Inlägg från: Hamngatan100 |Visa alla inlägg
  • Hamngatan100

Vänstersväng i korsning.

EnAnonumius skrev 2022-07-28 05:57:36 följande:
    Alltså du kan ju inte hitta på egna regler om körfält och hastigheter...
    Nä jag kan ju inte skapa en ny regel godkänd av trafikverket men jag kan ju köra lite hur jag vill när folk framför mig är så långsamma att tiden går baklänges.
  • Hamngatan100
    Sk007 skrev 2022-07-28 11:26:20 följande:

Varje dag när jag åker hem från jobbet håller jag ut svängen och kör om massor med bilar där förarna envist håller vänsterfil och kör i gånghastighet.
    Det är påfrestande att det dels är så få som använder högerfilen och dels att så många tar det så extremt försiktigt i korsningen att det ibland inte hinner iväg mer än fem bilar innan det slår om till rött.
    Det verkar som att folk generellt gör vad de kan för att skapa köer.

Exakt så. Väldigt många som ligger i vänster fil borde ligga i höger fil. Ännu fler av dem som ligger i mittenfilen borde ligga i högerfilen. Det borde rimligtvis vara minst bilar i filen längst till vänster vid trefiligt inte den till höger.
  • Hamngatan100
    EnAnonumius skrev 2022-07-29 13:49:44 följande:
    Ursäkta "köra hur du vill när folk är långsamma"?

I stället för att kalla andra för "dumma i huvudet", så kanske du skall kalla dig själv för dum i huvudet.

Just sayin'...
    Ja om någon är i vägen för dig och är ett hinder, då kör du väl runt hindret?
    Om du inte gör det så är du ju lite dum i huvudet.
    Att följa en regel till den grad att den skapar problem istället för att underlätta, tex framkomlighet så är man i min mening också lite dum i huvudet.

Du tycker jag är dum i huvudet, kanske och jag tycker du är dum i huvudet. Jag kan absolut kalla mig själv dum i huvudet när jag tycker att jag är det. I detta fal tycker jag inte det.
  • Hamngatan100
    Embla twopointoh skrev 2022-07-29 14:21:20 följande:
    Trafikreglerna finns för att göra det i första hand så säkert och i andra hand så smidigt för alla trafikanter, inte bara för vissa. Det betyder att ibland får man hantera att allt inte är smidigt för en själv.

Man kan inte frångå reglerna för att det ska bli smidigare, om alla tänkte så skulle det bli kaos och trafiksäkerheten skulle minska. Jag antar att du är typen av förare som anser att det är okej att köra i 50 km/h på 30-väg om det "underlättar"?

Sedan håller jag med om att man inte ska vara en paragrafryttare så till den milda grad att det påverkar trafiksäkerheten, men då handlar det om att JAG inte alltid behöver framhärda i mina rättigheter, till exempel att att bromsa även om jag råkar ha företräde när en galning struntar i sin väjningsplikt (eller tänker "jag hinner nog om jag gasar lite"), det är INTE ANDRA som minsann ska flytta på sig för att det ska bli smidigare för mig. Tänker man så, och låter man andra provocera en i trafiken, är man en trafikfara.
    Härligt med antaganden. Jag kör 30 på 30-väg. Jag har inte speciellt bråttom.
    Jag släpper alltid in bilar som vill in framför mig när 2 filer blir en och liknande. Om bilen framför eller bakom vägrar släpper jag in flera, jag kommer fram samma tid ändå. Extra många om bilen bakom vägrar.
    Jag ligger långt till höger eller vänster beroende på vart jag ska svänga och nära bilen framför vid stopp, allt för att vara i vägen så lite som möjligt.
    Däremot att ligga bakom någon som kör i 34 km/h på 40-väg eller 45 km/h på 50-väg och liknande. Mitt på dagen, ingen snö eller andra hinder. Det stör mig enormt. Eller som nämnt puttra vänster i den där korsning  i 7 km/h utan någon som helst koll i speglar och då sen börja en lång process att byta fil för att man ligger bakom. Då bränner jag om på höger sida i "min" hastighet, som säkerligen är under hastighetsgränsen eftersom jag nyss stod stilla och är mitt i en sväng.

Jag söker framkomlighet och smidighet i någon form av samförstånd.

