Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Rösta blått = SD?

Hamngatan100 skrev 2022-08-10 10:26:42 följande:
    Om man rösta blått så röstar man väl automatiskt på SD?
    Jag är inte tillräckligt insatt men är det inte så att Kristersson flörtat med Jimmie ett tag.
    Om jag skulle göra valkompassen och tex hamna på L och sedan röstar på dem och det senare blir en borgerlig regering. Har jag då hjälpt Jimmie att få mer inflytande i svensk politik?
    Ja, du har i princip två val.

Det röd-gröna vänsterblocket med S-C-V-MP eller ...

Det blå-gula blocket på högersidan med M-KD-SD och L

Blocken skiljer sig åt rätt mycket i de flesta(?) frågor.

Vill du ha vänsterpolitik eller högerpolitik?

Valet är ditt.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 21:12:44 följande:

Att insinuera att det per automatik ger SD inflytande är ju också fel.

Det blå-gula blocket har redan gått ut med att de är överens om ett antal punkter så det ger SD inflytande om du röstar på M eller KD
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 23:04:05 följande:
    Jag har också fått höra att man inte kan rösta tex L för att det då ger SD mer inflytande.

Min fundering då till de som säger så är vad såna som mig ska göra. Ska vi rösta blankt eller på ett annat parti än det vi tror på har bäst politik? Hur länge? Ska jag hoppa över några val eller vänta till/om SD försvinner innan det blir okej att rösta på det jag vill igen? Skulle verkligen vilja ha svar på det.
    Vad tror du blir bättre av om du sitter på sidlinjen?

Du får välja: röd-grönt eller blå-gult.

Det är vad du i praktiken har.

Det finns inga perfekta lösningar. Röstar man blå-gult får man leva med L (vad det verkar). Röstar man röd-grönt får man dras med MP.

Sedan kan du ju förstås rösta på något parti som inte ingår i ett av de bägge blocken om du vill men det kommer ju inte att påverka någonting.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-10 15:13:48 följande:
    För att enligt folk här då så stödjer jag SD.
    Fast det innebär inte att du "inte får" rösta på L.

Du behöver bara ta ansvaret, inför dig själv, för vad du samtidigt stödjer och det är väl kanske snarare där skon klämmer?

Ungefär som alla som funderar på att rösta på C som måste ta ansvar för att de samtidigt stöttar V.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Hamngatan100 skrev 2022-08-11 09:33:40 följande:
    Låter vettigt. Så ju fler borgerliga röster som ej är M hjälper snarare till att minska SD's inflytande.
    Fler borgerliga röster överhuvudtaget spär förstås ut SD:s inflytande inom det blå-gula blocket

Även röster på M
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 10:07:16 följande:
    Men det här tankesättet gör att vi alltid kommer låsa oss i block vilket är uselt demokratiskt sett anser jag. Jag vänder mig emot att hela röstförfarandet mer blivit att skrämma folk i vad de får på köpet än att partier lyfter fram vad de själva står för.

S verkar ju mkt gå till val på att skrämma folk att allt utom dem är en röst på SD. Inte på varför man ska välja dem - trots att SD vuxit under deras tid vid makten.
    Fast det ju inte "vi" som låser in oss i block. Det är politikerna.

Så länge inget parti får 51% så måste det ske samarbeten mellan partier. Så länge vissa partier vägrar samarbeta med andra partier så bildas block.

Personligen tycker jag det är bra konsumentinformation att redan innan valet förklara att "vi kommer att jobba ihop med dem och det här vill vi göra tillsammans". Då vet folk vad det är de röstar på. Ju tydligare partierna är innan - desto mer välinformerade val kan medborgarna göra.

Jag kan inte ens tycka att block och partisamarbeten är uselt ur en demokratisk synvinkel.

Då tycker jag det är långt mycket värre att göra som exempelvis S vill göra i år. "Vi går till val på vår egen politik och sedan får vi se vad som händer".

Röstar du på S så har du ingen aning om vad du får för politik.

