Vänstersväng i korsning.
Varför är det så många som lägger sig i vänster fil för att sedan blinka och byta till höger fil?
Har jag missat nån regel eller är människor bara dumma i huvudet?
Varför är det så många som lägger sig i vänster fil för att sedan blinka och byta till höger fil?
Har jag missat nån regel eller är människor bara dumma i huvudet?
Ja, du har missat en regel! Vid vänstersväng ska man hålla sig till den fil som är till vänster och sedan vid behov byta. De du har sett gör helt korrekt.
Jag tycker det känns naturligt att fortsätta i vänster fil efter korsningen när jag hållt vänster fil före.
Sedan vet man ju inte om även mötande som ska svänga höger kanske också har grönt samtidigt, då har ju de den högra filen (inledningsvis).
Eller så är föraren inte van att köra just där och vet därför inte/kommer inte ihåg att det är tvåfiligt på vägen dit han eller hon svänger. Eller så kan de inte vägen och inser först när de svängt att de behöver ligga i andra filen. Eller ...
En av de största farorna i trafiken är de som blir irriterade för allt och inget. Som stressar på andra förare genom att till exempel ligga för nära, som gör riskfyllda omkörningar, som inte har någon förståelse för att andras situationer kan vara olika än deras egen.
Du är verkligen trög. Du ska inte ligga till vänster alls om inte...
-du kör om
-du ska svänga vänster alldeles snart och därmed måste ligga till vänster
Vilken hastighet du håller har inte ett skit med saken att göra.