Hamngatan100 skrev 2022-07-29 12:54:03 följande:
Jag begriper att det du skrev inte är applicerbart i den korsning som jag biskriver. Bilden är ju såklart inte från den korsningen så alla linjer och lysen kanske inte är helt identiska, men ganska likt. Just där jag irriterar mig så har de från höger rött. De enda som har grönt är de mitt över som även de ska svänga vänster. Om vi båda håller ut och vill hamna direkt i höger fil finns väl risk för kollision men endast då.
Kön skapas av sura bönder som dig som väljer fil långt innan det behövs och sedan skall täppa till luckan så och man sedan inte kan nyttja blixtlåsprincipen.
Oavsett om någon egoistisk Stockholmare skall bränna ända fram eller om det är två led i maklig takt.
100 bilar i en fil är längre en två filer med 50 bilar i varje.
På vissa ställen skapar den 100-biliga enfilen mer problem bakåt en två filer med 50 bilar i varje.
Vi var ute och åkte med en lastbil mellan Ösmo, Nacka, Stockholm, Sigtuna och Tierp några vändor förra veckan och råkade ut för just långsamma trafikanter. Förare som håller 70-85 på 90, 100 och 110-väg. Som tur var var det inte i mängder och de hade nästan alla vett att hålla till höger.
Lastbilen är spärrad till 90, så där gäller det att köra om fortast möjligt och sedan hålla höger, för annars spärrar vi de som kör fortare och vill köra om.