Alla VET att S måste samarbeta med V-MP-C för att få makten men ingen vet vad deras förhandlingar kommer att sluta i. V kräver fastighetsskatt. C kräver absolut ingen fastighetsskatt. Så vad kommer en S-regering att besluta om?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Vänsterut tack!) skrev 2022-08-13 13:07:42 följande:
    Det nya utspelet från L är ju att de vägrar ingå regering med SD vilket alltså utesluter M+SD+KD+L som ett regeringsalternativ. Kan tänka mig att liberalerna ännu en gång kommer att fria till S för de har ju tidigare visat att de vänder kappan efter välkomst. C vägrar ju dessutom samarbeta med V som ju är större än C som kanske står ensam till slut, vilket är enda vägen framåt för en lyckad rödgrön regering eftersom C varit stoppkloss i 8 år och stor skuld till varför samhället ser ut som det gör idag med alla kompromisser och dödlägen. Bort med Annie och in med Nooshi is the way to go och att MP gör skäl för sitt namn.
    Det nya utspelet är att SD sagt att de inte stödjer en regering med L.

Regeringen för det blå-gula blocket blir KD+M med SD som stödparti och möjligen L - om de kommer in och om de får alla sina representanter att rösta som partiledningen vill att de ska göra. Det finns L-kandidater som öppet säger att de ska rösta emot M om M samarbetar med SD.

Att välja mellan C och L är som att välja mellan en socialdemokratisk regering och kanske en socialdemokratisk regering.

L:s problem är att ingen idag vet vad de kommer att rösta på efter valet, även om deras partiledare nu säger att de hör hemma i det blå-gula blocket. Se saknar trovärdighet.

Kallar man sig själv liberal kanske man istället ska rösta på Klassiska Liberala Paritet. Det finns någon signatur här på forumet som säger sig göra det.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-14 07:34:16 följande:
    Eller så röstar man på liberalerna som liberal. 
    Det kan man göra, men då vet man inte vad man får i slutänden: röd-grönt eller blå-gult.

Liberalerna lider av samma problem som M och KD har lidit av - och delvis fortfarande lider av: de måste i sak bevisa att de ändrat sig angående att "prata med alla partier".

KD och M har åtminstone jobbat på den saken i ett par år nu, ungefär.

Liberalernas sväng tillbaka till höger har ju bara någon enstaka månad på nacken och de har kandidater som öppet säger att de kommer att sabotera detta.

Var L står i oktober 2022 är väldigt svårt att veta just nu.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (M) skrev 2022-08-14 17:45:39 följande:

Det är inte det ena eller det andra. Flera saker påverkar, det gör ju frågan komplicerad. Att tro att det varit annorlunda med en annan regering är naivt. 

Det är en smal sak för en svensk regering att sänka reduktionsplikten på diesel och sänka bränsleskatterna.

Om man vill.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-16 09:16:48 följande:
    Nackdelen är ju att man typ skrev om miljöbalken för att möjliggöra just för Cementa. Dvs det var förbjudet enligt miljölagar men för att ge Cementa möjligheten skapade man en skrivning som är rätt skräddarsydd för just Cementa och gick runt en stor miljölagstiftning för deras skull. Man fick stark kritik från Lagrådet att det inte är meningen att man ska göra på det viset (hur stark är en miljölag om man ändå justerar i den temporärt för att kunna bryta mot den?) men man gjorde så ändå.

Cementa skulle inte fått fortsätta sin verksamhet för att den inte kunde visas vara tillräckligt hanterad sett ur miljöhänseende men nu fick man ändå möjlighet till det.

Dvs man gick ifrån de lagar som finnsi landet för att skydda miljön. Det sätter ju en kass praxis - nästa stora bolag som bara MÅSTE bryta mot miljölagar  kan ju hävda att undantag skapades för Cementa och så urvattnas det.
    Det är rimligt att justera en lag som ger orimliga effekter.

Det stod mellan ett avbrott i svensk cementproduktion och stillestånd på byggen i Sverige och den lokala miljön i ett Natura 2000-område på Gotland.

Ännu rimligare är förstås att redan när man skriver miljölagarna tänka genom scenarion som detta där nationella intressen står emot ett lokalt intresse och anpassa lagen därefter.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2022-08-16 09:59:22 följande:

Jo men varför skulle man inte ta hjälpen att få språket på plats? Varför skulle det behöva gå så långt? 