Paragrafryttare som ej tittar i speglar, gubbar som gasar på och täpper till luckor, folk som inte blinkar när de ska svänga så att man står och väntar i onödan och folk som rent allmänt placerar bilen så att de är i vägen de tycker jag är dumma i huvudet.
  • Hamngatan100
    EnAnonumius skrev 2022-07-29 15:00:24 följande:
    Du har nog missförstått vad en "paragrafryttare" är för något.
    Jag tror inte det, jag citerade Embla. Förklara gärna om du inte kan acceptera vad som menas just här. Om den exakta betydelsen av vad en paragrafryttare är, är så missvisande så att man missar hela innebörden av inlägget, så tar jag, och kanske Embla, gärna hjälp för att bli med precisa i våra formuleringar .
  • Hamngatan100
    Tom Araya skrev 2022-07-29 15:52:18 följande:
    Vi var ute och åkte med en lastbil mellan Ösmo, Nacka, Stockholm, Sigtuna och Tierp några vändor förra veckan och råkade ut för just långsamma trafikanter. Förare som håller 70-85 på 90, 100 och 110-väg. Som tur var var det inte i mängder och de hade nästan alla vett att hålla till höger.
    Lastbilen är spärrad till 90, så där gäller det att köra om fortast möjligt och sedan hålla höger, för annars spärrar vi de som kör fortare och vill köra om.
    Jag undrar vad som får en människa att köra 85 km/h på en 100-väg.
    Vad är förklaringen?
  • Hamngatan100
    EnAnonumius skrev 2022-07-29 16:20:39 följande:
    En "Paragrafryttare" är en person som följer regler och lagar till punkt, pricka och bokstavligen.

Det vill säga motsatsen till det du skrev i ditt stycket om  "paragrafryttare".

Embla skrev ju att man skall ju följa reglerna, men inte behöver gå så långt som att bli en "paragrafryttare" så att det bli hindrar trafiksäkerheten.
    Hakade du upp dig dig på att paragrafryttaren inte tittade i speglarna och därmed inte följde en regel och då faktiskt inte kan vara en paragrafryttare?
  • Hamngatan100
    Embla twopointoh skrev 2022-07-29 17:39:40 följande:
    Du är medveten om att alla hastighetsmätare inte visar exakt likadant, va? Att det som står på din display inte nödvändigtvis står på displayen hos bilen framför dig? Du är väl också medveten om att det är fullt lagligt att ligga i 45 km/h på en 50-väg, men att det är olagligt att överstiga hastighetsbegränsningen, även vid omkörningar och liknande?

Jag håller med om att man ska köra så att man underlättar för andra (så länge det är säkert och lagligt) och att man kan behöva ha kommunikation med sina medtrafikanter, men att sitta och störa sig på andra trots att man inte vet varför de väljer att köra som de gör och dessutom benämna dem som "dumma i huvudet"? Det är, enligt min åsikt, ett tecken på att man inte är en speciellt säker förare själv, som låter stress och irritation påverka en på det sättet.

Jag kommer osökt och tänka på den gamla Disney-kortisen, som talar om just det här med att folk kan verkligen bli som förbytta när de hamnar bakom en ratt (googla på Motor Mania Goofy).
    Jadå jag är medveten om båda. Tack för din pedagogiska förklaring. Vad har lagligt med saken att göra? Skulle det vara mindre irriterande för att det är lagligt?
  • Hamngatan100
    Embla twopointoh skrev 2022-07-29 14:21:20 följande:
    Trafikreglerna finns för att göra det i första hand så säkert och i andra hand så smidigt för alla trafikanter, inte bara för vissa. Det betyder att ibland får man hantera att allt inte är smidigt för en själv.

Man kan inte frångå reglerna för att det ska bli smidigare, om alla tänkte så skulle det bli kaos och trafiksäkerheten skulle minska. Jag antar att du är typen av förare som anser att det är okej att köra i 50 km/h på 30-väg om det "underlättar"?

