta av någon annan istället för att hålla reda på sitt eget.
Jag vet inte var du läser att jag tror att de ska bli kriminella av att använda min rakhyvel, men det är inte dit jag vill komma. Vi vill ha tips på hur man pratar med och får dem att respektera att vissa saker måste man fråga om innan man tar av, så att man åtminstone har en chans att få ha vissa saker i fred om man vill det.