Hamngatan100 skrev 2022-07-29 14:43:25 följande:
Härligt med antaganden. Jag kör 30 på 30-väg. Jag har inte speciellt bråttom.
Jag släpper alltid in bilar som vill in framför mig när 2 filer blir en och liknande. Om bilen framför eller bakom vägrar släpper jag in flera, jag kommer fram samma tid ändå. Extra många om bilen bakom vägrar.
Jag ligger långt till höger eller vänster beroende på vart jag ska svänga och nära bilen framför vid stopp, allt för att vara i vägen så lite som möjligt.
Däremot att ligga bakom någon som kör i 34 km/h på 40-väg eller 45 km/h på 50-väg och liknande. Mitt på dagen, ingen snö eller andra hinder. Det stör mig enormt. Eller som nämnt puttra vänster i den där korsning i 7 km/h utan någon som helst koll i speglar och då sen börja en lång process att byta fil för att man ligger bakom. Då bränner jag om på höger sida i "min" hastighet, som säkerligen är under hastighetsgränsen eftersom jag nyss stod stilla och är mitt i en sväng.
Jag söker framkomlighet och smidighet i någon form av samförstånd.
Paragrafryttare som ej tittar i speglar, gubbar som gasar på och täpper till luckor, folk som inte blinkar när de ska svänga så att man står och väntar i onödan och folk som rent allmänt placerar bilen så att de är i vägen de tycker jag är dumma i huvudet.
Du är medveten om att alla hastighetsmätare inte visar exakt likadant, va? Att det som står på din display inte nödvändigtvis står på displayen hos bilen framför dig? Du är väl också medveten om att det är fullt lagligt att ligga i 45 km/h på en 50-väg, men att det är olagligt att överstiga hastighetsbegränsningen, även vid omkörningar och liknande?
Jag håller med om att man ska köra så att man underlättar för andra (så länge det är säkert och lagligt) och att man kan behöva ha kommunikation med sina medtrafikanter, men att sitta och störa sig på andra trots att man inte vet varför de väljer att köra som de gör och dessutom benämna dem som "dumma i huvudet"? Det är, enligt min åsikt, ett tecken på att man inte är en speciellt säker förare själv, som låter stress och irritation påverka en på det sättet.
Jag kommer osökt och tänka på den gamla Disney-kortisen, som talar om just det här med att folk kan verkligen bli som förbytta när de hamnar bakom en ratt (googla på Motor Mania Goofy).