• Hamngatan100

Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!

Anonym (Ida) skrev 2022-08-10 01:10:24 följande:
    Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!

Har dåliga erfarenheter från kommunala förskolorna här, mina två äldre barn har gått där.   
    Vi kommer vara tvungna att lämna henne på förskolan snart,  och det känns hemskt!    
    Jag vill bara ha henne hemma tills hon blir tre och får börja på en annan liten privat förskola.
    Min man jobbar heltid och jag kommer börja studera heltid också, så vi kan inte ha henne hemma.
    Inskolningen startar nästa vecka och jag står inte ut med tanken på att låta henne vara där hela dagarna!!
    Dagmamma?  Är det bättre?

Dagmamma skulle jag aldrig överväga. På en förskola finns flera i personalen och alla borde inte vara helt värdelösa. Känns som en större risk att lämna barnet till en enda person, där ska barnet tävla om uppmärksamheten med dagmammans biologiska barn. En omöjlig kamp. Min fördom om en dagmamma är att det är en familj som tänker att de kan tjäna lite extra när de ändå är hemma med sina egna barn. De bryr sig exakt noll om dagbarnen, de är bara en inkomstkälla.

Är själv traumatiserad efter att ha varit hos dagmamma när jag var liten. Jag minns inte hur länga jag var där, ryktet spred sig i området om denna dagmamma och morsan flyttade mig till förskola i stället.
    Dagmamman själv var vidrig, hennes arbetslösa man var vidrig, deras barn var extremt elaka. De hatade mig. I deras ögon var jag bara en äcklig unge som hängde i deras rum när de kom hem från skolan, de skrämde skiten ur mig.

Dagmammor är bara människor som inte orkar ta ett riktigt jobb.
    Ta han om andras barn i sitt eget hem, nä det är något osunt med hela konceptet.
  • Hamngatan100
    Jemp skrev 2022-08-10 09:13:13 följande:

Jag har bara fin erfarenhet av dagmammor (som verkligen inte alltid vare sig har egna hemmavarande barn eller är outbildade och lata- lata extra skrattretande mtp att det är ett rätt krävande jobb och ofta långt mer än en normal heltid). 

Men att byta plan med en veckas varsel låter svårt. Bästa alternativet beror förstås på vad som passar din dotter. 

Skönt att höra att sådana finns. Extra extra skrattretande att inte lägga mer engagemang då, då detta jobb är krävande.
    Det verkade väldigt krävande, för min dagmamma behövde jättemånga och jättelånga rökpauser vid köksbordet.
  • Hamngatan100
    Anonym (Ida) skrev 2022-08-10 23:38:22 följande:

Jag får inte skjuta upp studierna mer eftersom jag redan tagit ett studieuppehåll när hon föddes. Dessutom är föräldradagarna slut snart.
    Anledningen till att jag inte vill ha henne på förskola här är att det är en väldigt stökig och högljudd miljö, min yngsta son gick där till i våras, och han skriker fortfarande ofta när han pratar.  
    Jag har hört personal skrikit högt på ett barn som ville hem till sin mamma.
    De har väldigt ofta vikarier som är antingen helt passiva och hälsar inte ens.  De ser ut som att de avskyr att vara där.
    Eller som flera gånger när jag hämtat sonen, har han varit ute på gården med andra barn och en vikarie som inte kan svenska alls.     En gång låg min son ensam i ett hörn och storgrät och hon bara stod där och log.
    En annan gång hade han ett stort skrubbsår på knät, jag frågade  vad som hänt, hon kunde inte svara på svenska,  utan bara log och viftade med handen. 
    Jag har väldigt dåliga erfarenheter av dagmamma sen jag var liten,  vet inte hur det är idag.
    Den privata förskolan som mina äldre barn går på, tar bara emot barn från tre års ålder. 

Jobbig situation.
Svar på tråden Jag vill inte lämna min dotter på förskola än!