Sedan håller jag med om att man inte ska vara en paragrafryttare så till den milda grad att det påverkar trafiksäkerheten, men då handlar det om att JAG inte alltid behöver framhärda i mina rättigheter, till exempel att att bromsa även om jag råkar ha företräde när en galning struntar i sin väjningsplikt (eller tänker "jag hinner nog om jag gasar lite"), det är INTE ANDRA som minsann ska flytta på sig för att det ska bli smidigare för mig. Tänker man så, och låter man andra provocera en i trafiken, är man en trafikfara.
    Man kan visst frångå regler.
  • Hamngatan100
    EnAnonumius skrev 2022-07-29 21:15:43 följande:
     Vad är det som är så jävla svårt att förstå för dig?
    Du använder ordet "Paragrafryttare" på ett felaktigt sätt.
    Fast nä det gjorde jag inte.
  • Hamngatan100
    Embla twopointoh skrev 2022-07-29 20:19:43 följande:
    Försök dra den när en polis stoppar dig.
    Om polisen skulle ha någon invändning så är det väl just för att jag frångått regeln? Då kan man alltså frångå regler.
  • Hamngatan100
    Embla twopointoh skrev 2022-07-30 04:47:22 följande:
    Jaha, ska vi använda den betydelsen av "kan"? Då kan ju rymdvarelser hamna framför dig på vägen med sitt rymdskepp så att du frångår reglerna.
    Ja. 
  • Hamngatan100
    Lönnsirap skrev 2022-08-01 12:27:47 följande:
    Du har inte missat någon regel, annat än att många föredrar att ta det säkra före det osäkra. Bilen i högra filen får formellt inte svänga till vänster i denna korsning, men det finns korsningar där flera filer får köra till vänster, vilket gör att man som förare i vänsterfil föredrar att göra såsom du beskriver.

Dels slipper man skilja på olika typer av korsningar och kan göra likadant varje gång. Dels så skyddar man sig mot att bli påkörd av en ouppmärksam människa som lagt sig i fel fil...
    Du säger alltså att det inte är en regel. Någon annan säger att det är en regel. Jag pratar om att en fil svänger In på tvåfilig. bil i högra filen är inte med i denna frågeställning, de får ju som du säger endast åka rakt fram. Just på detta ställer har de inte grönt samtidigt.
    vem ska man bli påkörda av?
  • Hamngatan100
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 08:16:54 följande:

Innan vansinnet med nya regeln om rondelltrafik infördes var det aldrig några incidenter i rondellerna, där dom i rondellen självklart hade företräde. Nu när man gjort tvärtom gäller vilda västernreglerna, framförallt om det finns Stalkers i rondellen.
    Likaså vansinnet med dubbla budskapet som gäller på motorvägar. Vi vet att  hastighetsskyltarna som talar om vilken hastighet som gäller, gäller både innerfilen och ytterfilen, men det bryr sig stalkers inte ett dugg om, som använder ytterfilen som sin egen racerbana som med ljustutan terroriserar framförvarande bilist som i 200 blås ligger 30 cm från framförvarande bilist  som följer hastighetsreglerna. Att bakomvarande bilist skall hålla avstånd till framförvarande bil, det gäller tydligen inte när stalkers som ligger bakom.
    Det sjuka är att detta är helt lagligt, där ytterfilen skall hållas ren så omkörare  kan blåsa på bäst dom vill som bevisar att det är stalkers som har rätten vad som är rätt eller inte.

Va?
  • Hamngatan100
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 15:58:30 följande:

Vadå Va, Kör du inte bil i och kring städerna

Jo visst. Jag fattade bara inte var rondellerna kom in i bilden.

Om man vill följa hastigheten finns det väl ingen anledning att ligga i vänster fil. Ligg då till höger så kan de som vill överskrida hastighetsgränsen göra det utan att ligga 30 cm bakom och blinka. 
  • Hamngatan100
    Lönnsirap skrev 2022-08-08 16:25:31 följande:
    Uppenbart har du ingen erfarenhet av att folk bryter mot de trafikregler som finns. Pilar i gatan är ju också regler, men det krävs ju att människan som kör sett dem och vet vad som gäller. Tror bilisten i högerfilen att den också får svänga till vänster kommer det alltså smälla.

Bilkörning handlar ju om att visa hänsyn och ta det försiktigt. I stadstrafik får man nästan räkna med att någon, nån gång ibland gör fel, därav skulle jag aldrig själv svänga vänster och lägga mig i högra filen....
    Vad härligt att du fått en uppenbarelse.
    Jo folk gör mycket knasigt i trafiken. Att den till höger som har rött också skulle få för sig att svänga vänster samtidigt så finns det ju såklart en risk. Tack för förtydligandet.
    Jag menar ändå att man liksom kan glida över lite snyggt i höger fil strax efter övergångsstället om man nu önskar köra extremt långsamt så att fler bilar kommer iväg vid varje grön period.
Svar på tråden Vänstersväng i korsning.