Det är ingen konflikt ens eftersom S just förslagit tvingande förskola från tre års ålder för barn "som inte bott så länge i Sverige"
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 11:52:54 följande:
    ..., men själva språkinlärningen kan man inte ha som anledning till att tvångsomhänderta tvååringar eller införa obligatorisk förskola.
    För att?

Förslaget, oavsett omd et är Liberalernas två är eller Socialdemokraternas tre år, riktar sig enbart mot de enklaver i Sverige där överhuvudtaget INGEN talar svenska.

Barnen lever i en miljö där alla bara talar sitt hemlands språk. På dagis, om de väl går där talar ofta inte fröknarna svenska. Inte heller de andra barnen När de börjar skolan finns det inget annat barn där som talar svenska.

Vi vet nu tillräckligt väl att så ser verkligheten ut i delar av Sverige.

Ja, det handlar om att tvinga barnen att lära sig svenska så att de når en nivå som motsvarande svenska barn har.

Jag har personligen få moraliska betänklighet kring detta.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Anonym (L) skrev 2022-08-16 11:20:38 följande:
    Hade gärna sett en borgerlig alliansregering men då nuvarande alternativ står mellan en S-ledd mittenregeri ng och en ultrakonservativ regering så blir det tyvärr det förstnämnda som jag går för.
    Hur får du en S-V-MP-C-regering till att vara en "mittenregering"?
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 17:28:01 följande:
    Därför att: Det är inte så små barns språkkunskaper eller vänkrets som utanförskapet beror på , det är ett orimligt antagande.
    Den meningen får du gärna skriva om så att även jag förstår den
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 17:28:01 följande:
    Att ingen av pedagogerna pratar svenska, om det är sant så är det väl där ett av de stora problemen ligger. För att barnen ska lära sig svenska måste ju språket talas i förskolan/skolan, så det är pedagogernas kunskaper i svenska som är den springande punkten. Om barnen går i en skola där pedagogerna pratar svenska kommer de att lära sig svenska.

Så du menar att "obligatorisk förskola från Xårs ålder" egentligen betyder "Obligatorisk förskola från Xårs ålder, fast enbart för de barn som inte har svenska som modersmål/lär sig svenska i hemmet"? Att de barn som inte tillhör den gruppen enligt de liggande förslagen INTE kommer att tvingas in i förskola från två eller tre års ålder?
    Nä, barnen lär sig bevisligen inte svenska ens med svensktalande fröknar på dagis och skola. Det är hela problemet som fått L och S att föreslå detta.

Ja, det handlar i praktiken bara om invandrarbarn. Särskilt i områden där ingen talar svenska. "Tvångsassimilering" skrev någon, som om det vore en dålig grej när det handlar om att få dessa barn att ligga i fas med motsvarande svenska barn 

Ja, det är den här nivån på grejer som måste till nu eftersom man tidigare släppt det så långt som man har gjort. Ju längre vi drar ut på det, desto värre blir medicinen.
    Blå och gul
  • Flash Gordon

Det här är bakgrunden till förlagen från S och L

sverigesradio.se/artikel/7344094

"Varför kan inte elever födda i Sverige tillräcklig svenska för att klara skolan? Vi hör om skolbarn som har ett språk på 3-4-åringsnivå. De hamnar i ett underläge från början, säger en lärare."

Blå och gul
  • Flash Gordon
    Embla twopointoh skrev 2022-08-16 17:45:54 följande:
    Det jag försöker säga är att utanförskapet inte rimligtvis beror på att barn upp till fem år inte kan svenska.
    Det är en stor riskfaktor.
     Så länge de får lära sig svenska när de börjar skolan, såklart.
    vilket inte sker eftersom barnen ligger så långt efter när de kommer till skolan. Lyssna på avsnitt 2 i länken jag gav. 7-8-åringar som ligger på en treårings språknivå.

Och ska de lära ikapp sig på svenska under skolåren så tar det en massa tid från andra ämnen och kunskaper så de kommer efter där istället.
    Jag menade inte att fråga efter vilken grupp det handlar om i praktiken, utan om även svenska barn kommer att tvingas börja i förskola, trots att de har svenska som modersmål. 
    L:s förslag är uttalat mot invandrarbarn.

Sossarna skriver att det gäller "barn som bott i Sverige kort tid"

Blå och gul
Svar på tråden Rösta blått = SD?